BARNAS BARNEVERN 2020.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Lilandspeiderne Informasjon.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Forandringsfabrikken
- Hovedrolle eller birolle
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
Aggression Replacement Training
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
God morgen! Tanker etter i går?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern for voksne Erfaringer fra Tiller DPS Intro Barne- og familiesamtaler i psykisk helsevern. Erfaringer fra.
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Hvordan forebygge mobbing?
Verdensdagen for Psykisk Helse
Helsesøster Revheim skole
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
1 Kommunikasjon.
Velkommen til foreldremøte
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Psykisk helse.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

BARNAS BARNEVERN 2020

BARNAS BARNEVERN 2020 Hva slags barnevern skal Norge ha i 2020? Her svar fra ca 700 barn og unge, som kjenner norsk barnevern på kroppen FORANDRINGSFABRIKKEN Oslo 26.mars 2015

BARNAS BARNEVERN 2020 Svar er fordelt etter disse hovedtema: Barn og unge kjenner barnevernet og barnevernets oppgaver Foreldre kjenner barnevernet og barnevernets oppgaver Barn og unge opplever at barnevernet kjennes trygt Barn og unge opplever at barnevernet forstår betydningen av familie og nettverk Barn og unge opplever at barnevernet har et felles barnesyn Barn og unge opplever at barnevernet møter dem med felles verdier, nedfelt i barnevernsloven Barn og barnevern jobber i størst mulig grad samarbeidende Barn og unge gir tilbakemelding og bidrar i kvalitetsutvikling Barn og unge bidrar til pensum og i undervisning på utdanningene Barn og unge gir innspill til forskningstema og forskningsmetode Barn og unge opplever at ny profesjonalitet er utviklet med svar fra dem Svarene er laget av BarnevernsProffene Dette er kloke, varme, modige barn og unge, som får hjelp rundt i landet, i norsk barnevern nå

BARN kjenner barnevernet I 2020 får alle barn og unge info om barnevernet Det gjøres gjennom at barnevernet jevnlig besøker barnehager og skoler. Barn og unge bidrar til opplegg og gjennomføring. Barn og unge får info om: Hva voksne ikke har lov til eller hva de ikke bør gjøre mot barn og unge Hva barnevernet er og hvilke oppgaver barnevernet har Hvordan barn kan kontakte barnevernet

FORELDRE kjenner barnevernet I 2020 får alle foreldre direkte informasjon om barnevernet. Informasjon til foreldre med minoritetsbakgrunn vektlegges. Foreldre får info om: Hva voksne ikke har lov til å gjøre eller ikke bør gjøre mot barn og unge Hva barnevernet er og hvilke oppgaver barnevernet har Hvordan barn kan kontakte barnevernet Hvordan foreldre kan kontakte barnevernet for å kunne få hjelp i foreldrerollen

BARN opplever et barnevern som kjennes trygt I 2020 opplever barn at barnevernet sterkt vektlegger at barnevernet skal kjennes trygt for barn. Barn er hovedpersonen i all hjelp fra barnevernet. Dette er viktig for opplevelse av trygghet: Foreldre har IKKE automatisk innsyn i det barn forteller til barnevernet. Innsyn må avtales med barnet. Foreldre kan verken i eller etter undersøkelsen, motsette seg at barnevernet snakker med barn alene Barnevernet bruker kun fysisk tvang når det er helt nødvendig for barnets eller de voksnes sikkerhet Barnevernet bruker ord og begreper som barn forstår og som ikke stigmatiserer

BARN opplever at barnevernet forstår betydningen av familie og nettverk I 2020 har barn i barnevernet rett til å ha kontakt med søsken og andre mennesker som betyr mye i livet deres Barn som er flyttet av barnevernet har rett til: Å treffe søsken regelmessig, om de ønsker Å treffe foreldrene, om de ønsker og det ikke skader Å treffe besteforeldre og annen familie, om de ønsker Å treffe venner eller andre i nettverket som har stor betydning for barnet

BARN opplever at barnevernet har felles barnesyn I 2020 opplever barn at de ulike deler av barnevernet har felles syn på barn og unge: Barn og unge har mye kunnskap om livet sitt De er like mye verdt som voksne De trenger kjærlighet De må bli trodd på og tatt på dypt alvor

