Mål 1. trinn Skriftlige tekster:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
Advertisements

LeseUtviklingsSkjemaet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
”Å skrive seg til lesing”
Praksislærermøte GLSM-praksis
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Oslo.
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Lyshovden Oppveksttun!
Saksliste Skolens mobbeplan Sosiale mål Trivselsundersøkelsen
HELHETLIG PLAN FOR LESING 1. – 7. trinn Alle lærere er leselærere
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og lesestrategier
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Velkommen til foreldremøte i 2d
Språkløyper i Mylingen barnehage
Velkommen til foreldremøte i 2a
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Foreldremøte for 1. trinn
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Velkommen til foreldremøte i 2C
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte i
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Lesskriv 4.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Leseplan Ullerål skole en forpliktende leseplan for alle trinnene ved skolen

Mål 1. trinn Skriftlige tekster: Muntlige tekster: Den første leseopplæringen Oppdage språkets form ved hjelp av rim,regler, ellinger og språkleker Lære forskjellen på bokstavlyd og bokstavnavn Oppdage at språket vårt består av lyder, stavelser, ord og setninger Lære hvordan munnen/halsen lager de ulike språklydene Utvide ordforrådet Utvikle gode kommunikasjonsferdigheter som aktiv og god lytter, samt kunne uttrykke seg klart og tydelig Oppdage leseretningen og ta den i bruk Oppdage og få erfaring med litteraturens verden Skriftlige tekster: Lære bokstavene i alfabetrekkefølge Lære å gjengi egne uttrykk og oppfatninger av leste tekster via tegning, pseuodoskriving og skriving Oppleve at det er en sammenheng mellom tale og skrift Bruke datamaskinen til tekstskapning

Dette gjør vi: 1. trinn fortsettelse neste side Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Bruke rim, regler, ellinger og språkleker aktivt i skolehverdagen Lære en bokstav og bokstavlyden hver uke i alfabetisk rekkefølge. Vi introduserer først ukas bokstav og lyd. Elevene finner ord som begynner med eller inneholder den aktuelle lyden. (plansjer, aviser og ukeblad, bilder i klasserommet osv.) de øver seg på å skrive både liten og stor bokstav.( sporing på tavlen, i boka, på ryggen til hverandre, lage bokstaven med kroppen) Fokuserer på hvor i munnen vi lager lyden, og lydene plasseres i lydhus Bruke språkleker for å oppdage at språk består av lyder, stavelser, ord og setninger (Jørgen Frost) fortsettelse neste side

Fortsettelse fra 1.trinn Forklare og snakke om ukjente ord og begreper med en gang de dukker opp i litteraturen eller i samtaler Gi rom for at alle elevene forteller om ting de er opptatt av eller har opplevd Møte er rikt utvalg bøker i klasserommet. Besøke skolebiblioteket regelmessig Aksjon Lesekompis (Leseprosjekt fra Norli, uke 38 - 46) Skolens leseprosjekt, repetert lesing (uke 5 - 8) Gjenfortelle, filosofere og tegne fra ulike historier som blir lest Bli lest for i mindre grupper, også ved hjelp fra faddere (7.trinn) Ringeriksmaterialet, kartlegging av lese-skriveutvikling skal gjennomføres på alle elever i løpet av vår halvåret Carlstens kartleggingsverktøy ( gjennomføres i april, kartleggingen arkiveres) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: IL-Basis Språk 6-16

Mål 2.trinn Muntlige tekster: Videreutvikle den første leseopplæringen Leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, ord og meningsbærende elementer Uttrykke egne følelser og meninger Lytte og gi respons til andre i samtaler, under framføringer og ved høytlesing Samtale om personer og handling i eventyr i fortellinger Skriftlige tekster: Bruke enkle strategier for leseforståelse og reflektere over leste tekster Snakke om sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk Bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur Bruke datamaskinen til tekstskapning Finne skjønnlitteratur og faktabøker på biblioteket til egen

