Faglig ledelse – er gårsdagens utfordringer like aktuelle? MN Solstrandseminar, 2008 D.L. Aksnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Fagevaluering av klinisk, epidemiologisk, samfunnsmedisinsk, helsefaglig og psykologisk forskning Velkommen til informasjonsmøte! Ved styreleder professor.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Eierskap og styring i høyere utdanning
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
”Forskningsbaserte studieprogram: fakta, fiksjon og/eller floskel?” Dag L. Aksnes.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Eksternt finansiert virksomhet Bakgrunn – erfaringer – og spørsmål. Kåre Rommetveit universitetsdirektør.
Bergens medisinske forskningsstiftelse Internasjonaliseringsmidler for medisinsk forskning ved UiB & HB.
Department of Earth Science, Geodynamics Group Evaluering av ledelses- og styringsmodellen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet (MNF) Styringsgruppe.
STRATEGIUTVALG FOR MARINE FAG (SMF) VED DET MATEMATISK-NATURVITENSKAPELIGE FAKULTET Bygger på vedtak i fakultetsstyret: SMF.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

Faglig ledelse – er gårsdagens utfordringer like aktuelle? MN Solstrandseminar, 2008 D.L. Aksnes

Ledelsesmodellen ved Mat Nat ble ikke innført med bakgrunn i Kvalitetsreformen, men Avvikling av departementets detaljstyring på 1980/90-tallet. ”Fristillingen” gav et reelt og økende behov for faglig strategisk ledelse

Vedtatt av fakultetstyret i 2001

Ledelsesmodellen ved Mat Nat ble ikke innført med bakgrunn i Kvalitetsreformen, men Avvikling av departementets detaljstyring i løpet av 80/90-tallet. ”Fristillingen” gav et reelt behov for strategisk ledelse En serie fagevalueringer tilsa at et kvalitetsløft i norsk forskning var nødvendig

Eksempel: Biofagevalueringen Dommen:...research in the biological sciences in Norway, with some quite notable exceptions, is performing below international standards....

Eksempel: Biofagevalueringen Analysen A lack of strategic planning, leading to fragmented research profiles and poor cohesiveness within university departments or other research units. Insufficient scientific leadership. The practice of funding basic science through programs rather than through merit-based peer review grant proposals motivated by the individual researcher. Low mobility of Norwegian scientists, resulting in sub-optimal levels of innovation. A low overall level of funding for basic research in the universities and institutes.

Oppsummert Norges sterke forskningspolitiske vektlegging av ”nyttedrevet” forskning. Universitetenes manglende evne til faglig strategisk tenkning og ledelse  Den vitenskapelige relevansen av norsk forskning var for lav

Ledelsesmodellen ved Mat Nat ble ikke innført med bakgrunn i Kvalitetsreformen, men Avvikling av departementets detaljstyring i løpet av 80/90-tallet. ”Fristillingen” gav et reelt behov for strategisk ledelse En serie fagevalueringer tilsa at et kvalitetsløft i norsk forskning var nødvendig Ressursinnsatsen til MN-fag hadde vært fallende i nesten 20 år.

Hvorfor faglig ledelse? All Review Panels identified a lack of scientific leadership associated with the ’horizontal’ departmental structure and the appointment of administrative departmental chairs with little scientific authority. We strongly recommend that this practice be abandoned in favour of appointing the most accomplished scientists as departmental chairs for a period of 5-6 years. These leaders should have the responsibility and the authority to formulate departmental research strategies

UiB-MN modell for faglig ledelse av institutter ble innført som konsekvens av: Avvikling av departementets detaljstyring i løpet av 80/90-tallet. ”Fristillingen” gav et reelt behov for strategisk ledelse En serie fagevalueringer tilsa at et kvalitetsløft i norsk forskning var nødvendig Ressursinnsatsen til MN-fag hadde vært fallende i nesten 20 år.

