Globalt sikkerhetsarbeid for helikopteroperasjoner. Er vi klare for fremtiden???

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Alkohol | SVØMMING.
Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Sivilombudsmannens menneskerettighetsmandat
Hva er Fretex ?.
Arbeid i høyden – Fallende gjenstander
Vitensentre i Norge.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Porsanger i utvikling KF
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Den ideelle kommunesammenslåing
Norges olje- og gassvirksomhet
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Samsvarsuttalelse (SUT) litt historie
Sikkerhetsforum ”Tap anker og posisjon” Morten Bøhlerengen Norges Rederiforbund.
SUT prosessen - status og erfaringer.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
Mattilsynets arbeid med PCN – status Samling for Norsk Landbruksrådgivning – Sarpsborg 10. nov 09 Terje Røyneberg Mattilsynet, Hovedkontoret Seksjon planter.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
DEEP Community Visjon DEEP Community skal befeste Norge som et globalt senter for subsea- og subsurface industri.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Samarbeidsforum og HSS-3 Helikoptersikkerhet.. Jeg skal snakke om… Samarbeidsforum (SF) Arbeid med HSS-3 Flysikkerhetsforum (FsF)
Solakonferansen 17. sept 2013 Flysikkerhetsforum for operatører av innlandshelikoptre (FsF) – planer og oppnådde resultater.
Faglig Forum – Arbeidsgruppe teknologi Etablering I Faglig Forum 11. desember 2012 ble det avtalt å etablere en arbeidsgruppe for teknologiutvikling i.
Velkommen til innkommende president sin time.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
LUB og nasjonale planer
maritim rekruttering og næringens behov
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Status i bransjen – nyheter og status herunder HSS3B og Barentshavet Erik Hamremoen Senior Rådgiver– Statoil/Formann Aviation Forum.
Mulige konsekvenser av endringer i bransjen
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Current status and challenges
Status September 2017.
Utfordringer i bransjen sett fra helikopteroperatørenes ståsted
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Utskrift av presentasjonen:

Globalt sikkerhetsarbeid for helikopteroperasjoner. Er vi klare for fremtiden???

 Globalt helikoptersikkerhetsarbeid (IHST / EHEST)  Samarbeidsforum (SF)/Flysikkerhetsforum (FsF)  CAP 1145  Er vi klare for fremtiden???  Narvik-Hammerfest  Barentzhavet Jeg skal snakke om…

 Startet i USA (IHST)  Fulgt opp av Europa (EHEST)  Regionale organisasjoner i alle verdensdeler nå. IHST / EHEST

 Ledes av EASA  LT har deltatt fra oppstart.  Består av:  EHEST – (styret)  EHSAT – analyseteam  EHSIT – implementerings team EHEST organisering.

EHEST medlemmer.

 Analyser av alle helikopterulykker opp til 2010 er gjennomført.  Alt er digitalisert.  Alt sammenlignes med tilsvarende studier i USA.  Tiltak vurderes fortløpende nå.  Forslag til tiltak legges frem for EASA. EHEST

 Rask påminnelse om hva som er spesielt i Norge:  Samarbeidsforum (SF):  Flysikkerhetsforum (FsF): Sikkerhetsarbeid i Norge

 Anbefaling i NOU 2001:21 og 2002:17 (Helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel)  - Opprett et forum som skal arbeide med helikoptersikkerheten!!!  SF opprettet av Luftfartsdirektøren i 2003 som et koordinerende forum som skulle arbeide med helikoptersikkerheten offshore.  Minimum 4 møter i året. Historie…

 SF skal arbeide for en vesentlig forbedring av helikoptersikkerheten på norsk kontinentalsokkel.  SF skal være en pådriver overfor ansvarlige myndigheter og aktører slik at tilrådninger i NOU 2001:21 og 2002:17 (og HSS- 3) søkes gjennomført…  SF kan også ta opp problemstillinger med betydning for helikoptersikkerheten, og følge opp med forslag til konkrete tiltak.  SF skal jobbe både nasjonalt og internasjonalt. Arbeidsoppgaver, mandat…

 helikopteroperatørene (CHC HS, Bristow, Blueway, NHS)  relevante myndigheter (LT, Ptil),  offentlige tjenesteytere (Avinor, Luftforsvaret)  arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner (Norsk olje og gass, Industri Energi, SAFE, Flygerforbundet, Flygerlederforbundet, NHAF)  og andre (Statoil, SHT (observatør)) SF medlemmer…

Noen viktige resultat der SF har bidratt…  Utvikling av standarder og krav til utstyr.  Utbygging av bedre meteorologisk informasjon offshore.  Automatiske innflyginger til rigger.  Utbygging av ADS-B og etablering av kontrollert luftrom offshore (Ekofisk og Balder) – først i verden.  Bidratt til økt samarbeid mellom Nordsjølandene om offshoreflyging.  Forskning (HSRMC)

