Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Rammer og ressurser (strukturkvalitet) Læringsmiljø (prosesskvalitet) Læringsresultater (resultatkvalitet) I tillegg omfatter meldingen statusrapport for særlige satsingsområder.

3 Utfordringer Barnehage: Oppnå tilstrekkelig antall barnehageplasser
Styrke barnehagen som integreringsarena Barns muligheter for læring, utvikling og aktiv deltakelse Oppnå tilfredsstillende fysisk miljø Nærvær Skole: Oppnå tilfredsstillende læringsutbytte i basisfagene i skolen Lærerens rolle Uro Gutters motivasjon, trivsel og læringsutbytte

4 Barnehagedekning: 85% dekning pr Behovet pr er 93%. Inneklima – barnehager: 16 barnehager er ikke inneklimagodkjente.

5

6 Tilfredshet med resultater (kunnskap, atferd og holdninger)

7 Sykefravær, barnehage

8

9 Vurdering og veiledning
Kun 9 % av elevene i ungdomsskolen opplever at lærerne spør om hvordan elevene selv vurderer sitt eget arbeid i alle eller de fleste fagene Kun 21% av elevene i ungdomsskolen opplever å være med på å sette egne læringsmål i alle eller de fleste fagene Kun 14 % av ungdomsskoleelevene svarer at de kjenner kompetansemålene i alle eller i de fleste fagene

10 Lærerens rolle Selv om kompetansen i skolen i Bergen er god er resultatene ikke er på et ønsket nivå. Samtidig viser de internasjonale testene at prestasjonene i norsk skole er lave sammenlignet med andre land. En viktig faktor for at eleven skal ha et godt utbytte av opplæringen er læreren, og det er derfor en utfordring å kontinuerlig videreutvikle og heve kompetansen til de ansatte i skolen for å sikre kvalitet i skolen og for at eleven kan ha et best mulig utbytte av opplæringen. Styrking av ledelseskompetanse?

11 For mye uro i skolen 30 prosent oppgir at de ofte/alltid blir forstyrret av bråk og uro i arbeidsøktene ca 50 prosent opplever ofte eller alltid at lærerne må bruke mye tid på å få ro i klassen

12 Gutter er mindre motiverte for skolen enn jenter
Elevundersøkelsen, 10.klasse, 2007

13 Inneklima - skoler 56 skoler har godkjent inneklima pr. i dag
15 skolebygg er forventet ferdig i 2008 17 skolebygg er forventet ferdig i perioden

14 Administrativ og politisk behandling
Kvalitetsmeldingen er utarbeidet av en arbeidsgruppe på byrådsavdeling for barnehage og skole som har bestått av representanter fra fagavdeling barnehage og skole og fra politisk sekretariat. Referansegruppe med representanter fra organisasjonene har møtt to ganger Kvalitetsmeldingen har vært oppe som sak på drøftingsmøte med organisasjonene Kvalitetsmeldingen har vært tatt opp på rektormøtet der rektorene kom med innspill Byrådssak 132/08, Høring i komité for oppvekst Komitè for oppvekst, sak 34/08, , Ungdommens bystyre, sak 14/08, Bystyret

15 Ungdommens bystyre, sak 14/08

16 Ungdommens bystyre skal fungere som rådgivende
organ for Bergen bystyre i alle saker som berører barn og unge. Ungdommens bystyre skal gis mulighet for å uttale seg i saker som hører inn under Ungdommens bystyres interesseområde, og som kan vurderes å ha direkte eller indirekte betydning for barn og unge. Det skal tilstrebes at hver ungdomskole og hver videregående skole i Bergen kommune, offentlig som privat, skal ha en representant i Ungdommens bystyre med personlig vararepresentant.

17

18

19

20

21

22 ”Vi vil ha tilbake tavleundervisningen”

23 ”Vi vil ikke ha ansvar for egen læring”
”Ungdommens bystyre mener at det er for mye ansvar for egen læring” ”Lærerens rolle bør styrkes slik at de tar ansvar for og styrer skoledagen”

24 ”Vi savner at man samler læringen rundt noe”

25 ”Vi vil ha flere tilbakemeldinger”
Læreren skal ta ansvar for at eleven får tilbakemeldinger. Ungdommens bystyre opplever at krav blir stilt, men oppfølgingen er ofte ikke tilstede. Det er utrolig viktig med klar tilbakemelding og at lærerne gir en skikkelig kvalitativ evaluering av alle typer innleveringer, prøver og prosjekter. Det bør legges mer vekt på standpunktvurderingene i løpet av året, og ikke bare på tentamen ved slutten av året. Karakterer bør noteres igjennom året og vurderes ved slutten av året, slik at hele årsinnsatsen teller. Lekser bør kontrolleres og telle som innsats når karakterer settes. Dette holder motivasjon oppe og hindrer at like mange faller av.

