Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Tid til forskning og undervisning: Universitetsovergang og det vitenskapelige personalets oppgaver NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
2
UiA- et produktivt universitet
3
Strategi for et nytt universitet
Universitetsstatus fra 2007 I Norge er et universitet et forskningsuniversitet Grunnforskning, anvendt forskning og forskerutdanning Forskning kombineres med utdanning, forskningsbasert undervisning Forventninger fra andre, forventninger internt
4
Hvordan skulle vi klare det, da?
Forskningen fortsatt finansiert som om vi var en høgskole Øke effektiviteten, bli mer produktive Jobbe for økt grunnbevilgning Øke ekstern finansiering
5
Vi måtte gjøre forskjell på folk
Arbeidsplaner for alle en selvfølge Arbeidsplanene forvaltes på instituttnivå Noen felles rammer: Alle minimum 10% til faglig fornying, ingen øvre grense Aktive forskere et kjernebegrep Definisjonen av aktiv forsker ut fra publikasjonspoeng Aktive forskere har i utgangspunktet individuell rett til 50-50 Ved nyrekruttering bør man gi de første 3 år Kunstnerisk og faglig utviklingsarbeid inngår i arbeidsplaner i tillegg til eller i stedet for forskning Forskertermin inngår i tid til FoU
6
Det er krevende Balanse mellom forskning og undervisning
Forutsetter ledelse som krever og støtter Forutsetter god administrasjon, systemer og rutiner Satser på forskningsledelse og forskningsgrupper
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.