Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Status September 2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Status September 2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Status September 2017

2 Opprinnelig sammensetning og mandat
Deltagelse fra: relevante myndigheter (Oljedirektoratet, Sjøfartsdirektoratet, Luftfartstilsynet), offentlig tjenesteytere (Luftfartsverket), arbeidsgiver- og arbeidstakerrepresentanter (OLFs LFE, Norges Rederiforbund, helikopteroperatørene, NOPEF, OFS og Flygerforbundet). Samarbeidsforumet må fungere som en pådriver for å få implementert de risikoreduserende tiltakene som besluttes gjennomført som følge av NOU-rapporten, og fremme sikkerheten i helikoptertransport på norsk sokkel for øvrig.

3 Hovedmål Samarbeidsforumet skal arbeide for en vesentlig forbedring av helikoptersikkerheten på norsk kontinentalsokkel. Den totale sannsynligheten for å omkomme ved helikopterflyging skal minst halveres i neste tiårsperiode, sammenlignet med perioden Samarbeidsforumet skal være en pådriver i forhold til ansvarlige myndigheter og aktører slik at anbefalte tilrådninger i delutredningene 1 og 2 NOU 2001:21 og NOU 2002:17 "Helikoptersikkerheten på norsk kontinentalsokkel" søkes gjennomført Forumet vil også kunne ta opp problemstillinger som har betydning for helikoptersikkerheten og følge opp med forslag til konkrete tiltak

4 Delmål Observert antall omkomne per million person-flytimer (passasjerer og besetning) skal ikke for noe år overstige 1,0 i neste 10-års periode, målt som 5-årlig glidende gjennomsnitt. Antall luftfartsulykker og alvorlige hendelser skal samlet reduseres kontinuerlig, og ikke for noe år eller noen helikopteroperatør på norsk kontinentalsokkel overstige 15 per million flytimer, målt ved glidende gjennomsnitt. Nødlanding på sjø skal ikke føre til omkomne på grunn av drukning eller varmetap. Opplevd risiko skal reduseres kontinuerlig, og ikke føre til personlige problemer av alvorlig art for passasjerene.

5 Kilde: HSS-3b

6 Status September 2017 Noen saker som har vært behandlet - 1:
Helikopterulykken over Turøy i 2016 Luftdyktigheten for EC225LP, AS332L2 og undersøkelsen etter havariet i 2016 Implementering av endring til forordning 965/2012 (SPA.HOFO) Helikopteroperasjoner i Barentshavet Implementering av kontrollert luftrom på kontinentalsokkelen med ADS-B Deltakelse i EASA «Rotorcraft Sectorial Committee»

7 Status September 2017 Noen saker som har vært behandlet - 2:
Utvidelse av AIP med helikoptermanual som omfatter helidekk data og prosedyrer Helicopter Safety Study HSS-3b og tilhørende anbefalinger Sjøgangsbegrensninger Plassering av passasjerer Formalisering av Norog retningslinje 066 Arbeidsmåten i SF

8

9 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Status September 2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google