 Altfor mange ulykker med innlandshelikoptre.  15 omkomne i totalt 15 ulykker siden 2000  FsF opprettet av Luftfartsdirektøren i 2009 som et koordinerende forum som skulle arbeide med helikoptersikkerheten i innlandet.  Basert på erfaringer fra SF.  Samme mandat som SF.  Minimum 4 to-dagers møter i året. Historie innlandsoperasjoner…

 Alle AOC-holdere for innlandsoperasjoner.  SHT – observatør  Andre møtedeltakere blir invitert etter behov. FsF medlemmer…

 Sikkerhetsstudien innland.  Arbeid med lukking av tilrådninger i Sikkerhetsstudien.  Anbefalte retningslinjer for kraftindustriens bruk av helikoptre. Viktige resultater av arbeidet…

CAP 1145 Bakgrunn…  23. august 2013 – Britisk SuperPuma L2 havarerer i sjøen utenfor Shetland. 4 omkommer.  Britisk statistikk siden 2000 – 14 havarier, hvorav 5 fatale. (Norsk sektor i samme periode – ingen havarier, ingen personskader.)  Spørsmål i britisk presse: «Hvorfor havarerer vi i UK-sektor, men ikke i norsk?»  UK-CAA inviterer LT til å delta i utarbeidelse av rapport om UK offshore flyging.

CAP 1145  20. februar 2014 offentliggjør UK Civil Aviation Authority:  Safety review of offshore publick transport helicopter operations in support of the exploitation of oil and gas (CAP 1145).  CAP 1145 er en god studie, laget på en bemerkelsesverdig kort tid.  Inneholder:  32 action items  19 anbefalinger til involverte i bransjen

Norsk syn…  Følgende CAP 1145 saker er «hot»:  Flight Data Monitoring User Group.  Forbud mot flyging utover sea state 6 eller helikoptertypens sertifiseringsbegrensning.  Reduksjon av antall pax ihht nødutganger.  Begrenset kroppsstørrelse for pax.  EBS.

 Norge deltok ikke i arbeidet med å utarbeide tilrådninger.  Vi mener at studien er reaktiv istedenfor proaktiv.  Vi mener at tidsfristen og konsekvensene for noen tilrådninger ikke er godt nok utredet. (EBS, Seastate 6, pax ved nødutganger, størrelse på pax).  Samtidig er SF bekymret for at det kan skape vanskeligheter hvis det er forskjellig regelverk, utstyr og prosedyrer i UK og Norsk sektor.  SF er også bekymret for at EASA kan implementere krav fra CAP 1145 som Norge er uenig i. SF sitt syn…

 Gjennom HSS-3 og annen forskning (f.eks Statoils studier av eksosgass over helikopterdekk) har Norge andre prioriteter vi arbeider med og som vi vil fullføre først.  SF har studert CAP 1145 og vil komme med anbefalinger til LT og SD om tiltak. SF sitt syn…

Norsk syn…  Norge er ikke bundet av innholdet i CAP  SF og LT vil i tiden fremover følge fremdrift og erfaringer med implementering av tiltakene og anbefalingene på UK sokkel.

 Innland:  Kraftspenn utbygging Narvik-Hammerfest ( )  Offshore:  Oljeutbygging i Nordområdene  Er vi forberedt??? Utvikling i norsk helikopterindustri

 Språkproblemer.  Manglende kurs for utbyggerne i samarbeid med helikoptre.  Prispress.  Mange flygere nekter å delta i arbeidet på grunn av manglende sikkerhet. Kraftlinjene…

 La oss fastslå at sikkerheten i norsk offshore flyging er i verdensklasse.  Dette skyldes blant annet: NOU’er, HSS 1-3, samarbeid mellom alle involverte, vilje til å ta regningen for sikkerhets-fremmende tiltak, gode holdninger. Offshore…

 Er vi forberedt på den raske oljeutbyggingen i Nord?  Har vi egnede helikoptertyper for tilbringertjenesten? Tanker…

SAR  «Ny aktivitet krever nye tanker om redningstjeneste» (politimesteren i Tromsø under Beredskapskonferansen)  Har vi tatt nødvendige grep?  Har vi SAR-helikoptre med tilstrekkelig kapasitet?  Har vi tenkt alle tankene?

 Helikoptrenes rekkevidde?  Nødlandingsmuligheter?  Refuelingsmuligheter?  Effektiv SAR?  Bruk av Point of no return i CAT?  Bruk av Bjørnøya som landingsplass?  Samband/kommunikasjon?  Flight following? (Flygeinformasjonstjeneste? Alarmtjeneste?)  Kvalitet på områdets værvarsel? Noen tanker…

 Mange usikkerhetsmomenter.  Alle involverte må samarbeide (myndighetene, helikopteroperatørene, oljeselskapene, meteorologene).  Fremtiden kommer så fort at vi har liten tid og miste! Offshore…

Mer om sikkerhetsarbeid…

Takk for oppmerksomheten.