Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Rådgiversamling 15.november 2017
Liv Marit Meyer Petersen Fagopplæring Utdanningsavdelingen
2
Temaer Det 4 – årige løpet Kort info om praksisbrevkandidatordningen
Kort om status formidling 2017 Noen påminnelser
3
Det 4 – årige løpet Skolenes økte formidlingsansvar og oppfølgingsansvar- og Vg3 fagopplæring i skole for
5
Fag- og yrkesopplæring- aktørene
Hvor var vi? Skole Fagopplæring Bedrift/ opplæringskontor OT
6
Den kritiske overgangen
Flest faller fra mellom vg2 og vg3 læreplass
7
Fag- og yrkesopplæring- aktørene
Hvor vil vi? Skole Bedrifter /opplærings kontorer Fagopp læring
8
HOVEDMÅL: Flere skal få læreplass Økt gjennomføring
Fullført og bestått
9
Tettere oppfølging av lærlinger fra skolenes side
Fra Årsrapport VFK 2016: Styrking av yrkesrettet utdanning og fireårsløpet Målet med styrkingen: Tettere oppfølging av lærlinger fra skolenes side Økt kontakt med arbeidslivet/praksisfeltet de to første årene av utdanningen Innovasjonsprosjekter for å bedre gjennomføring innenfor yrkesfagene
10
Delmål: Øke samarbeidet mellom de videregående skolene og arbeidslivet
Bedre samsvar mellom markedsføring og dimensjoneringen av opplæringstilbudene knyttet til læreplasser og arbeidslivets behov. Mer aktiv bruk av faget YFF (Yrkesfaglig fordypning) i en langsiktig formidlingsprosess Mer aktiv veiledning av elevene fra Vg1 til Vg2 og ut til læreplass Ekstra kvalifisering av enkeltelever om nødvendig Oppfølging av elevene i læretiden fram til fagprøven er avlagt.
11
Hva betyr det for skolene?
Sikre god overgang mellom skole og bedrift - fra elev til lærling Alle kvalifiserte søkere med rett skal ha tilbud om læreplass/opplæringsplass/ Vg3 i skole innen 1. september. Elever skal følges tett opp av lærer ute i bedriften, og det skal legges stor vekt på å skaffe læreplass gjennom YFF (yrkesfaglig fordypning).
12
For å bli kvalifisert må skolene:
Utarbeide plan for elever som får stryk/ IV slik at de kan bestå og fullføre Arrangeres kurs og intensivopplæring på skolen Kursene kan koordineres i samarbeid med opplæringskontor /bransjen. Det legges til rette for det fra opplæringskontor /bedrift Informere om sommerskolen - OG Skolene gjennomfører sluttsamtaler med elever som ikke har fått plass før skoleslutt
13
Næringslivskoordinatorer på hver skole
Næringslivskoordinatorer på hver skole. Utarbeidet egen arbeidsbeskrivelse Skole Ressurs i % Organisering og navn på koordinator pr. d.d. Thor Heyerdahl 100% Per Trygve Eitrem Sandefjord Susann Torgrimsen Færder Tom Mørk Horten 70% Organisert i team med 4 koordinatorer Studierektor leder teamet Liv Marit Hansen Re 60% Ingen egen koordinator. Lagt til å styrke rådgiver Greveskogen Kathy Fagerstrøm Roy Andersen Sande 40% Richard Larsen Holmestrand 30% Dag Frode Helgestad Nøtterøy Lagt til YFF lærerne Melsom 20% Helle Eia Skjelbred
14
Hva betyr det for elevene?
Få informasjon om de ulike lærefagene innen programområde og arbeidsmuligheter (fokus på «vifta») Få informasjon om ledige læreplasser i samarbeid med bl a opplæringskontorene Få praksis i bedrift i YFF i Vg1 – avklare valg av fag Få praksis i bedrift i YFF i Vg 2 – mål om læreplass
15
Andre roller knyttet til det 4-årige løpet
Opplæringskoordinator NAV - veileder i skolen
16
VIKTIG MØTEPLASS Nettverk for det 4- årige løpet. Gjennomfører møter min 4 ganger i skoleåret Deltagere: Ledere i opplæringskontorene OT og PPT Skolekontakter på skolene (1-2 fra hver skole) Næringslivskoordinatorer Skolekontakter i utdanningsavdelingen(1 fra skoleseksjon og 1 fra fagopplæring) Andre fra skolene: Rektor, Studierektor/avdelingsleder Andre fra utdanningsavdelingen: RPHO, økonomene …..