Dette gjør vi: 2.trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Repetert lesing (Klinkenbergs 27 ulike varianter for å bedre leseflyt) Aksjon Lesekompis (Leseprosjekt fra Norli, uke 38 - 46) Skolens leseprosjekt, repetert lesing (uke 5 – 8 ) Lære og vite forskjellen mellom bokstavlyd og bokstavnavn Differensierer lese- og skriveopplæringen (nivådelt) Se sammenhengen mellom tekst og bilde Bli kjent med ulike ordtak Tekstskapning ved bruk av skrivebok og pc Lek med språket ved bruk av ellinger ,regler og rim Skrive og tegne i forbindelse med ulike tekster Øve avskrift Fortsettelse neste side

Dette gjør vi 2.trinn Fortelle og lytte til andre Møte ulike sjangere av litteratur Kommunale kartleggingsverktøy ( gjennomføres i februar og mai) Carlstens kartleggingsverktøy ( gjennomføres i september og april, kartleggingen arkiveres) Leseverk som brukes, og kan brukes: ”Ord på ord”, fra lyd til meningsfylt tekst Leseverksted (Ballangrud og Tingleff) Tuba Luba (Ebba Sporstøl) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: IL-Basis Språk 6-16

Mål 3.trinn Muntlige tekster: Skriftlige tekster: Videreutvikle den første leseopplæringen Kunne delta i samtale med andre Fortelle, forklare, gi og ta imot beskjeder Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser Framføre tekster for medelever Skriftlige tekster: Øke leselyst Bedre leseforståelsen Øke lesehastigheten, bedre leseflyt Videreutvikle god leseferdighet Øke ordforrådet Videreutvikle sammenhengende, funksjonell håndskrift Skrive ulike typer tekst; fortelling, dikt, brev, fakta Videreutvikle rettskrivings-reglene Bruke bibliotek og digitalt verktøy til informasjonssøk og finne stoff

Dette gjør vi: 3. trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Stillelesning (fast på timeplanen) Repetert lesing (Klinkenberg, høyfrekvente ord) Aksjon Lesekompis (Leseprosjekt fra Norli, uke 38 – 46 ) Skolens leseprosjekt, repetert lesing (uke 5 – 8 ) Avis i skolen (uke 44 ) Carlstens kartleggingsverktøy (gjennomføres i september og april., kartleggingen arkiveres) Leseverk som brukes, og som kan brukes: ”Kverndokkens” leseverk m/ lesehefte ”Språket ditt” m/ øvebok ”Ord på ord”, fra lyd til meningsfylt tekst ”Tuba Luba”, (Ebba Sporstøl) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: IL-Basis Språk 6-16

Mål 4. trinn Muntlige tekster: Skriftlige tekster: Videreutvikle den første leseopplæringen Kunne delta i samtale med andre Fortelle, forklare, gi og ta imot beskjeder Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser Framføre tekster for medelever Skriftlige tekster: Øke leselyst Bedre leseforståelsen Øke lesehastigheten, bedre leseflyt Videreutvikle god leseferdighet Øke ordforrådet Videreutvikle sammenhengende, funksjonell håndskrift Skrive ulike typer tekst; fortelling, dikt, brev, fakta Videreutvikle rettskrivings-reglene Bruke bibliotek og digitalt verktøy til informasjonssøk og finne stoff

Dette gjør vi: 4.trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Repetert lesing (Klinkenbergs 27 ulike varianter for å bedre leseflyt) Klassemøter Samtale/fortellerstunder hvor elevene oppfordres/får i oppgave å fortelle noe (f.eks. vits, gåte e.l.) Høytlesing av egne tekster Aksjon Lesekompis (Leseprosjekt fra Norli, uke 38 – 46 ) Skolens leseprosjekt, repetert lesing ( uke 5 – 8 ) Leselyst prosjekt (uke 17 -21 ) Stillelesing fast på timeplanen Penskrift-bok, skrive avskrift av enkle tekster Ukens ord (høyfrekvente ord) Ukentlig setningsdiktat Carlstens kartleggingsverktøy ( gjennomføres i september og april, kartleggingen arkiveres) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: IL-Basis Språk 6-16

