Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Laget av Sissel og Anne Marie
2
L Rom og Form 2.Klasse Gjøre seg nærmere kjent med sirkler og mangekanter, spesielt firkanter, trekanter,terninger og andre rette prismer, sylindrer og kuler – samtale om egenskaper
3
MÅL Hvilke figurer kjenner elevene ? Hva vet elevene om figurene ?
Hva forbinder de med de forskjellige figurene ? Samtale og dokumentasjon Elevene skal etter arbeidet ha ervervet seg økt kjennskap til geometri i hverdagen.
4
ARBEIDSMÅTE Elevene skal klippe geometriske figurer fra ukeblader.
Lime figurene på et felles ark.(todimensjonalt) Velge en av figurene og lag den i papp eller plastelina.(tredimensjonalt)
5
Vi vil fokusere på : Sirkler Kvadrater Rektangler Trekanter
6
EKSEMPEL Noen eksempler fra et ukeblad.Det var ikke vanskelig og finne geometriske figurer i ukebladene, når det var det vi hadde fokus på.(geometriske briller)
7
Rammefaktorer (Stimulerer og begrenser)
Stimulerende å finne figurer i en daglig situasjon, som kan knyttes til matematikk. Stimulerende at oppgaven består av ulike prosesser. Begrensninger i at det kan bli uro. Begrensninger i at læreren ikke får pratet nok med alle.
8
LÆREFORUTSETNINGER Elevene sitter med ulike erfaringer både når det gjelder bruk av begreper og begrepsforståelse. Læreren må gi individuell oppfølging og ha som mål å øke begrepsforståelsen hos elevene.
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.