Eierseminar for Romerike krisesenter IKS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

Finansieringsordninger
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hamar kommune som eier v/Mette Braathen - eiersekretariatet
Temaet for forelesningene
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
Advokat Børge Benum Forbundsadvokatene
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Det kommunale og det statlige barnevern
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Kommunene som aktive eiere
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Politisk styring og organisering
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Formelt interkommunalt samarbeid
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Eierskap og Eierstyring.
Advokat Øyvind Renslo, KS
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift.
Departementets styring og styrenes rolle
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
3 Marius Stub.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
HABILITET I ET NØTTESKALL
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
JUS102 Advokat Lars Baklund. Ansvarlig selskap (ANS) og selskap med delt ansvar (DA) Minst to deltagere i ANS og DA, sel. § 1-1 Ubegrenset personlig ansvar.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
1. 2 Framtidig kommunal eierstruktur - organisering Holdt første gang Aust-Agder Rolv Rynning Hanssen Plan- og utredningskontoret.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
FRA DRIFT I AVDELING TIL UTSKILLING I SELSKAP
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
3 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Forside Eierskapsseminar for Karmøy kommune
Eierstyring – roller og ansvar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Universitetslektor Lars Baklund
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
3 Marius Stub.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Eierseminar for Romerike krisesenter IKS Tone Molvær Berset, fagleder/advokat

Mange bransjer 510 medlemmer Selskapsformer

Eiers rolle versus styrets rolle og ansvar Politisk styring av kommunalt eide selskaper?

Ulike roller Folkevalgt Personlig valgt Hele kommunen Kollektivt ansvar Alle innbyggerne Fordeling Forvaltning/monopol Samfunnsøkonomi Offentlig verv Personlig valgt Selskapet Personlig ansvar Kundene/brukerne Verdiskaping Marked/konkurranse Bedriftsøkonomi Privat verv

Rolledeling eier - styre Eierens rolle Sette mål og rammer for selskapets drift Ikke detaljstyring Styrets rolle Forvaltning av selskapet, innenfor rammen av formålet og eiernes krav Styret skal tjene selskapets interesser og alle eierne

Eierstyring Eierstyring utøves primært i rep.skap i et IKS Bestemme hva slags styre man vil ha Velge styre – eventuelt avsette styret Styringsdokumenter Selskapsavtale/vedtekter Eierdokumenter Styreinstruks Styret rapporterer til eier i generalforsamlingen

Eierstrategi Eiermøte Hva vil vi med selskapet? Vedtekter / selskapsavtale Evaluering av eierskapet Hva skal selskapet drive med? Forretningsutvikling Lokal verdiskaping Eiermelding

KS’ 19 anbefalinger for godt eierskap Opplæring Eierskapsmeldinger Selskapsavtaler og selskapsstrategier Selskapsformer Monopol og konkurranse Tilsyn og kontroll Eierorgan Eiermøter Krav til styrer Valgkomiteer 11. Vurdering av styrene 12. Styresammensetning i konsern 13. Oppnevnelse av vararepresentanter 14. Habilitet og politisk representasjon 15. Kjønnsrepresentasjon 16. Godtgjøring og registrering av styreverv 17. Arbeidsgivertilhørighet 18. Etiske retningslinjer 19. Administrasjonssjefens rolle i foretak www.ks-bedrift.no

Ulike selskapsformer

Selskaper og styringslinjer Stiftelse IKS KF AS Kommunestyret Kommunestyret Kommunestyret Representantskap Kommunestyre Generalforsamling Stiftelsestilsynet Styret Styret Styret Styret Daglig leder Daglig leder Daglig leder Daglig leder Administrasjonssjefens rolle, kl. §72, 1 Tilsynsfunksjon i KF

Forvaltning og forretning aksjeselskap stiftelse (asl) (stiftelsesloven) etat (§10) institusjon (§11) foretak (kap.11) IKS (IKS-loven) Vertskommuner ( kl § 28a-c) Samarbeid (§ 27) Selskap (kml. § 27) Eiere: begrenset Ansvar: ubegrenset Eiere: ubegrenset Ansvar: begrenset Integrert del av (fylkes)kommunen Selvstendig rettssubjekt

Mer om interkommunale selskap Lov om interkommunale selskap Eget rettssubjekt Eget budsjett, men eierkommunene har ubegrenset ansvar Eierorganet er representantskapet Godt egnet for interkommunalt samarbeid i egenregi Ikke egnet for å ta økonomisk risiko Ikke private og statlige eiere Kan ha datterselskap Kan ikke gå konkurs

Utgangspunkter I all hovedsak gode erfaringer med loven «Ligner på» aksjeloven – men bedre tilpasset kommunale eiere Men noen utfordringer, særlig ved mange eiere Reelle alternativer? Aksjeselskap Samvirkeforetak?