BARN opplever at barnevernet har felles verdigrunnlag I 2020 har barnevernet felles verdigrunnlag. Barn er deres viktigste samarbeidspartnere. Barnevernet samarbeider med barn og unge gjennom: Åpenhet ved å være ærlig, gi god informasjon Ydmykhet ved å tro på barn, være ydmyk i kroppsspråk og ordbruk, møte barn med normalitet, innrømme feil Kjærlighet ved å bry seg, vise engasjement og varme Medbestemmelse ved å barn og unge med på avgjørelser, la de bidra i dokumentasjon, be om tilbakemelding

VERDIENE er grunnlaget For barnevernet i kommunene sitt arbeid med undersøkelse og mottak med hjelpetiltak med fosterhjem og institusjon med ettervern For arbeidet i Bufetat For fosterhjem og institusjon

åpenhet være åpen om hvem du som barnevernsarbeider er - først som menneske og også om hvorfor du er gi informasjon om hvorfor barnevernet er i barnets liv gi informasjon om barnets historie være ærlig om hva barnevernet gjør og hvordan de tenker framover

ydmykhet tro på barn være ydmyk i kroppsspråk være ydmyk i ordbruk møte barn med naturlige reaksjoner og med normalitet innrømme feil

kjærlighet vise menneskevarme vise engasjement bry seg oppriktig huske noen av de små tingene som betyr mye (kroppsspråk, bursdaghilsen, prøve, feriehilsen) ta kontakt også når noe er bra

medbestemmelse I 2020 har barn blitt hovedsamarbeidspartnere for barnevernet. Så langt det er mulig, snakker barnevernet ALLTID med barnet eller ungdommen først. Som samarbeidspartnere har barn rett til å: Få god og mest mulig informasjon Kjenne trygg kontakt med barnevernet Ha medbestemmelse i eget liv Samarbeide om å skrive viktige dokumenter

BARN har rett til trygghetsperson I 2020 har ALLE barn og unge rett til å ha med seg en person de stoler på, fra første kontakt med barnevernet. Målet er å skape mest mulig trygghet. Derfor blir ordningen nå kalt trygghetsperson (tidligere tillitsperson) Barnevernet har stor respekt for denne ordningen og har ansvar for at alle barn og unge kjenner til denne ordningen og spør regelmessig barn og unge om de ønsker dette.

BARN gir tilbakemelding og bidrar i kvalitetsutvikling I 2020 er barn og unges kunnskap om tjenestene, sett på som viktig kunnskap. Barnevernet har ansvaret for å skaffe seg denne kunnskapen og den bidrar i kvalitetsutvikling av tjenesten Barnevernet har systemer som sikrer at barn får mulighet til å gi tilbakemelding på den hjelpen de mottar Barn og unge bidrar i ansettelser og medarbeidersamtaler Barn og unge gir råd til utvikling av tjenestene

BARN bidrar på utdanningene I 2020 tar utgangspunkt i barnesyn og verdigrunnlag bygget på svar fra barn og unge. Barn og unge bidrar i levendegjøring av verdiforankring i praktisk barnevernsarbeid Barn og unge bidrar i å videreutvikle utdanningen Barn og unge bidrar regelmessig i undervisningen

BARN er viktige i forskning I 2020 er barn og unges kunnskap nødvendig for forskning. Barn gir innspill til forskningstema og forskningsmetoder. Barn og unge bidrar med å velge fokus for forskning Barn og unge bidrar i metodeutvalg og metodeutvikling Barn og unge bidrar i tolkning av data

BARN i sentrum I 2020 har barnevern, psykisk helse og skole felles kunnskapsgrunnlag, som tar utgangspunkt i erfaringer og råd direkte fra barn og unge. Fokus rettes på grunnleggende årsaker til barn og unges livsutfordringer, heller enn symptomer Det er enighet om at atferd er et «språk» som uttrykker underliggende følelser. Det blir møtt med innlevelse og nærhet i stedet for regulering (av atferden).

Profesjonalitet for BARN I 2020 er det enighet om profesjonalitet som innebærer en felles forståelse om at: Profesjonalitet er å se på barn og unge som likeverdige samarbeidspartnere Profesjonell kunnskap omfatter barn og unges erfaringer og kunnskap Profesjonalitet inkluderer følelsesmessig innlevelse og nærhet. Det brukes ikke innlærte teknikker i samtaler med barn