En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Velkommen til presentasjon av Multi!
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Seks undervisningsprinsipper for god regneopplæring
Geometrioppgave for 4.klasse
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Tidligere læreplaner.
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Tilpasset opplæring i en lærende skole
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Bokpresentasjon Oslo.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Malen for fotballmodellen
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Drop-In metoden i skolen
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Tilpasset opplæring i matematikk
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Matematikk i samisk kultur
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Sosialkonstruktivisme
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper:
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
Målestokk. Eit mål for kor stor ei forstørring eller forminsking er. M= 20:1 – Tyder at 1 cm i røynda svarar til 20 cm på teikninga – Dvs. at teikninga.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Tilpasset opplæring i matematikk LUT1 31. Mai 2010 Per Vinje-Christensen.
De fire regneartene.
Matematikk i skole og hjem
«Utviklende læring i matematikk»
Foreldremøte rød.
Velkommen til foreldremøte
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO Tilpasset opplæring En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO

Dilemma Balansen mellom Individuelle behov Imøtekomme elevenes individuelle behov Arbeidsplaner tilpasser den enkelte elev Individuelt arbeid / små grupper Klassefellesskap Læringsfellesskap i klassen

Nivådifferensiering vanlig? Skille ut «svake elever» i egen gruppe Variere arbeidsmengde etter kapasitet Valg av vanskegrad på oppgaver I læreboka – sporvalg, fargevalg, startpunkt På arbeidsplaner NB Bør være forskjell i tilnærmingen, ikke bare enklere tall eller vanskelig stoff som sløyfes! Hattie og klassestørrelse: Ingen betydning! For lærere flest gjør nøyaktig det samme som med full klasse …

Tilpassing på fire måter 4 Nivådifferensiering Læringsstiler Åpne oppgaver Rike oppgaver

Nivådifferensiering – det konkrete

Nivådifferensiering – halvkonkret

Nivådifferensiering – formell matematikk

Forskning … Arbeid med konkreter – tegninger – symboler korte intensive kurs med vekt på begreper og prosedyrer er mer effektivt enn ekstra tid og hjelp i tilknytning til det klassen driver med Metakognisjon hos elev på 2. trinn! Regning med basemateriell

Hva er en læringsstil? «Den måten vi konsentrerer oss på, bearbeider, tilegner og husker ny og vanskelig informasjon.»

Sosiologiske faktorer Læringsstiler Sosiologiske faktorer Jobbe alene Pararbeid Gruppe Mester/lærling Samarbeidsoppgave Tallet er delelig med 2 3 7 Tallet er mindre enn 90 Grupper på fire. Informasjon på fire lapper, en i hvert hjørne. De fire går og leser på hver sin lapp. Presentasjon av info til hverandre. Samarbeider om løsningen Alle gruppemedlemmer bidrar i presentasjonen av gruppens løsning.

Fysiologiske faktorer Læringsstiler Fysiologiske faktorer Elevene er forskjellige Praktiske tilnærminger Varierte innfallsvinkler Auditiv – 12 % Visuell – 40 % Taktil – 3+ % Kinestetisk – 18 %

Introduksjon av nytt stoff Læringsstiler Introduksjon av nytt stoff Hva er en vinkel? Wikipedia: En vinkel er den figuren (eller formen) som formes av to stråler som springer ut fra et felles punkt. Et matematikkleksikon: Området mellom to stråler eller linjestykker som møtes i et punkt. Hva er «en 270»?

Figur: to stråler/linjestykker Området mellom? Hvilken vinkel er størst? Vinkelmål i radianer: Forholdet mellom buelengde og radius. 360° = 2π

Papirbretting Læringsstiler Bruk et A4-ark Kan du ved å brette arket lage et kvadrat en likesidet trekant Hvordan få størst mulig figur?

Åpne oppgaver Åpne oppgaver Gi rammer for arbeidet Tall elevene skal bruke får å lage en tekstoppgave Dagens tall http://www.skoleipraksis.no/matematikk-1-4/filmar/dagens-tall/ Gi et svar, hva kan oppgaven ha vært? Gi en kontekst – hvilken matematikk kan vi finne i den? Problem med mange mulige løsninger. Foreslå mål på en åttekantet boks som skal romme 2 L.

Rike oppgaver Hedrén m. fl. En rik oppgave er et problem som byr på muligheter til diskusjoner med andre når det gjelder ideer til løsninger og forståelse av matematiske begreper. DELE DROPS Eva, Ann og Ole skal dele fem drops etter disse reglene: Alle tre skal ha minst ett drops hver Det er avgjørende hvem som får hvilket antall. Det er altså forskjell på om E og A får 2 mens O får 3 - eller om en av de andre får 3!

Rike oppgaver Systematisk arbeid E A O 1 5 2 4 Konkreter

Kan utvides Rike oppgaver Hva om det var et annet antall drops? Går det an å finne en generell regel? Hva om det var et annet antall som deler? Kan vi systematisere alle dataene på en god måte?

Hvor kan de bo? Rike oppgaver Det er 6 km mellom skolen og kulturhuset. Ida bor dobbelt så langt fra skolen som fra kulturhuset. Hva kan vi da si om avstanden lengden på mellom hjemmet til Ida og skolen?