Nettverksmøte Hva er det. Hvorfor bruke det. Hva skal til for å starte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
EPISK DIKTNING inkl novelle
- roller og forventinger
Empowerment i teori og praksis
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
Roman- og novelleanalyse
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
Kulturhistorisk perspektiv
Om å skrive om litterære tekster
Trygghet og tillit ved livets slutt
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Samhandling og kommunikasjon
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
"God bagasje på livets reise."
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tema: Kommunikasjon i team
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
Nettverksmøte som metode Finsås 1.okt Ikke noe nytt.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
En god skole for alle elever
Plan for økten - Hva er Dembra? - Hva er «den ideelle skole»»?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Nettverksmøte Hva er det. Hvorfor bruke det. Hva skal til for å starte Nettverksmøte Hva er det? Hvorfor bruke det? Hva skal til for å starte? PIO 6.09.2012 Trine Bache www.kreativtarbeid.no

Bronfenbrenners sosialøkologiske utviklingsmodell Meso symboliserer flere mikrosystemer: 1. lite samarbeid: - liten sosial kontroll 2. samkjørt mesosystem: - større sosial kontroll, eks tenåringens foreldre snakker sammen Den psykosetruede ”plukkes opp” Vi møter klienten på kontoret i mikro, meso anskueliggjør behovet for samarbeid: psyk,sostj. Arbeids/trygdekontor,lege, distriktpsyk.senter ol.Ekso viser rammer og betingelser vi kan arbeide under, makro: kan være preget av forskjellige kulturer på hvert kontor/hver skole Bronfenbrenners sosialøkologiske utviklingsmodell 2 Meso: båndene og samspillet mellom ulike miljø og arenaer som vi ferdes i 1 Mikro: familie, skole, arbeid, venner Tiden 3 Ekso: miljøer og institusjoner i lokalmiljøet som vi sjelden eller aldri besøker, men hvor det skjer ting av betydning for oss 4 Makro: kulturelle og subkulturelle mønster i samfunnet: tradisjoner, politikk, sosial organisering

Et nettverksmøte er……. Åpen dialog er…… At flere enn 2 møtes - fra individ fokus til det kollektive eller det systemiske fokus kan være strukturert eller prosessuelle Fra intra til inter Fra ”i stedet for” til ”i tilegg til” Fra å pålegge noe bestemt til å foreslå en mulighet Åpen dialog er…… 1 - en måte å organisere tjenestene på – de 7 prinsipp. 2 - en måte å være i møte med mennesker på – subjekt- subjekt, alle stemmer høres. ”Ekspert rollen” er annerledes: katalysator, medlever, deltager, personlig , profesjon uvesentlig,

Nettverksspiralen 1. Retribalisering 2. Polarisering 3. Mobiliseringsfasen 4. Depresjonsfasen 5. Gjennombruddsfasen 6. Nyorientering/utmattelses/ gledesfasen Carolyn Attneave 1973

Hva karakteriserer ”åpen dialog” Pårørende og berørte inviteres inn fra begynnelsen. Legge til rette for at monologiske samtaler kan utvikles til dialogiske. Skape et felles språk og ny forståelse av historiene som fortelles gjennom språket mellom oss. Gjennom åpenhet og nysgjerrighet, her og nå. Søker å få fram flere perspektiv heller enn enighet . Unngå raske løsninger. Forandring er ikke noe vi skaper (gjør med den andre), men noe som kan skje i samværet. Rom for å bli berørt og beveget av situasjonen og personene. Beslutninger taes i alles nærvær. Fra ekspert virksomhet til samarbeidsvirksomhet. Likeverdige forskjellige roller. Tema ikke planlagt på forhånd – ydmykhet.

