HJEMMESYKEPLEIENS MØTE MED CFS/ME PASIENTER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Advertisements

Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Møteplass for etisk refleksjon
Hva kan kommunehelsetjenesten gjøre for å sikre innleggelsesprosessen i sykehus slik at pasienten får et best mulig behandlingsforløp ? Lene L. Østebrøt.
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Veiledning av elever / lærlinger
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
AKB-Pårørende en ressurs
Selvdialysesenteret Sykepleier Elisabeth S. Hoel
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
Mot til å møte Det gode møtet.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Undervisning om Joyce Travelbee
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
PREOPERATIV SYKEPLEIE. 2t 2003 kull 2001 kurs 1.2
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Barn som pårørende.
Utfordringer og muligheter Sykepleier – Kari Sollesnes
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
Kreftavdelingen skal ved hjelp av egne ressurser være en OASE for kreftpasienter, pårørende og helsepersonell. Avdelingen skal være en BASE for kreftomsorgen.
Barn som pårørende.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Scandinavian Sarcoma Group
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Hverdagsrehabilitering i Alstahaug kommune
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Sammen er vi best!.
Tydeliggjøring av sykepleiernes bidrag til verdiskapning
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Margareth Brødholt HVORDAN BLIR ELDRE MED PSYKISK LIDELSE, RUSMIDDELAVHENGIGHET OG OFTE DEMENS IVARETATT PÅ SYKEHJEM? - Resultater.
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
LCP – Liverpool Care Pathway Et pilotprosjekt i Hol Kommune i samarbeid med Utviklingssenter for sjukeheimar i Buskerud
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Drømmehjelpa – finnes den? God hjelp i et brukerperspektiv Samfunnsdagen 7. juni Faglige rådgivere Anne B. G. Fjelnseth og Gry Strøm.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Det fremtidige Helsetilbudet til akutt syke eldre med et sammensatt sykdomsbilde i storbyen bergen SMART OMSORG: BEDRE PASIENTFORLØP, kunnskapsbasering,
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Hvordan møte pårørendes behov?
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Erfaring fra tilsyn 2016 Tema: Pasient- og brukerrettighetsloven kap
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hva gjør man for å få pasienten til å bli likeverdig part i sykehjem?
Kapittel 1 SAMSPILL.
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Sosial kompetanse i yrkesrollen
VERDENS BESTE VERTSKAP
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Utskrift av presentasjonen:

HJEMMESYKEPLEIENS MØTE MED CFS/ME PASIENTER UTFORDRINGER generelt i arbeid med CFS/ME pasienter hos sterkt syke CFS/ME pasienter TAKLING AV UTFORDRINGENE SUKSESSKRITERIER 9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui

UTFORDRINGER hos sterkt syke CFS/ME pasienter Utførelsen av prosedyrer blir vanskelig. Alt blir detaljert. Respekten for pasienten. 9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui

9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui Tidsklemma vi kan ha til tider i hjemmesykepleien. Sengeleie komplikasjoner. Ansvarsfordelingen mellom hjemmesykepleien og fastleger? 9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui

9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui Takle/godta/forstå at det går an å bli så syk og ”bare ligge der” uten stimuli. Fysisk tungt arbeide. 9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui

HVORDAN HAR VI TAKLET UTFORDRINGENE? Logistikken, turnusplanleggingen – rammen rundt pasienten. Fleksibilitet hos tjenesteleder. Godt tverrfaglig samarbeid 9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui

9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui De som går inn til bruker er positivt innstilt og kan ”nullstille seg” til å tenke nytt. Ansvarsfordeling. God dialog med pårørende. Faglige diskusjoner. 9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui

9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui Viktig med dokumentasjon slik at man kan gå tilbake og se fremskritt hos pasienten, da det kan være vanskelig å ”se med det blotte øyet”. Primærkontakt som følger opp, og informerer underveis. Ha INDVIDET i fokus!!! 9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui

9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui Kunnskap ut til alle i arbeidslaget Gode kunnskaper =gode holdninger =god jobb! 9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui

9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui SUKSESSKRITERIER Tjenesteleder som er fleksibel, og som setter grenser for ansvaret vårt. Kunnskap og veiledning Primærkontakt – som er engasjert i sykdommen og mennesket. Rett person på rett plass- gode holdninger og evne til å yte omsorg/sympati/ empati. 9. juni 2009 av sykepleier Inger Marie Nordhuus, Berger/Skui