Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mulige konsekvenser av endringer i bransjen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mulige konsekvenser av endringer i bransjen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mulige konsekvenser av endringer i bransjen
- om ulike sikkerhetsutfordringer "SAFETY IS POLITICS"

2 Hvilke endringer? Endringer i hele oljenæringen
For helikopterselskapene: Økt kostnadsfokus Nedskjæringer Nedgang i aktivitetsnivået Nedleggelse Innføring av HOFO regelverk "SAFETY IS POLITICS"

3 Vil endringene påvirke sikkerheten?
"SAFETY IS POLITICS"

4 Økt kostnadsfokus (J. Reason) "SAFETY IS POLITICS"

5 Forskning - sikkerhet og økonomi
Dereguleringen av markedet i USA; Forskningsresultatene er i hovedsak tvetydige Noen studier viser en sammenheng mellom selskapets økonomi og sikkerhet (statistisk korrelasjon) Økonomi = inntjening, rating på aksjer Sikkerhet = ulykker og hendelser Lav inntjening, lav rating aksjer = høyere hendelses/ulykkesfrekvens Forskningen sier dessverre ingenting om spesifikke faktorer (trening, vedlikehold osv.) som kan bidra til å svekke sikkerheten "SAFETY IS POLITICS"

6 Mange anekdoter Studiene av dereguleringen viser også til eksistens av mange anekdoter om sikkerhet : «dette vil gå utover sikkerheten» «dette vil spise av sikkerhetsmarginene» «nå går det på sikkerheten løs» Dette kjenner vi igjen fra forskning på endringer i norsk luftfart "SAFETY IS POLITICS"

7 Nye selskaper (deregulering USA)
(I. Savage 1999) "SAFETY IS POLITICS"

8 Mulige konsekvenser Økt kostnadsfokus kan gi:
En rendyrking av transportelementet (kun «busstransport») Bort med alt «overflødig», kun fokus på drift Helikopterselskapene ikke lengre med på å drive frem og sette en standard for utviklingen. (forbedring av systemer som for eksempel FDM og HUMS, forbedring av trening osv.) «Practical drift» – gradvis endring av arbeid, rutiner og kultur mot hva som er mest praktisk (billigst) og ikke nødvendigvis i henhold til standarder og krav (ref ICAO SMM 2013) (Scott Snook) "SAFETY IS POLITICS"

9 Helikopteroperasjoner
Ikke bare en standard operasjoner i henhold til et regelverk Offshore helikopter har spesielle utfordringer: Værforholdene Landingsplassene (helidekk) Teknologien (single load path design) Teknisk og operativ ekspertise ligger hos helikopterselskapene Disse selskapene må derfor være med å drive utviklingen Da kan man ikke redusere de til rene transportselskap "SAFETY IS POLITICS"

10 Utfordring til bransjen - er det dette vi ønsker?
RO-BUZ H-BUZZ TILBUD TILBUD "SAFETY IS POLITICS"

11 Dødsfall i Norge – fotgjengere og helikopter
Risiko Hva er opplevd risiko? Dødsfall i Norge – fotgjengere og helikopter (1997 – 2009) "SAFETY IS POLITICS"

12 Opplevd risiko Faktorer som kan øke opplevd risiko:
Aktiviteten har katastrofepotensial Har ikke kontroll selv (er passasjer) Ikke valgmulighet (må benytte helikopter for å komme på jobb) "SAFETY IS POLITICS"

13 Går vi for langt i sikkerhetsbestrebelsene?
Opplevd risiko Går vi for langt i sikkerhetsbestrebelsene? «Nesten halvparten av de som reiser offshore har opplevd frykt eller ubehag på helikopterturen til og fra jobb i Nordsjøen, viser en ny undersøkelse.» Industriogenergi.no/nyheter 13. juli 2016 "SAFETY IS POLITICS"

14 Utfordring til bransjen
Går det an å gå for langt i sikkerhetsbestrebelsene? Kost-nytte vurderinger? Statistisk risiko? Opplevd risiko? "SAFETY IS POLITICS"

15 HOFO regelverket Hvem skal forestå regulering av bransjen:
luftfartstilsynet eller oljeselskapene? Vil norsk kontinentalsokkel forbli unntatt fra EØS samarbeidet? "SAFETY IS POLITICS"

16 HOFO og regulering EU ønsker en «level playing field», lik markedstilgang er driveren Det som legges til grunn for sikkerheten er tynt -> Marked foran sikkerhet Norsk olje& gass kan i praksis bli «regulator» Det enkelte oljeselskap kan også sette tilleggskrav -> ulike standarder å forholde seg til Hva med tilsynenes rolle? "SAFETY IS POLITICS"

17 Kan dette fortsatt bli en realitet?
7 Departementet jobber med en konsekvensutredning "SAFETY IS POLITICS"

18 Forslag (NPA) EASA sertifiseringskrav
EASA NPA , nye sertifiseringskrav (post ditching) Overview of the proposed amendments: “…. EBS cannot be relied upon and is not seen as an alternative for new CS-27 Category A and CS-29 designs. “ Helikopter skal kunne flyte med svekkelse av main floats Krav til antall nødutganger Krav til størrelse vinduer Krav til funksjonalitet, belysning og merking av nødutganger Side-floats ikke spesifisert, men anbefales fulgt opp videre regelverksutvikling "SAFETY IS POLITICS"

19 RISIKO EASA (og FAA) burde adressere single load path design utfordringer: Gearbox design Forbedre overvåkning av vitale deler Deler som degraderes gradvis (ikke plutselig) Main rotor innfestning Bevare autorotasjonsmuligheter Med mere "SAFETY IS POLITICS"

20 Prosjekt – forskning offshorehelikopterbransjen
Et initiativ fra Solakonferansen Målsetting - etablere et permanent forskningsmessig samarbeid mellom Universitetet i Stavanger og helikopterbransjen Hensikt – fremme sikkerhet Februar 2018 "SAFETY IS POLITICS"

21 Takk for oppmerksomheten!
"SAFETY IS POLITICS"


Laste ned ppt "Mulige konsekvenser av endringer i bransjen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google