26 Tilbakemeldinger, forts.
Det bør pålegges lærene å komme med skriftlige evalueringer i sammenheng med at elevene får igjen prøver, lekser og lignende. Klassene bør videre kunne sette av tid til å kunne gi hverandre positive tilbakemeldinger. Det burde være en felles standard på tilbakemeldingsrapporter, og det burde være skrevet vurderinger fra mer enn en lærer.

27 ”Vi kan gå gjennom en uke uten å bli stilt krav til”
”Det må alltid være noen som sjekker!”

28 Uro Kommunen bør pålegge hver enkelt skole å utarbeide retningslinjer for hvordan slå ned på bråk, uro, dårlig oppførsel, og lignende. Dette vil gjøre det lettere for læreren å håndtere uro i skolen, samt gjøre det mer forutsigbart for elever og foreldre På mange skoler er det mye uro i timene, som gjør at elevene blir ukonsentrerte og lærer mindre. Det må arbeides med å få elevene til å ha respekt for lærerne, og lærerne til å ha respekt for elvene

29 Lærerens rolle ”Lærernes faglige kompetanse bør styrkes, og de bør være den positive autoriteten i klassen” ”Det bør åpnes for å ha det gøy på en lærerik måte som inkluderer og engasjerer alle elevene i en klasse, men dette skal settes i gang av læreren og det må være de som har kontroll over skolehverdagen”

30

31 Byrådet vil realisere følgende målsettinger i kommende fireårsperiode:
Barnehage: 1. Realisere full barnehagedekning 2. Få alle barnehager inneklimagodkjente innen utgangen av 2009 3. Styrke barns muligheter for læring, utvikling og aktiv deltakelse 4. Redusere sykefraværet 5. Øke antall minoritetsspråklige barn i barnehagene Skole: 1. Øke læringsutbyttet i basisfagene i skolen 2. Få alle skoler inneklimagodkjente innen 2009 (unntatt større rehabiliterings- og ombyggingsprosjekter) 3. Styrke lærerens rolle 4. Minske uroen i skolen 5. Øke særlig gutters motivasjon, trivsel og læringsutbytte

32 Strategiske mål for å videreutvikle barnehagen som læringsarena:
Full barnehagedekning Forbedre fysiske rammer Styrke barns muligheter for læring, utvikling og aktiv deltakelse Reduksjon av sykefraværet Flere minoritetsspråklige barn i barnehage

33 For å styrke barns muligheter for læring, utvikling og aktiv deltakelse vil byrådet:
Ha fokus på språk og tallforståelse Utvikle og synliggjøre de kommunale barnehagenes profil Bidra til at barn får gode muligheter til kunst- og kulturopplevelser

34 Barnehagen som integreringsarena
Få flere minoritetsspråklige til å søke barnehageplass Øke andelen minoritetsspråklige barn i barnehagene

35 Strategiske mål for å realisere et kunnskapsløft i bergensskolen
Øke læringsutbyttet i basisfagene Forbedre fysiske rammer Øke gutters motivasjon, trivsel og læringsutbytte Fokus på å redusere negativ uro i skolen Styrke lærerens rolle

36 For å øke læringsutbyttet i basisfagene vil byrådet :
Satse på realfag og IKT Videreføre satsingen på lesing Ha fokus på vurdering og veiledning Ha fokus på oppfølging av skolene

37 Strategiske mål for å realisere et kunnskapsløft i bergensskolen (forts.)
Forbedre fysiske rammer Øke gutters motivasjon, trivsel og læringsutbytte Fokus på å redusere negativ uro i skolen gjennom Styrke lærernes rolle

38 Samarbeid med HiB Kompetente pedagoger som er bevisst barnehagens og skolens utfordringer Etter og videreutdanningstilbud som er i tråd med lokale og nasjonale satsningsområder FOU prosjekter som gir oss mer kunnskap om lokale og nasjonale utfordringer


Laste ned ppt "Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google