Den entusiastiske lærer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Månedsevaluering november 2011
Selvfølelse vs selvtillit
Frivillighet og kultur – dialog og demokrati
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Introduksjonssenteret
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Utdanningsforbundet Halden
ERKJENNELSE ….. SOM GRUNNLAG FOR VÅRE HOLDNINGER DU ER KOMMET PÅ RETT PLASS BEGYNNER VI Å TA BORT DEN SOM ER NEDERST ….. ELEVSAMTALEN, hva er best: «å.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Orerønningen ungdomsskole.. Hva sier så L97s generelle de, om DET MENINGSSØKENDE MENNESKE, i forhold til fagplanen i Kunst og Håndverk?
Klimaetiske utfordringer – et etisk og moralsk blikk på klima og CO2
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Biblioteksjefmøte Karen Espelund. Grunnleggende forståelse Livet leves i kommunene Kulturens egenverdi og nytteverdi – begge tilnærminger må med.
Barns læring, voksnes ansvar!
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Etikk og moral i lederskap
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kreftavdelingen skal ved hjelp av egne ressurser være en OASE for kreftpasienter, pårørende og helsepersonell. Avdelingen skal være en BASE for kreftomsorgen.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Et globalt og mobilt samfunn Filosofiske og etiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Solakonferansen, 16. september 2014.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
av Yocasta L. Sosa De Veisten
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Kampen skole Vår visjon:
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Hindring eller katalysator?
Kan ikke alle bare være venner da?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Alle har lyst å utvikle seg Derfor må alle også prioriteres.
Etikk og verdier – bare ord
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Verdier – noen tanker og observasjoner
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Samarbeid eller isolasjon? Idealisme eller egeninteresse?
Helsesøsterkongressen 2017
Bedre dager på jobben Noen filosofiske utfordringer
Må staten effektivisere?
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Utskrift av presentasjonen:

Den entusiastiske lærer Kommunikasjon, etikk og verdier i møtet mellom voksne og ungdom Henrik Syse, forsker og filosof henrik@prio.no Helsfyr, Oslo, 15.3.2013

Mål, midler og grunnmur Mål: Dit vi skal nå. Midlene: Det vi bruker for å nå dit. Grunnmur / plattform: Det vi bygger på, av verdier og holdninger – det som muliggjør vår virksomhet. Vi må knytte vår entusiasme til alle de tre nivåene – med målet som det styrende, og verdiene som basis!

Den tiden vi lever i Stor hastighet og raske forandringer – på godt og ondt. Gir vi etikken og de mellommenneskelige verdiene nok plass og tid? Vi må skape trygge rom for de viktigste hensynene. Vi må vokte oss for asymmetriene. Vi må være gode og ærlige forbilder. Vi må se hverandre.

Mennesketypene Meningssøkende Skapende Arbeidende Allmenndannende Samarbeidende Miljøbevisst Integrert

Hva skal vi gi de unge? Trygge rom der de blir sett og verdsatt. Plass for godt samvær. Plass for læring – av det viktigste. Opplevelsen av sammenheng. Rom for individualitet. Disiplin og trygge regler. Plass for samtalen – og det gode språket. Gode rom for de profesjonelle hjelperne.

Etikk som bærebjelke og grunnmur Etikk handler ikke bare om plikter og regler, men også om å danne det gode menneske. ”Dydsetikken” viser oss viktigheten av stolthet og glede som en del av etikken: Hvem ønsker vi å være? Hvordan kan vi samtidig lære å ta vare på forskjeller, og la oss berike av dem?