Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær 10.06.2014 Foto: Peter Hamlin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
s. 1 Aktuelt - rådgivertjenesten Inger Lise Pettersen Foto: Crestock.com.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Videregående opplæring i Hedmark – utfordringer og muligheter
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
s. 1 Forum Nordlandsløftet Stokmarknes 11. juni 2013.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Videregående opplæring i Hedmark – status og utfordringer Ved fylkesråd Aasa Gjestvang.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Ta fag fra videregående skole
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Overgangsprosjektet – NY GIV
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Videregående opplæring – mål og strategier
Tilstandsrapport videregående opplæring i Nordland 2014
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Lærekandidatordningen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Rådgiversamling 15.november 2017
Utskrift av presentasjonen:

Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin

Fylkestingsvedtak Den viktigste føringen for vårt arbeid. –Fylkestingets vedtak i juni 2013 « Innen 2018 skal 75 % av elever og lærlinger i Nordland gjennomføre og bestå videregående opplæring på normert tid pluss to år.»

Fra prosjekt til satsing Tidligere begrep: –Overgangsprosjektet –FYR –Oppfølgingsprosjektet –gjennomføringsprosjektet

Tiltak for å nå FTs målsetting –Fokus på de svakest presterende ungdommene –Kritiske overganger –Skolering –Nettverksbygging –Eksempel på tiltak for bedre læring i videregående skoler Forkurs Intensivkurs FYR Prosjekt fagopplæring –Diverse veier mot målet –OT + NAV

Fokus på de svakest presterende elevene Skoleeier: –Gi økonomisk støtte til tiltak «Bedre læring» for elever med mye fravær og lave karakterer fra ungdomsskolen, samt etter kartleggingsprøvene i Vg1 –Følge opp tiltakene. Skolene: Iverksette tiltak som fører til at flere gjennomfører og består Rapportere til skoleeier

Kritiske overganger Analyse – strategi - virkemidler Siste år i grunnskolen Oppstart, kartlegging og planlegging Vg 1 med vekt på fellesfag Vg2 med vekt på yrke og identitet Fra Vg2 til Vg 3 Sluttvurdering og veien videre

Skolering –Kunnskapsdepartementet og skoleeier legge til rette for: To dagers Ny GIV skolering for lærere i videregående skole Ny GIV skolering for lærere på 5.-7-trinn Skolering for lærere i videregående skoler i FYR –Skolene: Legge til rette for at denne skoleringen kommer til nytte for hele skolen

Nettverksbygging internt og eksternt Skoleutviklingsgruppe Nettverk mellom NFK og kommunene i Nordland –Mål: Skape varige og hensiktsmessige nettverk for at elevene skal klare et sammenhengende 13/14 årig løp. Samarbeid - NFK og NAV Samarbeid – NFK og FM

Eksempel på tiltak for bedre læring og økt gjennomføring i videregående opplæring FYR –Et skoleutviklingsprosjekt i tre år –Skal bidra til: Bedre kultur for yrkesretting og relevans Økt bruk av andres læringsressurser Større grad av samarbeid –Skolering av lærere puljevis over 3 år Prosjekt fagopplæring Skolevise tiltak - eksempel

Gjennomføring Vest-Lofoten Indikator Nullpunkt Mål 2018 Status skole Status Nordland Fullført og bestått 69,9 % 76 %70,3 % Overgang Vg1 – Vg2 78,6 %87 %84,7 %78,5 % Overgang Vg2-Vg3 48,6 %75 %58,3 %58,1 % Sluttere i skoleåret 4,5 %4 %5 %5,8 % Gjennomsnitt fravær (dager) 10,5 8,89,5

Diverse opplæringsløp i skole og bedrift i tillegg til ordinære løp Vekslingsmodellen Kombinasjonsløp mellom bedrift/skole Full opplæring i bedrift Lærekandidat Praksisbrev Vg3 i skole

Tilbud for den enkelte! Ungdomsskole og vg.skole må samarbeide tettere om hvilke utdanningsløp det skal legges til rette for på vg 1. Et vg1 som i større grad er tilpasset den enkelte ungdom og der de benytter kombinasjoner mellom bedrift og skole. Bruk av lokale bedrifter, studieverksted og annen veiledning kan settes sammen til tilpassede opplæringsløp for en del elever. Starte planleggingen tidlig i ungdomsskolen og ta eleven, foresatte og lærerne med på prosessen.

Fylkestingets vedtak om gjennomføring Ansvar: NFK FMN NAV ? Tettere samarbeid/samkjøring? Trenger vi koordinering?

Alle skal med You don’t need to see the whole staircase, just take the first step