ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statped i omstilling Jan Erik:
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Fange opp – følge opp! 22. januar 2012.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Melding til Stortinget…
Kompetansekartlegging
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Videokonferanser: Er de nyttige i arbeidet med døvblindhet?
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Joachim Bjerkvik
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Kompetansesenter rus Midt-Norge. KoRus Midt-Norge
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Styringsgruppemøte Borgøy
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Organisering og arbeidet i kommunene
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Et samarbeidsprosjekt med Universitetet i Stavanger
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
NAFOs kompetansetiltak for barnehagene. Tidligere kompetansetiltak  Fra 2005 til 2010 gjennomførte NAFO kompetansetiltak i språkstimulering og flerkulturell.
Politikk og samfunn © TNS Januar 2015 Statpeds brukerundersøkelse 2014 Statpeds brukerundersøkelse 2014 Blant brukere og samarbeidspartnere.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Samisk spesialpedagogisk støtte SEAD-Sáme sierrapedagogalasj doarjja Rådgiver Solvår Knutsen Turi Fylkesmannen i Nordland
Praksiseksempel fra Lørenskog
Ungdomstrinn i utvikling
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Fokus på tidlig innsats
Veiviser Bolig for velferd
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped? 08.04.2017 ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped? Idun Klette Låhne, avdelingsleder Statped sørøst

08.04.2017 Meld.St.18 (2010-2011) Meldingen beskriver målet for og hensikten med bestillingen til Statped

Statpeds samfunnsmandat 08.04.2017 Statpeds samfunnsmandat «Statpeds samfunnsmandat er å bidra til at barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov gis muligheten til å være aktive deltakere i utdanning, arbeid og samfunnsliv.» (Fra Målbilde for Statped 2012-2016)

Hva er målene for Statpeds virksomhet? 08.04.2017 Hva er målene for Statpeds virksomhet? Mål 1 - Tjenesteyting Mål 2 – Kunnskapsspredning Mål 3 – Kompetanseutvikling (FoU) (Meld. St. 18, Læring og fellesskap (2010 – 2011))

Hvorfor skal Statped omstilles? 08.04.2017 Hvorfor skal Statped omstilles? En mer enhetlig praksis mot kommuner og fylkeskommuner – «En dør inn» En mer enhetlig strategi for utvikling og bruk av fag og spisskompetanse En tydeligere fag – og tjenesteprofil for brukere, samarbeidspartnere og ansatte

Omstillingen av Statped 08.04.2017 Omstillingen av Statped En nasjonal etat underlagt Utdanningsdirektoratet Fra 11 kompetansesentre til en nasjonal etat inndelt i fire flerfaglige regioner ledet av et hovedkontor i Oslo 800 ansatte Omstillingsperiode 2012-2016: 2012 - 2013 interimfase 2013 - 2016 implementeringsfase

Organisering av Statped 08.04.2017 Organisering av Statped Statped vest Statped nord Statped midt Organisert nasjonalt: Skådalen skole for døvblindefødte (Oslo) A.C. Møller skole og barnehage for barn med hørselshemming (Trondheim) Deltidsopplæring for elever som benytter tegnspråk Utvikling av læringsressurser Statped sørøst

Samarbeid med kommuner, fylkeskommuner og FM 08.04.2017 Samarbeid med kommuner, fylkeskommuner og FM Statped er ingen lovpålagt virksomhet Statped skal bistå kommuner og fylkeskommuner i deres oppgave med å oppfylle lov og forskrift på opplæringsfeltet Viktig å gjøre Statped kjent – rammeavtaler med kommuner og fylkeskommuner Statped samarbeider med nasjonale sentre og Fylkesmennene

Hvorfor en tydelig fag- og tjenesteprofil? 08.04.2017 Hvorfor en tydelig fag- og tjenesteprofil? NAV H Helse Statped Brukeren Fylkes- mannen BUP PPT

Statpeds fagområder døvblindhet ervervet hjerneskade hørsel 08.04.2017 Statpeds fagområder døvblindhet ervervet hjerneskade hørsel sammensatte lærevansker språk/tale syn Beskrevet i St.meld. 18.