Eierorganet er representantskapet Representantskapet vedtar Årsbudsjettet (§ 18) For kommende kalenderår Forskrift Økonomiplan (§ 20) Rullerende – fire neste budsjettår Tilsv. kommuneloven § 44 for kommuner

Forenklinger – IKS loven § 18 Forenkling for IKS som får årlige tilskudd fra eierkommunene Selskapets årsbudsjett er endelig når det er vedtatt av representantskapet (men må revideres dersom det oppstår vesentlige endringer) Trenger ikke vente på at eierkommunene skal behandle sine budsjett § 18 andre ledd er fjernet

Forslag til endringer i IKS loven - høring Forslag om å endre IKS lovens ansvarsform, fra ubegrenset ansvar til et begrenset ansvar. I tillegg oppheves IKS-lovens konkursforbud i § 23. IKS-loven mer lik aksjeloven Nye bestemmelser om egenkapital, utbytte og endringer i innskuddskapitalen. Skal bidra til bedre vern av kreditor når det ubegrensede ansvaret faller bort Lovendringene vil få betydning for gjeldende låneavtaler. Disse må reforhandles – antagelig med mindre gunstige vilkår som konsekvens - dvs. økte lånekostnader. Selskapsavtalen må endres på en rekke punkter Overgangsordning for eksisterende låneavtaler; det ubegrensede ansvaret oppheves ett år etter at loven trer i kraft. Betyr dette større adgang til å gi utbytte til deltakerne? KS Bedrift skal gi høringssvar – vi tar innspill!

Mer om kommunale foretak Kommuneloven kapittel 11 Ikke eget eierorgan Har eget styre og daglig leder Ikke eget rettssubjekt – kommunen part i avtaler Skal ha eget budsjett og regnskap, men er økonomisk en del av kommunen Normalt ikke egnet til å ta økonomisk risiko Rådmannen har en tilsynsrolle Kan ha datterselskap

Mer om aksjeselskap Eget rettssubjekt med egen økonomi Kan gå konkurs Egnet til å ta økonomisk risiko Kan være hel- eller delvis eid av kommunen Eierskap utøves på generalforsamling Omdanning fra etat/KF innebærer virksomhetsoverdragelse Kan ha datterselskap

Samvirkeforetak Må stiftes av minst 2 personer/kommuner Er basert på medlemskap, ikke eierskap Hovedregel: Alle medlemmene har en stemme Det praktiseres åpent medlemskap, med mindre annet er bestemt i vedtektene. Skal ha vedtekter Årsmøte øverste organ Kan utbetales utbytte – skal skje etter omsetning med foretaket, ikke utfra innskutt kapital Kan omdannes direkte til et AS, men ikke til IKS.

Styrets ansvar og roller

Styrets forpliktelse etter selskapslovgivningen Forvaltningsplikt Organisering og planer Forretningsavgjørelser Økonomi/forsvarlig egenkapital Tilsynsplikt Tilsyn med administrasjon/ledelse Tilsyn med økonomi mv Opplysningsplikt Regnskapslov mv

Styret som team Styret er et kollegialt organ Skal fatte beslutninger til selskapets beste Valgkomité Styret bør ha komplementær kompetanse Økonomi/ledelseserfaring Bransjekunnskap Politisk erfaring/kunnskap Juridisk kompetanse Kjønnsrepresentasjon Ansattevalgte representanter Lokal kunnskap/tilknytning til eierkommuner

Om å trekke seg fra styreverv Et styremedlem har rett til å trekke seg før tjenestetiden er ute hvis særlig grunn foreligger Styret og den som har valgt styremedlemmet, skal gis rimelig forhåndsvarsel Varsel til styreleder og generalforsamlingen Melding til Brønnøysundregistrene IKS-loven § 10, aksjeloven § 6-7, kommuneloven § 66

Om å trekke seg fra styreverv Hva er «særlig grunn» Helsemessige og personlige problemer som gjør det urimelig å kreve fortsettelse i vervet Styremedlemmet mener styret har handlet ulovlig eller uforsvarlig Alvorlige motsetningsforhold innad i styret Økonomiske problemer i selskapet ikke god nok grunn – selv om selskapet kan gå konkurs Foretaksregisteret kan vurdere om det er særlig grunn – hvis avgang bestrides Skal ikke være kurant å trekke seg!

Strategiarbeid Utarbeide strategiplan for å realisere selskapets formål Fastsette delmål Er organiseringen riktig for å oppnå målet? Utarbeide instruks for daglig leder Årlig evaluering av daglig leder og styret Utvikle handlingsplaner, implementere i budsjetter Kontroll av måloppnåelse, og evt. korreksjon Risikostyring (risikovurdering og policy)

Strategiarbeid Kontrollspørsmål Er virksomheten forsvarlig organisert? Har selskapet tilstrekkelig kompetanse? Er det klare ansvarslinjer?

