Styring av Osloskolen Mål- og resultatstyring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Noen utfordringer for skolene
Læring på arbeidsplassen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
ARBEID FOR ET GODT LÆRINGSMILJØ PÅ STENBRÅTEN SKOLE
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Hvordan lykkes med skoleutvikling
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Ungdomstrinn i utvikling
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Samarbeid mellom skole og hjem
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
FUG-konferanse for tillitsvalgte
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til Osloskolen
Jobb og karriere i Osloskolen - noe for deg !
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Utskrift av presentasjonen:

Styring av Osloskolen Mål- og resultatstyring Rapportering og oppfølging Forlesning BI 07.04.11 Kjell R. Andersen, Utdanningsetaten i Oslo Presentasjon Avgrensning

172 undervisningssteder 135 grunnskoler 27 videregående skoler 6 voksenopplæringssentre Oslo musikk- og kulturskole Oslo kommunale skolehager Oslo sjøskole Fagskolen  ca 1.900 læresteder, selvstendige lærebedrifter og medlemsbedrifter i opplæringskontorer 77.108 elever/lærlinger 51.975 elever i grunnskolen 14.025 elever i videregående skoler 8.384 elever i voksenopplærings- sentre 2.724 lærlinger ca. 12.000 ansatte Budsjettramme 2011: ca 10 milliarder NOK

Kjell Richard Andersen

Generelle styringssignaler Overordna styringsdokumenter (statlige) Lover og regelverk Målstyring Budsjettdokumenter Løpende bystyrevedtak Signaler fra Byråd/byrådsavdeling Oppgaven blir å forholde seg til alt dette, og å benytte alle tilgjengelige ressurser for å innfri forventningene. Kjell Richard Andersen

Hvor finnes ”oppdraget”? Bystyrets årlige budsjett Bystyrets økonomiplan Utdanningsetatens strategiske kart Skolene tildeles en budsjettramme og en bestilling – lage best mulig skole innenfor rammen. Ikke i driftsstyret at kampen om budsjettrammen foregår, man arbeidet med å disponere midler innefor budsjettrammen. Kjell Richard Andersen

Målsettinger for Osloskolen 2010-2013 OSLOSKOLEN SKAL BIDRA TIL SOSIAL MOBILITET Investere i elever og lærlingene Grunnleggende ferdigheter og basisfag Fullføre og bestå grunnutdanningen Tidlig innsats på alle trinn og nivåer Tilpasset opplæring for økt læringstrykk Lærerløftet Oslo Forsterket lærerutdanning med vekt på dokumentasjon av læringsutbytte, elevvurdering, ledertrening og foreldresamarbeid Kompetanseutvikling med vekt på tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter og basisfag Videreutdanning og stipendordning Grunnopplæringen skal sette elevene i stand til videre utdanning og arbeidsliv. Fullføre og bestå vgs er helt avgjørende. Grunnlaget legges tidlig i skoleløpet. Elever med stort fravær og dårlige prestasjoner er de store taperne. Elevenes forutsetninger for læring er ikke statisk! Erling Lars Dale.

Investere i skolelederne Tettere oppfølging i styringsdialogen Investere i læringsmiljø og læringsarenaer Ro, respekt og faglig konsentrasjon SFO skal utvikles til en aktivitetsskole Investere i skoleanlegg Øke kapasiteten i eksisterende bygg Vedlikehold og opprusting Gjøre Oslos kunst- og kulturtilbud tilgjengelig for alle Styrke kommunikasjonen mellom skole og hjem

Hva lærer egentlig barn og unge i skolen? Det egentlige spørsmålet – uavhengig av alle reformer og styringssignaler: Hva lærer egentlig barn og unge i skolen? 8

Hovedmålene (Strategisk kart 2011-2014) Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Elevene har bedre læringsresultater i norsk, engelsk, naturfag, matematikk og fremmedspråk. En større andel elever og lærlinger fullfører og består et 13-årig utdanningsløp Elever og lærlinger opplever et bedre arbeids- og læringsmiljø, preget av ro, respekt og faglig konsentrasjon Elever og foreldre opplever at samordning av skole, Aktivitetsskolen, leksehjelp og fritid gir bedre læringseffekt enn i 2007 Alle elever skal få ta del i varierte kunst- og kulturuttrykk

