Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 ”Tilbakemelding, oppfølging og kommunikasjon” zErfaringer med tilbakemelding i gruppe og over Internett.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Språk, tanke og kommunikasjon
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Presentasjon 14. og 15. mai 2008 May Britt Postholm PLU, NTNU
Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 ”Tilbakemelding, oppfølging og kommunikasjon” zErfaringer med tilbakemelding i gruppe og over Internett.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Dialogen som pedagogisk verktøy
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Lærerutdanning som fjernundervisning
Bokpresentasjon Oslo.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Avdeling for sosionomutdanning
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
12 Reflekterende lesing.
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Lek og Læring i barnehagen
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Skrivegrupper i førskolelærerutdanningen
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
NY VRI Nina og Ingvild.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 ”Tilbakemelding, oppfølging og kommunikasjon” zErfaringer med tilbakemelding i gruppe og over Internett z”F2F” og WWW zLæringssyn zDialogen

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Læring i profesjonsutdanningene zMer enn å reprodusere et fagstoff z…forståelse, innsikt, uttrykke seg muntlig og skriftlig, tenke kritisk og kreativt, se sammenhenger, finne mening, kunne handle…

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Hvordan foregår læring? - Teoretiske posisjoner zIndividuell kognitiv aktivitet yLæringen foregår ”inni hodet” til den enkelte yPiaget: Kunnskapen læres og reformuleres i individet zEn sosiokulturell aktivitet yVygotsky: Sosial samhandling er ikke bare en ramme rundt læring, men en forutsetning for… Vi lærer først gjennom samspill med andre, deretter blir kunnskapen internalisert..

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Dialog zBakthin: Dialogen er grunnleggende for all meningsskaping zDysthe: Dialogens læringspotensiale (Skrivegr.) yDialog mellom personer yDialog mellom tekst og person yDialog mellom tekster

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Indre og ytre dialog zIndre dialog: De prosessene som foregår i individet zYtre dialog: Involverer levende mennesker kommuniserer med hverandre der og da yInkluderer også elektronisk samhandling ”on line”

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Ikke enten eller, men både og... zLæring forstått som ”…forståelse, innsikt, uttrykke seg muntlig og skriftlig, tenke kritisk og kreativt, se sammenhenger, finne mening, kunne handle….”, …… z….avhenger av både ytre og indre dialog zEn sosio-kognitiv tilnærming til læring

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Homo sapiens eller homo Zappiens?

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000

Læring ved HiO zLytte, lese, snakke, skrive,tenke zHvordan tror vi/mener vi studentenes tid fordeler seg over disse 4 kategoriene? zBlir det tid til den ytre dialog? yStudentundersøkelsen (HiO 1999) zBakthin: Å lære er å være i en uavsluttet dialog med andre

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Hvordan trene seg i å lære? zTenke yBasis: Selvstudium og undervisning zRespons yDialog mellom studenter og lærer og mellom studenter yElektronisk kommunikasjon ySkrive xaktivt forhold til stoffet (”husker bedre”) xstrukturerer tankene xoptimalt nyttig når respons gis

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Tanke Skrive; Strukturere tanken Ytre dialog; F2F, www Ny/utvidet læring LÆRINGSSIRKEL Indre dialog; Lese,lytte,tenke

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Elektronisk kommunikasjon zIkke bare rasjonaliserende (tids- og stedsuavhengig, raskere, billigere) zF2F-diskusjoner kan leve videre zSkrivetrening yUferdige teksters pedagogiske potensiale xmangler autoriteten som kan forhindre utveksling og utforsking zSkaper et utvidet sosialt rom for læring

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 F2F zArbeidskrav zProblemorientert oppgave - Kasus zSkriftlig produkt yindividuell levering yoppfordres til samarbeide under prosessen zEvaluering ygrupper på 15 og 2 lærere ydialogen står sentralt y”de gode” eksemplene

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Forberedelse av tilbakemeldingen zLeser alle arbeidskrav zSkriver notater til hver enkelt oppgave zTrekker ut veiledningskommentarene som gjelder for flertallet

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Selve tilbakemeldingen zGjennomgår mine kommentarer zDeler ut arbeidskravene uten individuell tilbakemelding zStudentene leser arbeidskravet sitt yVurderer hvilke av plenumskommentarer som gjelder for sin oppgave yKunne evt. la de lese for sine medstudenter (ikke prøvet ut) zEtter undervisningen - individuelle kommentarer - etter behov

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Opplegget: Fordeler? Ulemper?

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 www zEvaluering av undervisningen på nett yulike evalueringsmetoder ylærer skriver et resymè på nettet xundervisningsmetoder xevalueringsmetode xkort vurdering studentenes lærerens zFaglige diskusjonsgrupper

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Litteratur zDysthe, Olga (red.) 1996: Ulike perspektiv på læring og læringsforskning zHandal, Gunnar 1996: Studentevaluering av undervisning zHaug, Kristin H. 2000: Førskolelærerutdanningens vei mot Cyberspace - IKT og nye perspektiver på læring (publ. des.) zVygotsky, Lev 1978: Mind in Society

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Diskusjonstema 1: Har dialogen bedre vilkår i praktiske fag? Hva kan i så fall de s.k. teoretiske fag lære av de praktiske? zPraktiske fag: zFerdigheter z”Eksperimenter” zFor eksempel naturfagene: yMan kan ta på en kongle og man kan dissekere en løk z Teoretiske fag: z Ferdigheter z Språket-skrive snakke z For eksempel samfunnsfag: yman kan ikke ”se” sosiale prosesser og hvordan kan man vise frem omsorgssvikten?

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Diskusjonstema 2: zPåstand 1: For å tilrettelegge for optimale undervisningsopplegg trenger HiO mer kunnskap om hvordan studentene lærer! zSpørsmål: Hva trenger vi å lære og hvordan skal vi lære oss dette?

Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 Læringsforskning zUt fra teori zUt fra praksis zOlga Dysthe (1996): Det er i skjæringspunktet mellom handling og refleksjon basert på teoretisk innsikt at vi kan komme videre. Da trenger vi både eksperimentelle studier og kasusstudier, vitenskapsteoretisk forankring og konkret analyse av praksis (s.6)