Styrets lojalitetsplikt Styrets lojalitet skal rettes mot selskapets interesser og å videreutvikle selskapet innenfor de målsettinger og rammer som eierne har nedfelt i vedtekter, eierstrategier og planer

Styrets taushetsplikt Styrets møter holdes som hovedregel for lukkede dører Styreinstruks kan inneholde bestemmelser om saksbehandling og taushetsplikt Taushetsplikt kan pålegges i enkelte tilfeller

Dobbeltroller og habilitet Hvis du aldri er inhabil, er du ganske ensom Jens Stoltenberg

Habilitet Habilitet handler om å ta riktige beslutninger Tillit til at offentlige interesser blir ivaretatt på en god måte Ikke noe galt i å være inhabil! Ofte vanskelige spørsmål Konkret vurdering i hver enkelt sak Ikke bare «erklære» seg inhabil i ubehagelige saker

To former for inhabilitet for styremedlemmer Inhabilitet i styrerommet inhabilitet i forbindelse med vervet som styremedlem i et selskap ( i styremøter) Inhabilitet i kommunestyresalen inhabilitet i vervet som offentlig tjenestemann, når man også er styremedlem i et selskap eid av kommunen (i kommunestyremøter)

Inhabilitet i styrerommet Aksjeloven har regler i § 6-27 IKS-loven § 15 om inhabilitet; for selskapets ansatte og medlemmer av selskapets styrende organer gjelder kommuneloven § 40 nr. 3 tilsvarende Kommuneloven § 40 nr. 3 viser til forvaltningslovens kapittel 2 om inhabilitet

Aksjeloven § 6-27 6-27. Inhabilitet (1) Et styremedlem må ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av spørsmål som har slik særlig betydning for egen del eller for noen nærstående at medlemmet må anses for å ha fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i saken. Det samme gjelder for daglig leder. (2) Et styremedlem eller daglig leder må heller ikke delta i en sak om lån eller annen kreditt til seg selv eller om sikkerhetsstillelse for egen gjeld.

Habilitet – ny regel i 2011 Inhabilitet som folkevalgt eller ansatt i kommunen – når man samtidig har en rolle i selskapet Forvaltningsloven § 6 flg. Ny regel fra 1. november 2011 Blir også inhabil i selskaper som er fullt ut offentlig eid

Habilitet – hvorfor ble regelen endret? Ot.prp. Nr. 50 (2008-2009) «Rolleklarhet» og «tillitsskapende forvaltning» Styrke kontrollfunksjonen Unngå for mye makt til enkeltpersoner Gjelder ikke for KF

Habilitet – når blir man inhabil? «Automatisk» inhabil (som folkevalgt/ansatt) når selskapet er part i saken Partsbegrepet er definert i forvaltningsloven § 2, 1 e) Den som «en avgjørelse retter seg mot eller som saken ellers direkte gjelder»

Habilitet – når er selskapet part? Kontrakt med kommunen Offentlig myndighetsutøvelse rettet mot selskapet Enkeltstående bevilgninger til selskapet Endringer i vedtekter Instruksjon av eierrepresentant i gen.forsaml./rep.sk. Gjennomføring av selskapskontroll Behandling av plan for selskapskontroll

Habilitet – når er selskapet part? Årsbudsjett og annet planarbeid Er selskapet part i saken? Ikke uten videre – det skal en del til Selskapet i utgangspunktet ikke adressat Selv om det er tale om å avsette eller øremerke beløp til selskapet Inhabilitetsspørsmålet må vurderes konkret Kan bli inhabil etter § 6 annet ledd «særegne forhold»

Inhabilitet pga. «særegne forhold» Må normalt komme noe i tillegg til verv i selskapet for at det skal bli inhabilitet her Typisk at avgjørelsen har personlig betydning for en selv Hvor store mulige fordeler/ulemper foreligger? Hvor nærliggende er det at fordelen/ulempen vil inntre? Hvor store muligheter han man til å påvirke avgjørelsen?

Habilitet – hva når rådmannen er inhabil? Hele administrasjonen også inhabil? Inhabilitetens «smitte»

Etikk og samfunnsansvar Lastes ned på iPhone/iPad (App-store) / Android (Google Play) eller bruk www.rakrygg.no

Takk for meg! Informasjon fra KS Bedrift Ta kontakt: Nyhetsbrev: månedlig (2x) Nettside: www.ks-bedrift.no Ta kontakt: tone.berset@ks.no