Oppgavemål for satsingen Utdanning 2009
KS Utdanning 1.Kvalitetsstyringssystemer. KS skal kartlegge hva kommunene og fylkeskommunene trenger for å utvikle egne kvalitets- og styringssystem og på den bakgrunn utvikle og gi tilbud om bistand. KS skal ha tilbud til alle kommunene i en region. Hvorfor: Resultatene fra tilsynet undergraver kommunesektorens omdømme som skoleeier, viktig å snu en negativ trend. En del medlemmer melder om behov for bistand til § Dette handler ikke om kvalitetssikring, men kvalitets- og effektivitetsutvikling (resultateffektivitet).
KS Utdanning 2. Ledelsesutvikling KS skal følge og påvirke den statlige prosessen innen skoleledelse slik at arbeidsgiverperspektivet også ivaretas. KS vil utarbeide og tilby opplæring i avtaleverket. KS skal utvikle et enkelt opplegg (noen gode råd) for medlemmene til rekruttering av skoleledere.
KS Utdanning 3. Tidlig innsats, sammenheng barnehage-grunnskole-videregående opplæring KS skal gjennomføre et FoU-prosjekt, gjerne sammen med andre sentrale aktører, for å få fram fordelene ved - gjennom tidlig innsats - å forebygge framfor å reparere. Dette bør baseres på en kultur for vurdering i den enkelte virksomhet gjennom å bruke det profesjonelle og lokale handlingsrommet.
KS Utdanning 4. Kvalitetsutvikling i videregående opplæring med særlig vekt på å redusere elevfrafallet: KS skal medvirke i prosesser med videreutvikling og kvalitetssikring av indikatorer for videregående opplæring på både skole- og fylkesnivå. KS skal være aktiv i arbeidet med erfaringsutveksling og bidra med utvikling av gode tiltak mot frafall med spesiell vekt på yrkesfaglig utdanning og det 13- årige utdanningsløpet.
KS Utdanning 5. Forberede ny forhandling om arbeidstidsavtalen KS skal dokumentere det faglige behovet for fleksibel bruk av lærerressursene.
KS Utdanning 6. Relasjonsbygging KS skal bygge gode relasjoner med andre utdanningspolitiske aktører. 7. Arbeidsformen i satsingen Alle som arbeider med satsingen utdanning skal informere hverandre, bidra inn og forplikte seg på målene for satsingsområdet.
KS Utdanning Bidrag fra enhetene I Østfold og Akershus: Marianne og Katrine. Minst 100%. Agder: Torbjørn 100% utdanning BTV: Ann-Kariin 60 % + Erling 20 % Nord-Norge: Sissel 100% Hed/Opp: Hilde 100% Midt-Norge: Marit og Åse 100% Vest: Astrid, Vidar, Bernt. Minst 100 %.
KS Utdanning Bidrag fra enhetene II Analyse og Økonomi: Børre, Signe, Reidar. Forhandling: Per, Inger Marie, Erling (lederopplæring avtaleverket, forhandling/arbeidstid). ARBU: Jorun S, Kari Anne, Arne, Jorunn L Myndighetskontakt: Lars, Christine Utviklingsdirektør: Eva (leder), Ellen Karin (IKT) Samfunnsutvikling: Thomas Advokatene: Øyvind R
KS Utdanning Andre: Medlemsnettverk: –Fylkesutdanningssjefene (FFU) –Skolefaglig nettverk (1 kommune fra hvert fylke) –Skoleeierforum i hvert fylke –fagnettverk IKT Skole –Storbyteamet –ASSS-nettverket (Trond HH, Margaret) KS-k: –Konferansedelen: Kjersti –Rådgiverdelen: Håvard Kommuneforlaget: Borgny