UiB-MN modell for faglig ledelse av instituttene Tilsetting av instituttledere –Ekstern utlysing –Faglige krav som går utover professorkompetanse + lederegenskaper –Fortsatt forskning forventes - ressurser ble stilt til disposisjon for dette Instituttstyre som overordnet organ ble avviklet (et råd ble opprettet) Instituttleder fikk ansvar for strategisk utvikling og allokering av ressurser innenfor en rammetildeling

Evalueringen av ordningen En må ikke glemme å ta med seg begrunnelsen for ordningen: Forskningskvaliteten har den økt eller avtatt?

Er faglig ledelse forenlig med ”akademisk frihet”? Akademisk frihet i eksperimentelle naturvitenskapelige fag krever optimal fordeling av ressurser (personell, vit. utstyr, infrastruktur) Optimal fordeling krever en strategisk faglig ledelse  Faglig ledelse er en forutsetning for akademisk frihet

Et universitet er ikke et universitet lenger

Med frislippet av universitetsbetegnelsen har et overordnet veivalg dukket opp (aktualisert med Stjernø): Lokal utdanningsinstitusjon eller et (internasjonalt) forskningsuniversitet? Ambisjonen om å bli/forbli et forskningsuniversitet krever utvilsomt enda mer fokus på faglige ledelse.

MN-fagenes ressurs situasjon - Business as usual

Begrepet “Forskningsbasert utdanning” og ressurskamp i UoH-sektoren

Forskningsbasert utdanning Hva er det for noe? Hvorfor er dette på dagsorden? Har dette noe med nasjonal allokering av forskningsmidler å gjøre?

Forskningsbasert undervisning – Det klassiske ideal Universitetenes tradisjonelle adelsmerke Forskere underviser i det de forsker i Undervisning som forskeropplæring Garanti for undervisning i forskningsfronten Studentene en del av forskerfellesskapet J.F. Bernt: Kvalitetsreformen – en trussel mot forskningsbasert undervisning?

Forskningsbasert utdanning Det er først og fremst forskerutdanningen som er forskningsbasert Men de fleste høyere utdannings-institusjoner, samt fag med marginal PhD-utdanning, er lite tjent med et slikt fokus Kravet om at Bachelor utdanningen må være ”forskningsbasert” legitimerer et krav om at undervisere innenfor alle høyere institusjoner må ha lik rett/plikt til å forske

Eksternt finansiert internvirksomhet

Tendenser til å gå i den andre ”grøftekanten”? Økende omfang av eksternt finansierte forskere som ansettes ved UiB vil: –Hindre gode rekrutteringsmekanismer og mobilitet som kjennetegner ethvert forskningsuniversitet –Hindre muligheter for etablering av ny randsonevirksomhet/arbeidsplasser –Blir likere instituttsektoren – mister fortrinn

Begrunnelser for UNIFOB Defensiv –Unngå uønskede rekrutteringsmekanismer ved UiB –Organisere forskningsaktiviteter som ligger utenfor UiBs ”kjerneaktivitet” Offensiv –Effektivt apparat for prosjektinnhenting og oppfølging –Profesjonalitet i forhold til finansieringskilder Pragmatisk –Muliggjør ulike måter å organisere forskning

Begrunnelser for UNIFOB Offensive –Organisere forskningsaktiviteter som ligger utenfor UiBs ”kjerneaktivitet” –Øke forskningsomfanget i Bergen og samtidig opprettholde gode rekrutteringsmekanismer ved UiB –Gi alternative karriereveier –Muliggjør ulike måter å organisere forskning

Konklusjon Gårsdagens utfordringer gjelder. Nye har kommet og flere dukker opp. Kravene til å ta ”eget ansvar” og faglig strategisk ledelse vil øke i årene framover - uavhengig av politisk regime. Utopi å tro at den tidligere ”trygge statlige detaljstyringen” blir gjeninnført og at vi ”befris” fra behovet for faglig ledelse.