kan læres, ...er ikke medfødt...

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Entreprenørskap i nye læreplaner
Advertisements

Med blikk mot fremtiden!
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Risløkka kompetansesenter
Et program for ungdomsskolen
Hvordan kan fagskolene bli mer synlig og kjent?. Informasjonsarbeid Nasjonalt Fagskoleråd Synliggjøre fagskoleutdanningen som en attraktiv utdanning Muligheter.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Organisering av PTF Vg1RM
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Om skole og næringslivssamarbeid
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Ungt entreprenørskap Hedmark
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Opplæringskontoret for fiskerifagene
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Velkommen til kurs i ”Ungdomsbedrift som metode”
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
vil deltagerne lære blant annet:
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Ue.no GRÜNDERIDOL I AUST-AGDER Drottningborg vgs kl FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
VS2010 Verdiskaping bedriftsutvikling gjennom bred medvirkning Programkoordinator Anne Marit Skulberg Norges forskningsråd.
©TNS 1 Ferieplaner påsken ©TNS Prosjektbekrivelse 2 ProsjekttypeSyndikert på TNS Gallups panelbuss som kjøres 2 ganger per mnd FormålKartlegge befolkningens.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
JOBBSKYGGING.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Røros videregående Elin Viken Ungt Entreprenørskap Hedmark.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Nytt fra opptakskontoret
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Ved fylkeslege Petter Schou
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Velkommen til Service og Samferdsel
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
4/4/2019.
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Å inspirere og utruste unge mennesker til læring og suksess gjennom foretaksomhet og entreprenørskap

kan læres, ...er ikke medfødt... Entreprenørskap kan læres, ...er ikke medfødt... Entreprenørskap i utdanningssammenheng dreier seg om: Ideer – gi tro på egne skapende krefter Kompetanse – hva slags kunnskaper kreves og hvordan skaffe seg disse, samt evne til å bruke kunnskap på nye måter Pågangsmot – vilje til å gjennomføre Handlingsevne – kunne omsette ideer i praksis Samarbeid – evne til samhandling og respekt for andres kunnskaper og egenskaper Nettverk – lære å bruke omgivelsene

Kjerneverdier Framtid Samspill Skaperglede

er en ideell organisasjon, etablert i - 97, registrert i Brønnøysund, med egen generalforsamling, råd, styre og administrasjon. UE er et samarbeid støttet og etablert av : Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon Utdannings- og forskningsdepartementet Landbruksdepartementet Næringslivets Hovedorganisasjon Innovasjon Norge Nærings- og handelsdepartementet Kommunal- og regionaldepartementet Landsorganisasjonen i Norge Sparebankforeningen i Norge Brønnøysundregistrene Skattedirektoratet

For å nå entreprenørskap som mål har UE utviklet en rekke ulike pedagogiske metoder Elevbedrift, ungdomsbedrift, studentbedrift Partnerskapsavtaler Vårt lokalsamfunn, smart, plankton, jobb og økonomi

Utvikling 1999 – 2005 Akershus 2005/2006 en økning på 50% til i overkant av 1000 elever og 185 ungdomsbedrifter

19 fylkeskontor Stort nettverk Fylkesledd MÅL: UE Finnmark 19 fylkeskontor Stort nettverk MÅL: Alle elever i fylket skal ha en reell mulighet til å arbeide med entreprenørskap Alle ungdoms- og studentbedrifter skal ha kontakt med en mentor 10% av et elevkull i universitet og høyskole UE Troms UE Nordland Fylkesledd UE Nord Trøndelag UE Sør-Trøndelag UE Møre og Romsdal UE Hedmark UE Sogn og Fjordane UE Oppland UE Hordaland UE Oslo UE Akershus UE Østfold UE Rogaland UE Vestfold UE Buskerud UE Telemark UE Agder

Ungt Entreprenørskap har solide samarbeidspartnere, og støttes med til sammen 16,8 millioner av fire departement. Kommunal og regional Næring Kunnskaps Landbruk

Konsepter: Grunnskole Videregående Høgskole Voksenopplæring

The International Dimension

Link mellom næringsliv og skole Ungt Entreprenørskap skole næringsliv

Læringspyramiden Learning by doing

Ikke tenk så mye på hvilken utdanning du velger … det gjelder bare resten av ditt liv!?! Fra du er 30 år, har du nesten 40 år med arbeidsdager foran deg. Det er 8 timer 5 dager i uken. Med litt overtid blir det omtrent 80.800 timer eller det samme som å gå hele v.g.skole 26 ganger. Tenk om du får en kjedelig jobb! Tenk om du ikke er forberedt!