Strategisk kart – 2010-2013 Versjon 2.01 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 1.6 2.3 Brukerperspektivet 1.1 1.2 1.3 1.4 1.5 1.6 Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret. Elevene har bedre læringsresultater i norsk, engelsk, naturfag, matematikk og fremmedspråk. En større andel elever og lærlinger fullfører og består et 13-årig utdanningsløp. Elever og lærlinger opplever et bedre arbeids- og læringsmiljø preget av ro, respekt og faglig konsentrasjon. Elever og foreldre opplever at skole, leksehjelp og aktivitetsskolen samlet gir bedre læringsutbytte. Alle elever ska l få ta del i varierte kunst- og kulturuttrykk 2.3 2.1 Utdanningsetaten arbeider effektivt og har bedre ressursutnyttelse. 2.2 Utdanningsetaten rekrutterer, utvikler og beholder høyt kvalifisert personale. Eksisterende skoleanlegg utnyttes optimalt, og utbygging planlegges gjennom skolebehovsplanen. Ressursperspektivet 3.6 3.2 3.4 Osloskolen samarbeider bedre med arbeidslivet og andre kompetansemiljøer om økt fleksibilitet i opplæringen. Det interne perspektivet Utdanningsetaten organiserer og dokumenterer fagopplæringen mer hensiktsmessig. Utdanningsetaten har bedre rutiner for dokumentasjon og systematisk oppfølging av resultater, herunder eksamen.. 3.1 3.3 3.7 Utdanningsetaten involverer foresatte mer aktivt i læringsarbeidet til den enkelte elev og lærling 3.5 Utdanningsetaten, organiserer tilbudet for elever og lærlinger med særskilte behov mer hensiktsmessig. Utdanningsetaten informerer bedre om skolens virksomhet og resultater. Utdanningsetaten tilrettelegger for et utfordrende og støttende arbeidsmiljø for alle ansatte. 4.4 4.1 4.2 4.3 Egenlærings- perspektivet Utdanningsetaten har kompetanse til å utnytte skoleanleggene bedre for mer variert og elevtilpasset opplæring. Utdanningsetaten har bedre kompetanse til å bruke digitale læringsressurser i fagene. Utdanningsetaten har bedre kompetanse i elevvurdering i fagene. Utdanningsetaten har kompetanse til å analysere og systematisk følge opp elevresultater.

For å skape kvalitet må en vite hva Kvalitetsregelen: For å skape kvalitet må en vite hva en skal endre. For å få vite det må en kartlegge hva som er status!

Resultater fra kartlegging av leseferdighet 2. trinn 5 10 15 20 25 30 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2.årstrinn

Eksempel på styringsparametere (1): Strategisk mål: 1.1 Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Leseferdighet 1. , 2. og 3. trinn (kartleggingsprøver) Regneferdigheter 2. og 3. trinn, samt vg1 (kartleggingsprøver) Nasjonale prøver nivå 1 og 3. Osloprøve i digitale ferdigheter 5. trinn og vg 1 Elevundersøkelsen: spørsmål om bruk av IKT i undervisningen.

Eksempel på styringsparametere: Strategisk mål: 1.2 Elevene har bedre læringsresultater i norsk, engelsk matematikk, naturfag og fremmedspråk. Eksamensresultater og standpunktkarakterer i basisfagene Osloprøve i naturfag, 4. og 8. trinn Osloprøver i matematikk vg 1

Eksempel på styringsparametere (2): Strategisk mål: 1.3 En større andel elever og lærlinger fullfører og består et 13-årig utdanningsløp enn i 2008 Andel elever fullført og fullført og bestått av de som startet skoleåret. Elevfravær grunnskolen Andel elever med minst en forekomst av karakteren 1 ved avsluttet grunnskole Elevundersøkelsen: Elever og foresattes oppfatning av graden av tilpasset opplæring Elevers oppfatning av sin innflytelse på læringsarbeidet Tilfredshet med gjennomføringen av faget Utdanningsvalg på ungdomstrinnet Andel elever som sier de har lærere som gir dem lyst til å jobbe med fagene (Elevundersøkelsen)

Vi veit: Gode resultater i nasjonal sammenheng Nasjonale prøver Eksamenskarakterer Lavere elevfravær i grunnskolen Mindre frafall Relativt lite mobbing

Likevel store utfordringer For svake resultater på noen områder, særlig på ungdomstrinnet og i videregående opplæring Store forskjeller mellom skolene (og internt på skolene – jojo-effekten) Fortsatt for få som fullfører og består For mye bråk, uro og forseintkomming For svak tilbakemeldings- og oppfølgingskultur

Styringsdialogen – basert på klare styringssignaler fra Byråden Styringsdialogen – basert på klare styringssignaler fra Byråden. Løpende dialog Året begynner med ledersamtaler Direktør – områdedirektør Områdedirektør – rektorer/PPT-ledere Ledersamtalene oppsummerer måloppnåelsen og setter mål for det nye året. Det er klare forventninger til at alle skal bidra til at etaten når sine mål: ambisøse og realistiske Resultatene nedfelles i lederkontrakter etter fastlagt mal. Oppfølgingssamtaler underveis etter ”behov” Kjell Richard Andersen 18

Videre personaloppfølging Lederkontrakten og overordnet leders generelle inntrykk avgjør styrken i oppfølginga Lønnspolitikken overfor ledere i etaten er knyttet til resultater, jfr lokale lønnstillegg. Resultater brukes aktivt i rekrutteringsarbeidet

Takk for oppmerksomheten! 20