Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
5 Kultur.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Historiefaget i skolen
Louis Sullivan 1880-årene: ”form follows function”
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
ROMANTIKKEN.
KRL Av Karina Schjølberg
Læreplanen i eldre historie
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Introduksjonssenteret
Enevelde og opplysningstid
1. Innledende påstander om organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Læreplanen Historie Vg2.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Kulturteori
Forklaringstyper i historievitenskapen
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
EXFAC03-HIS 2. gang: Hermeneutikk
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Undring Tro Viten.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Å skrive historie Kilder og kildebruk
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
SGO Metode Introduksjon Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Hva er globalhistorie? Globaliseringsdebatten og historiefaget Oppløsningen av historiens ”vi” Hva er ”verden” – og hva er ”historie”? Fra verdenshistorie.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Historisk antropologi HIS2132 Forelesning 3 4. September 2007.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Historie og filosofi 1 Side
Profesjonaliseringen av historiefaget og kritikken som deretter kom
NORSK LITTERATURHISTORIE
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Institusjonelle omgivelser
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005 EXFAC03-HIS Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005

Opplegget 1. gang: Historismen som tradisjon fra Vico til Ranke (Krogh kap. 3-4) Kvalifiseringsoppgave deles ut 2. gang: Hermeneutikk (Krogh kap. 8-9) 3. gang: Historie og samfunnsvitenskap (Burke) 4. gang: Kollektivisme og individualisme i historiske fag (Burke, Gilje & Grimen) Innlevering av kvalifiseringsoppgave 5. gang: Kulturbegrep og kulturrelativisme (Krogh kap. 11) Tilbakelevering av kvalifiseringsoppgave 6. gang: Forklaring, fortelling og historiske fakta (Warren, Krogh kap. 5)

Kvalifiseringsoppgave 4 normalsider Hver side på 2 300 tegn (uten mellomrom) 12 punkt 1 ½ linjeavstand Vurderes med godkjent/ikke godkjent Individuell tilbakemelding Den som ikke får oppgaven godkjent, leverer en endelig oppgave 6. gang Oppgaven innleveres sammen med obligatorisk egenerklæringsskjema (”fuskeskjema”)

Historismen som tradisjon En bestemt måte å tenke om menneske, samfunn og historie på: bevissthet, liv og virkelighet er historisk betinget Fortiden består av ulike perioder som er forskjellig fra hverandre ”Den humanvitenskapelige revolusjon” (Nordenstam) ”Den historiske revolusjon” (Kelley) Den nye oppfatningen kom mot slutten av 1700-tallet Røtter tilbake til den italienske renessansen på 1400-tallet

Historismen som tradisjon Historisme i vid betydning Menneskelig virksomhet, menneskeskapte produkter, samfunnsforhold frembrakt av menneskene selv blitt til i ulike og skiftene perioder Historisme i snever betydning Historismen som metodisk redskap i historisk forskning

Historismens røtter Den italienske rennesansehumanismen Sterkt opptatt av antikken En klar forståelse av at antikken utgjorde en annen periode Enhver tekst er preget av sin egen tid Vekket sansen for ulikhet mellom historiske perioder Men oppfattet historien som en syklus (en gammel tenkemåte)

Giambattista Vico (1668-1744)

Historismen i vid betydning Giambattista Vico Aksepterte ikke et syn på fortiden som et hinder for menneskelig erkjennelse Trakk et skille mellom naturvitenskap og historie Historie = alle vitenskaper om mennesket og dets kultur og samfunn Historievitenskap = historien om menneskelige handlinger En historisk periode gir et bestemt preg til alle fenomener som fantes i perioden Men holdt fast på tanken om historien som syklisk (gjentakelse av de samme stadier)

Historismen i vid betydning Giambattista Vico (forts) Stilte grunnleggende spørsmål: Hvordan erkjenne resultatet av menneskelige handlinger, og hvordan skiller denne erkjennelsen seg fra erkjennelsen av naturen? Historien er vårt produkt, og dermed et uttrykk for grunntrekk ved menneskets bevissthet De forskjellige historiske epokene svarer til forskjellige stadier i det enkelte menneskes liv Derfor er det mulig for oss å leve oss inn i de eldste epokene i menneskehetens historie

Johann Gottfried von Herder (1744-1803)

Historismen i vid betydning Johann Gottfried von Herder Bidro til historismens spredning og endelige utforming Hver historisk epoke har sin spesielle egenart Ethvert folk, enhver kulturell gruppe, har sitt særpreg og sin egen verdi Historien består av individuelle fenomener (enkeltfenomener) Historikeren skal studere det individuelle, ikke det lovmessige og generelle Det individuelle: Det som er skilt fra og utgjør en annen virkelighet enn noe annet Et folk, en kultur, en nasjon, en epoke ... Utvikling: menneskehetens dannelse, dens streben etter humanitet (et brudd med tidligere syklisk historieforståelse)

Historismen i snever betydning Historismen som tenkemåte fikk stor betydning for utviklingen av historie som vitenskap på 1800-tallet Etableringen av den moderne historievitenskapen knyttes gjerne til ”den tyske historiske skole” med Leopold von Ranke som grunnlegger

Franz Leopold von Ranke (1795-1886)

Historismen i snever betydning Grunnleggende Alle perioder er like særegne (individuelle) Enhver historisk begivenhet må forstås og skildres ut fra seg selv Rankes posisjon: et uttrykk for historismen i snever betydning Hva menes med historismen i snever betydning? Historiske tekster er ”kilder” En kilde er en levning – et spor - fra fortiden En historiker skal holde seg nøye til kildene Arbeidet med kildene skal følge bestemte regler (kildekritisk metode) En historiker skal være objektiv: holde seg til fakta, ikke moralisere eller dømme Institusjonell forutsetning Utviklingen av de nasjonale arkivene

Neste gang Hermeneutikk Pensum: Thomas Krogh, kap. 8 & 9 Hermeneutikkens historie Hermeneutikk som metode og forståelsesmåte Pensum: Thomas Krogh, kap. 8 & 9