Mål 5.trinn Muntlige tekster: Den andre leseopplæringen Kunne delta i samtale med andre Fortelle, forklare, gi og ta imot beskjeder Gi uttrykk for egne tanker og opplevelser Framføre tekster for medelever Skriftlige tekster: Øke leselyst Bedre leseforståelsen Øke lesehastigheten, bedre leseflyt Videreutvikle god leseferdighet Øke ordforrådet Videreutvikle sammenhengende, funksjonell håndskrift Skrive ulike typer tekst; fortelling, dikt, brev, fakta Videreutvikle rettskrivings-reglene Bruke bibliotek og digitalt verktøy til informasjonssøk og finne stoff

Dette gjør vi: 5.trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Repetert lesing (Klinkenberg, høyfrekvente ord) Stillelesing Aksjon lesereisen (Leseprosjekt fra Norli, uke 38 – 46 ) Skolens leseprosjekt, repetert lesing (uke 5 -8 ) Hemmelig pose Klassemøter Bokanmeldelser Tekstskapning ved bruk av digitalt verktøy Læringssenterets (kartleggingsverktøy for leseutvikling, gjennomføres i november) Carlstens kartleggingsverktøy (gjennomføres i september og april, kartleggingen arkiveres) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: Språk 6 -16

Mål 6.trinn Muntlige tekster: Videreutvikle den andre leseopplæringen Bedre og øke leseforståelsen Bedre og øke leseflyten Bedre og øke lesehastigheten Skriftelige tekster: Lære gode strategier for å hente ut det vesentlige i tekst Bruke oppslagsverk og ordbøker Skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift Arbeide med rettskriving i egne tekster Bruke erfaringer fra egen lesing i skjønnlitterær og sakspreget skriving Bruke digitale skriveverktøy i skriveprosessen

Dette gjør vi: 6.trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Repetert lesing (Klinkenberg, høyfrekvente ord) Stillelesing Diktat med høyfrekvente ord Lesekurs/skrivekurs nivådifferensiering Aksjon lesereisen (Leseprosjekt fra norli, uke 38 – 46 ) Avis i skolen ( uke 44 ) Skolens leseprosjekt, repetert lesing (uke 5 – 8 )) Tekstskapning ved bruk pc Carlstens kartleggingsverktøy ( gjennomføres i september og april, kartleggingen arkiveres) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: Språk 6-16

Mål 7.trinn Muntlige tekster: Videreutvikle den andre leseopplæringen Bedre og øke leseforståelsen Bedre og øke leseflyten Bedre og øke lesehastigheten Skriftelige tekster: Lære gode strategier for å hente ut det vesentlige i tekst Bruke varierte lesestrategier for å lese ulike typer tekst Skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift Bruke erfaringer fra egen lesing i skjønnlitterær og sakspreget skriving Mestre ortografi, tegnsetting, variert ordforråd Bruke digitale skriveverktøy i skriveprosessen

Dette gjør vi: 7.trinn Høytlesing (lærer skal lese høyt, når de spiser eller i andre sammenheng) Repetert lesing (Klinkenberg, høyfrekvente ord) Stillelesing Diktat med høyfrekvente ord Lesekurs/skrivekurs nivådifferensiering Aksjon lesereisen, (Norlis leseprosjekt uke 38 – 46 ) Skolens egne leseprosjekt, repetert lesing ( 5 – 8 ) Grip Boka (uke 17 – 21 ) Skriveprosjekt (Ringerikes Blads føljetong) Tekstskapning ved bruk av digitalt verktøy Carlstens kartleggingsverktøy ( gjennomføres i september og april, kartleggingen arkiveres) Kartleggingsverktøy som kan utprøves hvis ønskelig: Språk 6-16

Forpliktende leseplan Dette er en forpliktende leseplan utarbeidet av og for Ullerål skole til sine ansatte. Leseplanen er ikke en halvårsplan i tillegg til den som er der, men er ment som et hjelpemiddel, når ulike aktiviteter skal gjennomføres i henhold til den forpliktende leseplanen Resultatet av kartleggingen drøftes med rektor eller inspektør, og tiltak følges opp av kontaktlærer