NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Studieforberedende utdanningsprogram
Åsmund Sollien Schau og
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
FDV Nord-Østerdal vgs. • Sosial tilhørighet med felles måltider og mye samarbeid i grupper • Arbeidspraksis, utplassering en eller flere dager pr uke.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv

Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Skolekonferansen Aker Brygge 21
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Identifisering og håndtering av saker
Om natur og miljø og idrett og sånn Rådgiversamling 28. november 2012.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
Time vidaregåande skole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
I dag snakker vi om psykiske problem:
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Velkommen til førskoledag
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Kroppsøving og andre fag ved Hadeland VGS
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Framtid - Samspill - Skaperglede
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kompetanse for manfgfold
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Valgfag for 8 trinn 2017/18.
IKT for læring Mattias Øhra.
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Emilios jobb som assistent
Studiespesialisering
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..

Innledning Spørsmålet er ikke om glasset er halvfylt eller halvtomt, men hvor tungt det er.

Innledning Generasjon Z – Generasjon Z er de som er født fra 1990 og til 2000-tallet – De er utålmodige, ønsker seg resultater med en gang, internett tar de forgitt, de tror ikke på det å personlig møte venner og utvikle relasjoner – Mange har aldri drevet med noen form for organisert idrett eller lagspill

Prosjektet 2012/13 2 klasser på vg1 HO ble plukket ut til å være med. Totalt 16 elever med IV eller karakteren 2. – 12 elever med IV som deltok 100% av tiden – 4 elever med karakteren 2 som delvis deltok

Mål Målsetning; – bidra til at eleven får en mer positiv holdning til trening og det å holde seg i god fysisk og psykisk form som kan danne grunnlaget til en mer aktiv livsstil i fremtiden Delmål; – forbedre den fysisk og psykisk formen til elevene slik at de kan delta på lik linje med de andre elevene på KRØ i vg2. – antallet IVèr redusert til 0

. Hovedvirkemidler 1.tilrettelagt og tilpasset opplæring for den enkelte elev 2.motivasjon som en viktig suksessfaktor, GO-FOT-teorien. 3.forutsigbarhet i opplegget som gir trygghet for eleven

Resultat Antall IVèr i klassen redusert til 1. – 92% suksess Antall 2ère redusert til 0 – 100% suksess

Prosjektet 2013/14 Prosjektet utvides til å gjelde alle elever ved Byåsen vgs, der alle med fare for IV i KRØ får tilbudet om et eget opplegg. Leder av prosjektet gis en ressurs på 15%. Kroppsøvingslærerne øker fokuset på alternative tilpassede opplegg for elevene, samt fokus på fornyelse av faglige opplegg Kompetansemål implementeres i vurderingen av elevene

Resultater så langt Det økte fokuset, felles informasjon til alle lærere, samt økt bevissthet fra KRØ lærerne har ført til at flere elever har møtt til timene i starten av skoleåret enn tidligere år. Det er per dags dato meldt inn 32 elever til prosjektet. Det er delt ut 86 treningsprogram Det er etablert samarbeidsgrupper med faglærere, helsesøster, fysioterapeut, kontaktlærere, avdelingsledere og rektor. NTNU masteroppgave på prosjektet.

Svar på undersøkelse nr. 1 Har du noen forslag til hvordan kroppsøvingstimene bør være? Mer egentrening på 3T x 4 Mer styrketrening x 3 Mindre fokus på idrett, mer fokus på helse og yrke/tilpasse programfaget (gjelder HO) Variere gymtimene litt mer Litt mer bestemmelse fra elevene

Svar på undersøkelse nr. 1 Hva er det viktigste en kroppsøvingslærer bør tenke på for å være en god lærer? Forstå at alle ikke er like flinke fysisk, og at ikke alle er like glad i kroppsøving Få alle med At læreren gjør elevene slitne Om man gjør ting rett Få med alle sammen Tilpasse timene til yrkesvalg. Om mulighet, tilpasse gymmen til hver enkelt elev Deltakelse, utholdenhet, at en elev prøver sitt beste Være glad, støttende og positiv Hver enkelt elev har forskjellige talenter innenfor idrett Tenke på at ikke alle trives med å trene, fysisk og psykisk Vite hva en elev kan og ikke kan