17
Fag- og yrkesopplæring- aktørene
Nå er vi der……. Skole Bedrifter /opplærings kontorer Fagopp læring
18
Strategiplan for videregående opplæring i Vestfold Vedtatt i Fylkestinget september 2017 Planen har 5 strategiområder Strategiområde 5: Det 4 – årige løpet
19
Fra strategiområde: Det 4-årige løpet
En viktig del av dette arbeidet er å skape tydelig helhet og bedre sammenheng i den yrkesfaglige utdanningen, noe som også Regional plan for et helhetlig opplæringsløp skal bidra til
20
Fra strategiområde: Det 4-årige løpet
Øke rekrutteringen til yrkesfaglig opplæring slik at næringslivet og offentlig sektor får den kompetansen de har behov for Sikre at alle som ønsker det, får læreplass Bidra til god kvalitet på den yrkesfaglige opplæringen og tett oppfølging av elever, lærlinger, lærekandidater slik at flere gjennomfører opplæringen med godt utbytte
21
Arbeidsgruppe – oppfølging av strategiområdet Deltagere: skole(rektor), opplæringskontor, faglig leder, lærling, utdanningsavdelingen Utarbeide handlingsplaner som skal beskrive: Skoleeiers oppgaver Skoleleder og faglige ledere i bedrift sine oppgaver Lærere og instruktørers oppgaver
22
Opplæring grunnskolen
Lærling Påbygg4, Fagskole, høgskole Lærekandidat Videregående skole FAGBREV og SVENNEBREV Praksisbrev kandidat 2 år lærling 2 år praksis/ skole Opplæring grunnskolen
23
Praksisbrevkandidatordningen
2-årig praktisk opplæring Praksisbrevet er et avsluttende fagnivå. Målgruppe Ordningen er i utgangspunktet åpen for alle, men er særlig rettet mot ungdom og rettighetselever som etter avsluttet grunnskole, ønsker en mer praktisk opplæring. De har svake skoleresultater fra ungdomsskolen og søker til yrkesfaglige utdanningsprogrammer i videregående opplæring. Dette er ungdom som vil stå i fare for å falle ut av videregående opplæring. Elevgruppen er arbeidsorienterte ungdommer, som har lite motivasjon for ordinær skole.
24
Informasjonsbrosjyre - praksisbrevkandidatordningen
on% docx Info om gjennomføring og sluttvurdering Kontakt oss for å avklare kandidater!
25
Søkere med læreplass 2017 med ungdomsrett
1.oktober Søkere Antall med plass 2017 890 576 2016 882 527
26
Andel søkere med ungdomsrett med kontrakt pr. 1. november
2015 2016 2017 55,6 58,3% 63,2
28
VG3 fagopplæring i skole
Oktober Antall brev Takket ja Takket nei 2017 233 57 88 2016 284 72 Oppdatert antall på Vg3 fagopplæring i skole: 108
29
Vg3 fagopplæring i skole
Budsjett og økonomiplan for ble vedtatt i Fylkestinget Budsjettet ble økt med 3 millioner kr. i perioden for å styrke Vg3 fagopplæring i skole. Midlene skal brukes for å øke kvaliteten i Vg3 fagopplæring i skole.
30
Arbeidsgruppe med forslag til ny modell
Hovedmodellen er fagmodell og ikke avgivermodell Utvidet tid med 6 mnd. 2017- Både fagmodell og avgivermodell Kan gå over til lærefag fra VG3
31
Fordeling på skolene Færder: TP og EL i samarbeid med SVGS
SVGS: HO, EL, SS Greveskogen: RM 2 lever Horten: 4 elever Thor Heyerdahl: 4 elever
33
Minner om…. FOB (full opplæring i bedrift) bør ha tilknytning til bedrift når de søker Praksisbrevkandidater bør ha tilknytning til bedrift når de søker
34
Nyttige lenker tjenester/Utdanning/Videregaende- opplaring/Bedriftsopplaring/ forskning/tema/sokere-til-lareplass-og-godkjente- kontrakter/
35
Vi har vært pådrivere for å etablere nettsiden https://www. vfk
36
https://utdanning.no/finnlarebedrift
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.