Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole"— Utskrift av presentasjonen:

1 – ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
KUNNSKAP – ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole 2018/09/21

2 økt kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
Framtidens skole - økt kvalitet i fag- og yrkesopplæringen

3 Årets lærebedrift i Buskerud
Gode lærebedrifter er en viktig forutsetning for å møte fremtidens kompetansebehov Lier kommune er årets lærebedrift i Buskerud Vi gratulerer! 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

4 Lærlingenes og veiledernes stemmer
Dobbeltkompetanse/4-årig løp i service og samferdsel Elev/lærling: Ingrid Sine Lindseth-Larsen, 2SSA Veiledere: Elin Wilhelmsen og Sevim Hanne San, Lier kommune Dobbeltkompetanse/4-årig løp i Helsearbeiderfaget Elev/lærling: Angel Ssibazuriwaso, 1 HSA Veileder Linda Nybakk, Konnerud bo- og servicesenter, Drammen kommune 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

5 Oppfyller vi behovet for fagkompetanse?
Det er stort underskudd på arbeidstakere med fag- og yrkesutdanning i mange år framover Det trengs over fagarbeidere i løpet av de nærmeste 20 årene (SSB) Ca. 50% av et årskull velger yrkesfag på landsbasis, men hvordan går det? 5 år etter har 26% sluttet og 8% strøket i ett eller flere fag Knapt 30% av årskullet fullførte og oppnådde yrkeskompetanse (SSB, årskull ) I 2014 tok 24% av Vg2-elever overgang direkte til Påbygging til generell studiekompetanse (Utdanningsdirektoratet - Indikatorrapport 2016) 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

6 Yrkesfagløftet - nasjonale ambisjoner
Det nødvendig å heve statusen til yrkesfagene og bekjempe et uakseptabelt høyt frafall I den nasjonale satsingen på yrkesfag – Yrkesfagløftet foreslås tre hovedmål: Tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv Mer fleksible løp i fag- og yrkesopplæringen Bedre kvalitet og relevans i opplæringen Arbeidslivet får den fagkompetansen det er behov for, og ungdom får realisert sine evner gjennom fag- og yrkesopplæringen 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

7 Dette gjør vi allerede her på Lier
Yrkesfagløftet Jeg registrerer derfor med glede følgende forslag i Yrkesfagløftet: Videreutvikle tilbudet til elever som vil kombinere fagbrev og studiekompetanse Styrke muligheten for at yrkesfagelever kan veksle mellom opplæring i skole og bedrift Sørge for en yrkesretting av fellesfagene på yrkesfaglige utdanningsprogrammer Dette gjør vi allerede her på Lier 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

8 Framtidens skole trenger «Yrkesfagløftet»
Det tar ikke lengre tid å utdanne de flotte lærlingene vi nettopp hørte, enn det tar å kvalifisere elever/lærlinger i 2+2 modellen Tidlig i utdanningsløpet er de allerede svært dedikerte De vil bli minst like dyktige som elever som går 2 år i skole og som deretter, om de ikke velger studiekompetanse og «forsvinner», blir lærlinger i 2 år De går på attraktive tilbud som gjør at de har høyere inntakspoenger enn elever i ordinære løp De koster ikke mer, men kommer ut med en høyere kompetanse enn de som går 2+2-modellen Disse ungdommen vet at de må stå på. Det er ikke rom for mye fravær. De utnytter ferier til læretid, men de får tett oppfølging, både fra skolen og fra bedriften. Dette er «vinn-vinn» 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

9 Økt kvalitet i fag og yrkesopplæringa
På Lier er vi allerede godt i gang med å oppfylle Yrkesfagløftet Andelen som søker yrkesfag økes, derfor: «Fremsnakker» vi yrkesfagene så ofte vi kan. Eksempler: Yrkesfag gjør deg attraktiv! – melding til elever og foresatte i 10.trinn Yrkesfag – nye veier, nye muligheter! – for å styrke samarbeid skole - arbeidsliv Vårt mål er at flere skal søke yrkesfag fordi dette gir flere muligheter enn studieforberedende utdanningsprogram. Yrkesfag gir muligheter! Vi yrkesretter fellesfagene gjennom FYR-prosjekter Gjennom nært og gjensidig forpliktende samarbeid med lærebedriftene, ser jeg mange positive tegn på at vi er på rett vei Møtene mellom veiledere og lærere utvikler også kompetanse, både i skolen og i lærebedriftene – vi lærer og utvikler modeller for fremtidens skole, sammen! Vi mener at dette øker kvaliteten i fag- og yrkesopplæringa 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

10 Hva skal til? Michael Fullan, setter opp 7 nøkkelkompetanser for skoleledelse (Kirtman og Fullan, 2016) Jeg vil nevne 2 såkalte «key-competencies» for å lykkes med utvikling av fremtidens skole: Vi må utfordre status quo! Utfordre vanlig praksis og tradisjoner om disse blokkerer for utvikling Være villig til å ta sjanser Se etter innovasjoner som gir resultater Stille spørsmålstegn ved regler og bestemmelser blokkerer resultater og forsinker handlinger Bygge eksterne nettverk og partnerskap rundt skolen Kunne engasjere mennesker innenfor og utenfor skolen i toveis partnerskap og samarbeid 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

11 Samarbeid gir økt kvalitet og resultater
Gjennom samarbeidet skal vi gjenreise statusen for yrkesfagene og fylle behovet for dyktige medarbeidere med fag- og yrkesutdanning i framtiden «Buskerud fylkeskommune skaper resultater gjennom samarbeid» Dere er viktige for oss! 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

12 Takk for Oppmerksomheten!
Følg oss på Facebook:


Laste ned ppt "– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google