Karriereveiledning i grupper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høyring om retten til nødvendig rådgjeving og kompetanse for rådgjevarar. FRIST 1.NOVEMBER Forskriftsendringar: Retten til nødvendig rådgjeving (forskrift.
Advertisements

Bjørkelangen videregående skole
Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?
Karriereveiledning – startkurs nye
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Endring av forskrift til opplæringsloven kapittel 17 og forslag til anbefalt formell kompetanse og anbefalte kompetansekriterier for rådgivere.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Organisering av PTF Vg1RM
Hva er hensikten med karriereveiledning?
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Ansvar og prosesser i skolen
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Dialektisk relasjonsteori
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
ELEVMEDVIRKNING.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Prosjekt til fordypning
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Samhandling og kommunikasjon
Karriereveiledning – startkurs
Prosjekt til fordypning
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Borre ungdomsskole
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Rådgivertjenestens rolle og mulighet Oppfølging av utsatte grupper Bodø rådgiver Sissel Leet Skeide.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Opprettholdende faktorområder
«Sammen med andre kan jeg se framover»
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Retten til nødvendig rådgivning. Forankring og Formål Opplæringslova § 9-2 «Elevane har rett til nødvendig rådgivning om utdanning, yrkestilod og yrkesval.
Velkommen til foreldremøte Vg1
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Karriereveiledning i grupper

Karriereveiledning i grupper Introduksjon Kort om karriereveiledning ved Asker vgs Gruppeveiledning Vi praktiserer Vi reflekterer

Asker videregående skole Ellen Marie Hals Karriereveileder 60% Faglærer – matematikk 40% Ca 700 elever SSP Idrett Delt rådgiver- tjeneste

Asker videregående skole TRIVSEL KUNNSKAP MULIGHETER

Karriereveiledning INNOVER Hvem er jeg? - selvinnsikt, drømmer, talenter, potensiale UTOVER Hva finnes der ute? - muligheter, kunnskap, informasjon FRAMOVER Hvordan komme dit? - mål, alternative planer, eventuelle hindringer INNOVER: Sokrates: Kjenn deg selv! UTOVER: Utvide horisonen FRAMOVER: Sette mål, Plan A, B og C. Realitetsorientering. KRUMBOLTZ: Planlegge for usikkerhet.

Veiledning i grupper Gruppeveiledning – har vi noe valg?!?

§ 22-3 .. Utdannings- og yrkesrådgiving har som formål å bevisstgjere og støtte eleven i val av utdanning og yrke og utvikle kompetansen til den enkelte til å planleggje utdanning og yrke i eit langsiktig læringsperspektiv. ... Eleven skal gradvis bli bevisst sine eigne interesser, dugleikar og verdiar, og få kunnskap, sjølvinnsikt og evne til sjølv å kunne ta avgjerd om yrkes- og utdanningsval. Rådgivinga skal også utvikle eleven sine evner til å vurdere moglege konsekvensar av val og førebyggje feilval. Kommentar: Det inngår her også en dimensjon for å gi eleven kompetanse til å ta egne valg vedrørende utdanning og yrke. Denne hjelpen til selvhjelp vil være viktig for at eleven skal kunne ta egne valg knyttet til utdanning og yrkesvalg.

…om grupper: § 22-1 Rådgivinga kan vere både individuell og gruppevis. Eleven sitt behov og ønskje vil avgjere forma som blir teken i bruk. Kommentar: Skoleeier vil ikke kunne tilby bare gruppevis rådgivning. Elever som kun tilbys gruppevis, får ikke oppfylt sin rett til nødvendig rådgivning. Dette er ikke annet enn det som følger av opplæringsloven § 9-2, men er inntatt her fordi det er viktig å synliggjøre elevens rett til individuell rådgivning. Hvilken rådgivningsform som benyttes avhenger av elevens ønske og behov.

Hvordan finner vi tid til gruppeveiledning? Ledelsen må være med og «spikre» planene Gruppeveiledning inn i skolestartprogrammet – hos oss på Vg1 og Vg2 Fagvalgsprosessen – gruppeveiledning klassevis Tverrfaglig prosjektarbeid Klassevis gruppe-veiledning før messebesøk Klassens time Prosjekt til fordypning – yrkesfaglige utd.progr. Frivillig påmelding utenfor timeplanen Jo mer du får gjort i grupper, jo mindre tid vil gå til individuelle veiledningstimer 

Fordeler God bruk av tid – vi når alle Åpner for mange veiledningsmetoder Deltakerne veileder hverandre (medveiledere) Elever deler kunnskap og erfaring med hverandre Støtte for egne synspunkter/tanker/usikkerhet Videreutvikler elevens selvinnsikt og valgkompetanse Reduserer veileders rolle: Dette er basert på en grunnholdning med tro på at elevene har det som skal til for å lede seg selv (og andre). En-til-en samtaler med veileder kan bli anstrengt og for preget av assymmetrisk kommunikasjon. Å lykkes og prestere kan fort bli en ensom oppgave som mange unge ikke makter å bære. “Når man læres opp til å tro at man har alle muligheter til å leve ut sine drømmer, blir det raskt ens egen feil dersom disse sjansene ikke blir utnyttet.” Sitatet er fra Per Arne Løkke og hentet fra Dagsavisen. Som spesialist i klinisk barne- og ungdomspsykologi uttrykte han bekymring for unges selvforakt. Han mener ungdom i dag er oppvokst med en illusjon om at de kan skape seg selv bare utfra egne ressurser, og finne seg selv helt uten å identifisere seg med andre. Gruppeveiledning kan derfor være en motvekt mot samfunnets økende individualisering.

Fordeler Kan hjelpe eleven til å ta selvstendige valg Bevissthet om hvem som påvirker ens egne valg Eleven må reflektere over egne valg og – ikke minst – lære å stå i valgene sine Deltakerne oppmuntrer hverandre Fint å benytte gruppeveiledning både i karriereveiledning og sos.ped.veiledning

Mulige ulemper Krever organisering og planlegging Vi må finne «rom» til å gjennomføre det Mister kontroll over utbyttet/resultatet Krever god gruppe-/klasseledelse Deltakerne eksponeres mer Deltakere kan bli passive eller dominere Elever kan bli ukomfortable En gruppe kan bli et utrygt sted

Grunnleggende holdning Veileder inntar en «likeverdig» posisjon Åpen, nysgjerrig, respektfull, undrende Skape håp, oppmuntre, avklare, vise omsorg Akseptere at både lærer og elev har ulik «bagasje», ulikt språk og ulike løsninger Svarene skal «skapes» ikke «finnes» Tro på og motivere til selvledelse og handlekraft hos eleven Holdning inspirert av et konstruktivistisk menneskesyn. Skape håp: Øvelse der man skal tenke på en situasjon man mestret – beskrive følelsen

Forutsetninger Tydelig ledelse Skape trygge rammer Vite hvor grensene for egen kompetanse går og balansere veiledningen Passe på at ingen blir stående alene uten samtalepartner Fange opp negative signaler og gripe inn dersom ubehagelige situasjoner oppstår Tilpasse aktivitetene godt til elevgruppen Ikke legge føringer på eller ta ansvaret for resultatet av veiledningen