Dialog - Monolog I en dialog lytter man til hverandres perspektiv som er forskjellige, målet og forutsetningen i en dialogisk samtale er at man lytter til hverandre for å få bekreftelser og for å utvide sine egne perspektiver for å oppnå en større gjensidig forståelse for hverandre. Slik får en også utviklet og utvidet sin egen innsikt. I kontrast til monologer som kan sees på som lukkede sirkler hvor det ikke gis åpning for spørsmål og innspill, og heller ikke forventes svar eller respons på det som blir sagt. Monologen innholder heller ikke utveksling av tanker og perspektiver og har ingen gjensidighet. (monologen er i samhandling strategisk)

Debatt - Dialog Dialog Debatt Seikula: monologisk og dialogisk dialog Awarenes. Tanker, følelser, kropp Dialog finne ut, diskusjon, gjensidig utfyllende Stiller spørsmål dele like respekt, ærbødighet, utforske nye muligheter, lytte undrende Debatt Vite Har svaret vinne/tape ulike makt bevise, forsvare en posisjon

Møteledelse Ønske – ville – kunne møte flere Være seg selv profesjonelt Katalysere og stole på nettverksprosessen Kunnskap om ledelse og grupper Møtelederne kunne reflektere åpent i møte hva de tenker og opplever Tåle kaos – usikkerhets toleranse Fremme dialogen som er uløselig knyttet til og avhengig av ; Kjærlighet, Ydmykhet, Tro på menneske, Tillit, Håp Kort: en eller to møteledere; Åpne møte med åpne spørsmål, passe på at alle blir hørt, skape en arena hvor de profesjonelle kan reflektere høyt, Oppsummere hva vi har snakket om/blitt enige om.

Samtalen i møtet preges av Å tåle en ikke-vitende posisjon Fra enten eller til både og - utforske Lytte og tilpasse språket til nettverkets språk Være nysgjerrig på beskrivelser og opplevelser Be om kommentarer på andres utsagn Å stole på dialogen og det sosiale nettverk Gjennom samtaler skapes det ny forståelse, nye meninger og nye forhold til mennesker og nettverket i mellom Tillit - uten gjensidig tillit ingen åpen dialog

Følelser Toleranse for vonde, intense, hjelpeløse og håpløse følelser hos oss selv og andre deltagere Kommenter gjerne følelser og kroppsspråk Opplevelsen fordamper/endres ved gjenfortelling og ” trollet sprekker” når det kommer ut i solen Fagpersonene viser gjennom sine handlinger hvordan emosjonelt ladede temaer kan håndteres Det terapeutiske mål med åpne samtaler er å utvikle et felles, verbalt språk for de vonde opplevelsene som ellers ville ligge innbakt i personens psykotiske tale og private, indre stemmer og hallusinasjoner (Seikkula et al 2001). There is no dialogical relation without love, just as there is no love in isolation. Love is dialogic (JS refer Patterson 1988)

7 prinsipper 1 Umiddelbar respons 2 Inkludere det sosiale nettverket 3 Fleksibilitet 4 Ansvar 5 Psykologisk kontinuitet 6 Å tåle usikkerhet 7 Dialogisme

Principles of Need-Adapted Treatment 1 Therapeutic activities are planed and carried out flexibly and individually in each case, to meet the real, changing needs of both patients and those forming their personal interactional networks (usually the family). 2 Examination and treatment dominated by psycho-therpeutic attitude. 3 Different therapeutic activities, supplement each other rather than either/or approach. 4 Treatmentshould become and remain a continuing process 5 Follow-up is important both at individual level and in development of treatment units and treatment systems as a whole - Alanen

Trust Safety Autonomi Then change in symptoms Var det pasientene snakket om i en oppfølgingsstudie om Need-Adapted-Treatment and Open dialog

My Opinion; Robert Whitaker (Conference in Tornio/Finland august 2012): Rethinking the Use of Antipsychotics; What does the Evidence Show Would be Best Promote Recovery? Avoid immidate use of antipsycotics and identify those who can recover without use of the medication Minimize long-term use

…og slik jeg ser det er den profesjonelle et menneske som på grunn av sin utdannelse nettopp er i stand til å ta innover seg menneskelige problemer uten å bli nevneverdig truet av dem og uten å miste kontrollen over egne reaksjoner. Den profesjonelle har med andre ord spesielt gode forutsetninger for å kunne opptre menneskelig Carling 1997

Det finnes ingenting så vanskelig som å starte med, så vanskelig å lede, så usikkert i fremgang, som å innføre noe nytt Fordi den som forandrer får som motstander alle de som lykkes bra med det gamle, og som usikre forsvarere, de som kan tenke seg å fungere i det nye Machiavelli (1469)