Laste ned presentasjonen
PublisertStefan Pettersen Endret for 9 år siden
1
Tydeliggjøring av sykepleiernes bidrag til verdiskapning
Sigbjørn Flatland Intensivsykepleier, Generell intensiv Ullevål Leder av NSFLIS
2
Intro men alle VET hva det betyr. Sykepleie & kvalitet
Vanskelig å definere, men alle VET hva det betyr.
3
Velkommen til intensiv!
Foto: Erik M. Sundt
4
Oversikt Foto: Erik M. Sundt
5
Faglighet Foto: Erik M. Sundt
6
Kompetanse Foto: Erik M. Sundt
7
Ferdigheter Foto: Erik M. Sundt
8
Tilstedeværelse Foto: Erik M. Sundt
9
Handlekraft Foto: Erik M. Sundt
10
Ansvar Foto: Erik M. Sundt
11
Samarbeid Foto: Erik M. Sundt
13
Verdiskapning ”En bedrift eller sektors verdiskapning er lik verdien av det ferdige produktet minus vareinnsats” (Store Norske leksikon) Sykehusets verdiskapning er lik verdien av en ferdigbehandlet pasient minus lønnskostnader (Fritt tolket) En effektiv sykepleier observerer, vurderer og iverksetter tiltak Unngå komplikasjoner Redusere liggetid Smarte måter å løse oppgaver på vil øke verdiskapningen
14
Kompetanse og faglighet
Hvilken forskjell gjør sykepleierens kompetanse? Vi må måle ”sykepleie” Sykepleiesensitive kvalitetsindikatorer Liggesår Fall Smerte Ernæring
15
Ansvar Om å HA eller TA ansvar
16
Ansvar i sykehus Fra Olsvold (2010)
”Da jeg begynte her var blodgasser noe vi gjorde unntaksvis, nå gjør vi alle. Det er helt greit det, jeg opplever at jeg er så trygg at jeg kan gjøre det, men samtidig merker jeg at jeg er med på å forskyve ansvaret og kompetansen…” (Sykepleier, mottaks- og overvåkingspost) Fra Olsvold (2010) Leger HAR ansvar, sykepleiere TAR ansvar Tar vi ansvar uten å få kred og betaling for det?
17
Ansvar Om å HA eller TA ansvar Om å sette grenser for ansvar
18
Ansvar i sykehus Fra Olsvold (2010)
”…når andre ikke tar ansvar så er vi der med en gang. Du har portøren som går hjem tidlig så da må vi ta over, da er vi portør. Mange av oss tror det skal være sånn, for hvis vi ikke hadde trodd det så hadde vi vel aldri gått med på det. Men, vi er sånn åja, det er liksom vår jobb dette her, alt fra å være sekretær på tverrfaglige møter til å være den som helt naturlig rydder av bordet når legene har hatt møte” (Sykepleier, mottaks- og overvåkingspost) Fra Olsvold (2010) Leger HAR ansvar, sykepleiere TAR ansvar Tar vi ansvar uten å få kred og betaling for det?
19
Ansvar Om å HA eller TA ansvar Om å sette grenser for ansvar
Om anerkjennelse og lønn for ansvar
20
Tilstedeværelse Hvor mye var legen innom?
Visitt på morgenen 30 minutter Spørsmål underveis 5+ 5 minutter Sjekk på kveld/natt minutter Totalt var lege tilstede 1 time hos pasient dette døgnet Intensivsykepleiere: Alltid tilstede
21
Hvorfor intensiv? Behov for medisinsk behandling? Behov for sykepleie
23
Sykepleiere med et PR-problem?
Samfunnets bilde av sykepleiere som omsorgsfulle mennesker er allerede veletablert, få i samfunnet setter tvil til vår evne til å vise omsorg og empati. Kjenner de til vår arbeidshverdag, vet hvilken kompetanse og ansvarsområde vi har? Vi vet at vi er så mye mer, men klarer vi å formidle det?
24
Sykepleie og alle merker når det er tilstede! Sykepleie & kvalitet
Alle merker når det mangler og alle merker når det er tilstede!
25
Sammendrag For å tydeliggjøre sykepleiernes bidrag til verdiskapning:
Kompetanse Ansvar Tilstedeværelse Handlekraft Formidling?
26
Hvordan tydeliggjøre sykepleiens bidrag?
Synliggjøre vårt ansvar Sette grenser for ansvar Være aktive i samfunnsdebatten Være en FAGforening, ikke bare interessepolitisk Vise til de gode historier
27
Hvor er NSFs fokus? Lønn fordi vi fortjener eller
lønn fordi vi bidrar til verdiskapning?
28
Referanser Olsvold, N. 2010, Ansvar og yrkesrolle – Om den sosiale organiseringen av ansvar i sykehus, UiO Hagring, M. 2014, Sykepleiere med et PR-problem, NRK Ytring. Foto: Erik M. Sundt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.