Statped som tjenesteyter 08.04.2017 Statped som tjenesteyter Rådgivning, veiledning og konsultasjon Kurs, seminarer og workshops Foreldreopplæring Skoler (heltid) og deltidsopplæring Kunnskapsspredning ved hjelp av teknologi Utvikling av velferdsteknologi og læringsressurser Samarbeid med UH-sektoren

Hvordan bruke Statped best mulig? 08.04.2017 Hvordan bruke Statped best mulig? Kunnskap om at Statped finnes og hvilke tjenester Statped kan bistå kommuner og fylkeskommuner med Tett samarbeid med brukerorganisasjoner, kommuner og fylkeskommuner slik at tjenestetilbudet er i samsvar med behov Ta i bruk ulike tilnærmingsmåter. Eks. sosiale medier (Facebook og Twitter), nettverk, streaming av kurs og konferanser

Statpeds arbeid i kommuner- etter søknad 08.04.2017 Statpeds arbeid i kommuner- etter søknad Mål: Styrke kunnskapen og handlingskompetansen innen ASK-feltet i to kommuner Gjennomføring: Det ble etablert en ASK-ressursgruppe i hver kommune bestående av personer fra PPT og spes.ped-team. Ressursgruppen deltok på fire samlinger i året over to år. Statped hadde det faglige ansvaret for gjennomføringen, mens kommunene hadde ansvaret for at de aktuelle personene ble fristilt til å delta. Samlingene hadde et praksisnært fokus, og inneholdt en kombinasjon av teori, erfaringsdeling og case-drøftinger.

Etter to år hadde deltakerne fått kjennskap til: terminologi og sentrale områder av fagfeltet kartlegging: hva bør inngå, hvilke metoder og hva slags materiell kan være aktuelt kommunikasjonspartnerens rolle, partnerfortolket kommunikasjon og bruk av støttemateriell hjelpemidler som ofte blir benyttet manuelle og grafiske tegn, kriterier for valg og introduksjon av de første tegnene kommunikasjonsbøker og talemaskiner; organisering, oppbygging og implementering. tilretteleggelse for lese -og skriveopplæring utarbeidelse av mål i IOP og sakkyndig vurdering.

08.04.2017 Søknad: «Ønske om veiledning og rådgiving i forbindelse med lesing og skriving hos en elev med behov for ASK» Hva gjør Statped? Observasjon av elevens læringssituasjon og bli kjent med elev og nærpersoner Oppstartsmøte: innhenting av opplysninger. Gir informasjon om Statped og vårt arbeid. Legger plan for perioden. Kartlegging relatert til lesing og skriving. Utprøving av tiltak Rådgiving og veiledning Totalt varighet fra ett til to år En talespråklig elev vil i innlæringsperioden lydere høyt når de skriver og de hører og kjenner lydene i ordene. Dette har ikke eleven med behov for ASK anledning til da de ikke snakker. Ordforrådet til elevene påvirker også lese -og skriveprosessen. Elever som ikke snakker er prisgitt nærpersoner som programmerer talemaskiner med tilstrekkelig og relevant ordforråd. Det samme gjeldet de som benytter tegn. Prisgitt at nærpersoner benytter tilstrekkelig og relevante tegn («tegn til tale» eller hva man skal kalle det i dag) For de elevene med behov for ASK som har forutsetninger for å lære seg å lese og skrive er denne ferdigheten noe av det viktigste om ikke det viktigste de kan lære seg. Ved å kunne skrive kan de i prinsippet si hva de vil og dermed ikke være avhengig av det ordforrådet nærpersonene har gitt dem tilgang til. Det vil også være enklere for dem å fullføre skolegang og bli vurdert på «lik» linje med de andre elevene.

Hvor går veien videre? I Norge har vi liten erfaring med hvordan elever som mangler talespråket lærer seg å lese og skrive. I Statped har vi hatt prosjekter for å prøve ut metoder og vi holder oss oppdaterte på internasjonal forskning. Behov for å jobbe videre med egen kompetanseutvikling på områdene ASK/ lesing og skriving – videre behov for FoU på feltet.

08.04.2017 www.statped.no  02196