Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Bokanmeldelser..
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Lærerprofesjonens etiske plattform
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Hva er en artikkel?.
Avdeling for sosionomutdanning
Prosjekt og forskningsrapport
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Barnets sekstende leveår Trinn 18. Tema for trinnet Ungdommens egen tidsalder Egne behov og barnas behov Når ørene flytter ut Oppsummering og evaluering.
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Resonnerende tekst.
Etikk i pedagogisk arbeid
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Refleksjonsnotat om din profesjonell utvikling som rådgiver
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Responsferdigheter & Kartlegging
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Individuell fagtekst fra praksis.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Prosjektoppgaven.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Prosjekt og forskningsrapport
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utskrift av presentasjonen:

Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – 18.01.10 LML - Liv M. Lassen 18.01.10 Lassen 2010

Praksiskrav Gjør noe innen rådgivningsprosessen Reflektere over det dere gjør, egne styrker og begrensinger Vise profesjonelle rådgivningsferdigheter: Pålitelighet & genuinitet (oppmøte,ansvar,deltagelse) Respekt & empati Evne til kontakt & kommunikasjon Formidling av faglige tanker og kartlegging til dem det gjelder Etikk (taushetsplikt, etisk refleksjon og sensitivitet) Lassen 2010

Praksisrapport Rammer: 1.4-5 sider (1.5 linje avstand), 2. Skrevet sammen hvis det er to studenter sammen i praksis, 3.Leveres til praksisstedet til godkjenning. Innhold: 1.Presentasjon av praksisstedets ønske og avklaring av behov 2.Beskriv prosessen i det spesialpedagogiske rådgivningsarbeidet Kontaktetablering: praksisstedet, fagpersoner, barn/ungdom og/eller foreldre Kartlegging av oppdraget/ oppgaven Prosessen i rådgivningsarbeidet (så langt du kom) Igangsetting og evaluering av tiltak i forhold til mål (i forhold til hvor i prosessen dere kom). 3.Evaluering av: spesialpedagogiske rådgivningsarbeidet fra et innovasjonsperspektiv (dvs. som en planlagt endring av praksis). 4. Evaluering av egen innsats & samarbeid med andre 5. Etiske betraktninger Lassen 2010

Hjemmeeksamen NY Innleveringsfrist: Mandag den 12. April, 2010 Lever oppgaven til Silje Eriksen Husk å skrive Fordypningslinje på forsiden Bruk -Duo mal – 1.5 linjeavstand,12-15 sider uten forside, innholdsfortegnelse & litteratur liste Lassen 2010

3 Bud Enkel og logisk oppbygging av oppgaven 2. Begrunn valg og avgrensninger 3. Reflekter mer enn beskriv Lassen 2010

Oppbying av oppgaven – synlig struktur 1.Bud Oppbying av oppgaven – synlig struktur Tittel- Tema- Problemstilling – Begreper - Teori- Eksempler fra praksis & problemstillingen Drøfting (refleksjon over sammenheng mellom teori og praksis). Dilemma – etikk, ressurser, kompetanse, samspill, osv). Konklusjon Lassen 2010

Tittel - Tema Tittelen skal være kort men presis Den skal reflektere valgt tematiske fokus & problemstilling. Men kortere & fengende Tema – et spesialpedagogisk tema knyttet til dine erfaringer & teoretisk analyse innen rådgivning eller innovasjon. Problemstilling – Avgrensing av temaet ditt til denne oppgaven. Trengs å begrunne hvorfor du velger nettopp denne problems. Aktualitet i praksis ? , Forskningsbehov?, Teoretisk viktig innen spes.ped. Lassen 2010

Begreper - Teori Redegjør for sentrale begreper Alle begrepene i problemstillingen bør defineres eller forklares Rådgivning bør defineres (velg definisjonen eller definisjonene som passer til din oppg.) Bruk henvisninger til litteratur Teori – velg teoretisk ståsted som du skal bruke i din drøfting – begrunn valget Hvis du skal analysere en rådgivningsprosess gjør rede (kort) for denne prosessen Lassen 2010

Eksempler fra praksis & problemstillingen Knytt gjerne besvarelsen til et eksempel eller flere eksempler fra praksis (all praksis kan brukes – ikke bare den siste) Du kan henvise til andres eksempler som du har lest om. Husk henvisninger her. Anonymiser eksemplene Problematiser eksemplene i forhold til Generaliserbarhet & validitet (din forståelse) Lassen 2010

Drøfting/ Diskusjon Refleksjon over sammenheng mellom teori og praksis. Kan teorien forklare praksisen? Kan praksisen forklare teori? Implikasjon av dine funn Hvilke mening har dette for praksis? Hvilke mening har dette for teori? Hvilke mening har dette for lovverk? Din tolkning av funnene Lassen 2010

Dilemma – Etikk, Ressurser, Kompetanse, Samspill – tverrfaglig, tverretatlig, skole-hjemm For eksempel: – Kan TPO være tilstrekkelig for barna/ungdommene dere tenker på? Må man ta i betraktning flere nivåer for å sikre inkludering & likeverd? Hvem er den eller de rådsøkende du er rådgiver for? Lassen 2010

Konklusjon En kort oppsummering av hva du har svart på. Begrensninger ved din besvarelse (analyse) Tanker om viktigste funn Veien videre (hva vil du forfølge ift problemstillingen hvis du hadde mer tid, erfaring eller kompetanse). Husk som rådgiver er man aldri utlært !!! Lassen 2010

Litteraturliste Husk å inkluder alle de referansene du bruker i besvarelsen i litteraturlisten. Litteraturliste skal være av vitenskapelig standard – alfabetisk etter forfatter, årstall, tittel i kursiv, sted for publisering & forlag. Husk sidetall hvis det er en artikkel eller kapittel i en bok. Lassen 2010

Takk for meg! Husk du kan mye! Du har jobbet godt med rådgivning! Bruk dine tidligere besvarelser! Tro på det du skriver! Velg derfor noe du synes er viktig! Det finnes ikke en sannhet, men mange! Ditt perspektiv kan peke på noe viktig å belyse for fagfeltet ! Lykke til !!! Lassen 2010

Må ”Din Vår” bli vakker! Lassen 2010