70% av dagens virksomheter vil være borte om 10 år. 25% av alle foretak er etablert de siste 3 årene. 50% av jobbene våre elever skal ut i, finnes ikke i dag. 50 % av daglige ledere i UB er jenter og over 50 % styreleder 75 % av elevene sier at UB har gjort skolegangen mer interessant og spennende.

64 % av elevene sier at UB har påvirket fellesskapet mellom lærer og elev på en positiv måte 86 % av lærerne sier at det gjør skolegangen mer interessant og spennende 88,9 % av lærerne sier det styrker elevenes evner til problemløsing, mens 90, 6 % sier at det betyr mye for elevenes samarbeidsevner 80 % av lærerne sier at det oppleves utviklende for meg som lærer.

Etablererhyppighet blant ungdom som har deltatt i UB 2002-undersøkelsen 2005-undersøkelsen under 21 år 0,0 % 21 - 24 år 6,8 % 14,8 % 25 - 28 år 17,1 % 10,4 % 29 år eller eldre 19,6 % 26,6 % Totalt 9,7 % 16,6 %

Metal solutions fra Plate og sveis har utviklet et sløyebrett for fisk

Småskje UB barneskje med bånd med borrelås fra allmennfaglig studieretning

Komplett Catering tar på seg alle mulige oppdrag innenfor Levering av mat

Trearbeidsfag

Shower of music laminerer sangtekster med sugekopp, slik at du kan synge i dusjen, og på den måten få en god start på dagen.

UB Året Høsten: Jobbe med kreativitet Søke på stillinger Selge andeler Registrere bedriften Utarbeide forretningsplan Eventuelt intern messe på skolen rundt jul

Vinter /vår: Jobbe med produkt Markedsføring Produksjon Salg Eventuelt Fylkesmesse Eventuelt Cambridge eksamen Kanskje NM??? Avvikle innen 30 mai

Tverrfaglig samarbeid? Er Ungdomsbedrift noe vi driver med på siden av læreplanene? Ungdomsbedrift er en metode og ikke noe som kommer i tillegg

Mentorskap i ungdomsbedrift Minimum 1 mentor fra næringslivet Delta på styremøter Være døråpnere og veileder Kvalitetsikre og videreutvikle arbeidet Mentorbrosjyre, database, webside Mentordag www.uementor.no

Partnerskap Drømtorp – Ski Storsenter Bjørkelangen – Høland Sparebank

Samarbeidet konkretiseres gjennom følgende tiltak: .Høland Sparebank (HS) stiller mentorer til rådighet for ungdomsbedriftene ved skolen. Banken kartlegger hvem som er interessert i å være mentor. .HS stiller med minst 1 dommer til skolemesse for ungdomsbedrifter på Bjørkelangen .HS stiller med personer til å holde foredrag for elever innenfor temaer som sparing, lån, forretningsplan. Foredragene skal tilrettelegges for grunnkurs allmennfag, samt ungdomsbedriftene ved skolen. Dette foregår enten gjennom bedriftsbesøk eller skolebesøk, som alle skal være vel forberedte fra begge parter. .Banken holder foredrag for det pedagogiske personalet på skolen. .Bistå ungdomsbedrifter, som søker kontakter i næringslivet på produktutvikling o.l, med å finne samarbeidspartnere. .Skolens ungdomsbedrifter bør åpne konto i Høland Sparebank .Lærere/elever ved Bjørkelangen vgs holder aktuelle datakurs for ansatte i HS. .Elever ved Bjørkelangen vgs stilles til rådighet for banken for gjennomføring av ulike markedsundersøkelsesprosjekter for banken. .Elever gjennomfører ulike ”case” for banken, som for eksempel, uvikling av hjemmesider, uttesting av fordelsprogram og ”ukjent kunde”. Banken jobber tett med skolen under undersøkelsestadiet.

Telenor – Nadderud Valler – Simula Innovasjon

http://www.skolearbeidsliv.no Næringsliv i skolen "Næringsliv i skolen" skal bidra til å etablere et langsiktig og forpliktende samarbeid mellom skole og næringsliv og bør formaliseres gjennom en Partnerskapsavtale. Hensikten med samarbeid mellom skole og næringsliv er å: * Gi elevene større innsikt i næringslivets rolle som verdiskaper * Bedre elevenes grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg * Bedre arbeidslivets rekrutteringsarbeid * Utnytte skolenes og arbeidslivets kompetanse for å bedre kvaliteten på skoleutvikling og bedriftsutvikling Samarbeidet mellom skole og arbeidsliv bør formaliseres gjennom en Partnerskapsavtale.

Felles løft for næringsutvikling? Et kinesisk ordtak sier: ”Når forandringens vind blåser, går noen i skjul, mens andre går ut for å bygge vindmøller”.