KS Skoleeiermøte, Tromsø 10.06.09 Jan-Hugo Sørensen, rådmann i Karlsøy og leder Rådmannsutvalget i Troms.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Læring på arbeidsplassen
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Nordisk tilsynskonferanse
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Et bilde av en offentlig leder..
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Tidlig innsats for livslang læring
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Nasjonale prøver.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
Skoleeiermøte i Troms Skolens behov og forventninger Ved Oddbjørn Njøs.
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Kompetanse for mangfold
Den gode skoleeier I Nes.
KS Utredning og Dokumentasjon
Undervisning og barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

KS Skoleeiermøte, Tromsø Jan-Hugo Sørensen, rådmann i Karlsøy og leder Rådmannsutvalget i Troms

Når kommunene utøver skoleeierrollen - humper på veien eller når vi målene ? En dårlig vei betyr at det både kan være humper og hull …….. Fylkeskommunen har nå sagt ”enten - eller” Asfalt eller skole Prioriteringsdebatt i forhold til økonomiske ressurser Men: en god skole handler ikke bare om penger

Anbefalinger Rådmennene må skjerpe seg Skolesjef-nettverkene må revitaliseres Årlig dialogmøte i Troms mellom alle rådmenn og skoleansvarlige Årlig temamøte i kommunestyret: ”Kvaliteten i skolene i ….. kommune” Folkevalgtprogrammet for kommunestyrene bør få et sterkere innslag av ”voksenopplæring” i forhold til skoleeierrollen

Skolen er den viktigste kommunale tjenesten Alle har et forhold til skolen Man har selv vært elev Forelde og barn Besteforeldre og barnebarn Ansatte

Kommunens ansvar gjelder hele livet Livslang læring Barnehage-perioden Grunnskole-perioden Videregående skole-perioden Resten av livet

Mediabildet den senere tid Arbeidsgiveransvar og forhandlingsansvar Lærernes lønnsoppgjør Nasjonale prøver og internasjonale sammenligninger Mobbing Fylkesmennenes tilsyn med kommunene som skoleeiere

Mediabildet ….. Skolenedleggelser i kommunene Nedlegging av skoletilbud i videregående Frafall i videregående skole Elevenes rettigheter kontra plikter

Hvem setter dagsorden for norsk skole Utdanningsforbundet KS Stortinget Kommunene og fylkeskommunene som skoleeiere

Barometer for skolekvalitet Andel av voksen befolkning med høyere utdanning Frafall videregående skole For lav kvalitet i grunnskolen For dårlige forberedelser i barnehagen

Hvilket fokus man har på skolen endrer seg over tid Som foreldre: opptatt av skolens fysiske tilstand, lærernes kompetanse og elevenes trivsel og resultater Innbyggere og folkevalgte: opptatt av å beholde skolen som institusjon i bygda. Mere opptatt av bygningen, arbeidsplasser og samfunnsfunksjonen enn av undervisningens kvalitet

Arbeidstakerorganisasjonene Gir uttrykk for at dem ønsker kvalitet i skolen og at dette er første prioritet Er ofte med på å sette dagsorden ved å vise til manglende kvalitet i forhold til elevene Både fysisk kvalitet i forhold til skolebygning Lærebøker Lærertimer Men: Disse jobber først og fremst for undervisningspersonalets økonomiske og arbeidsmessige vilkår, ikke elevene

Kommunen og skoleeierrollen Den nye skoleeierrollen Strategikonferansen 2009 Politisk oppmerksomhet på resultatoppfølging og kvalitet. Tydelig skoleledelse og gode styringsmodeller Drøftelser i formannskap/kommunestyre i forkant vanskelig å få til. Det blir gjerne administrasjonen som engasjerer seg i forkant Noe større politisk engasjement i selve strategikonferansen

Virkemidler for å oppfylle skoleeierrollen Menyen finnes i St.meld. nr 31( ) ”Kvalitet i skolen” Hvor mange kommunestyrer har hatt skole som temamøte etter at St.meld. nr 31 ble lagt fram ?

Rådmannens fokus på skoleeierrollen og kvalitet Karlsøy: Klassisk organisasjonsmodell med etatsorganisering Viktig med kompetente ledere innenfor kultur- og oppvekstetaten En kultur- og oppvekstsjef som prioriterer kvaliteten på innholdet i skolen Skoleledere som trekker i samme retning

Rådmannens fokus …. Elevtall i Karlsøy i dag: 290 elever Fødselstall de siste årene: ca 15 – 20 barn pr år Dette betyr at elevtallet reduseres med ca 30 – 40 % i løpet av 10 år Vi har pr i dag 3 barne- og ungdomsskoler, hvorav 1 oppvekstsenter + 1 barneskole/oppvekstsenter

Rådmannens fokus …. Skolestrukturen og ressurstildelinger til skolene må løpende tilpasses elevtallsutvikling Vanskelig å gjøre endringer i strukturen Elevtallet må bli minimalt hvis man skal få til frivillige strukturendringer I påvente av lavt elevtall påføres ofte elevene undervisning og miljø med for lav kvalitet

De folkevalgtes fokus på skoleeierrollen og kvalitet Kommunestyret opptatt av skolestruktur Fysisk tilstand på bygninger: Vinduer, utvendig kledning, ventilasjon og lignende Lekeplasser

De folkevalgtes ….. Kommunestyret: Vanskelig å få til gode diskusjoner om selve innholdet i skolen Lærernes kompetanseutvikling Fagtilbud Kvaliteten i undervisningen Skoleresultater (nasjonale prøver og undersøkelser)

De folkevalgte …. Skolelederne og rådmannen er mer bekymret for fylkesmannens tilsyn enn kommunestyrets ”tilsyn” gjennom årlige behandlinger av budsjett, regnskap og årsmelding

Hva har vi i Karlsøy jobbet med de siste årene Tidlig innsats Kompetanseheving lærere Tettere oppfølging Involvering og ansvarliggjøring av politisk nivå

Tidlig innsats Forberedende opplæring i barnehage i forhold til språkutvikling Begrepsopplæring/begrepsundervisning som skal forberede barna på leseopplæring Kartlegging av kunnskaper før overgang til skole

Tidlig innsats …. Egen plan for overgangen barnehage - skole Egen plan for leseinnlæring på småtrinnet Kartlegging av ferdigheter allerede fra barnehage, samt hvert år i skole Gratis barnehageplasser for ”førskolebarn”/5-åringer 1 dag pr uke (øremerket til førskoleaktiviteter)

Kompetanseheving av lærere Styrke lærernes kompetanse til å avdekke og følge opp problemer i forhold til basisferdigheter Styrke lærernes kompetanse i forhold til basisfagene, spes.ped og sosial kompetanse

Tettere oppfølging Tettere oppfølging av den enkelte skole/skoleleder i forhold til måloppnåelse på en rekke kvalitetsindikatorer, jfr. egen modell for kvalitetsutvikling (vedlagt) og oppfyllelse av kravene i Opplæringslovcens § om ”skoleeiers forsvarlige system”

Involvering og ansvarliggjøring av politisk nivå Årlige dialogmøter mellom politikere (hovedutvalget) og skoleledere

Andre viktige forhold som har betydning for Karlsøy Overgangen grunnskole til videregående skole må forberedes og forbedres Gode resultater og trivsel i grunnskolen er den viktigste forberedelsen til videregående skole Ungdommer (barn !) på 15 år må bo på hybel (de fleste i Tromsø) Ikke god oppfølging av elevene på enkelte videregående skoler Foreldremøte v.g skole: Kun et startmøte (i løpet av 3 år) !

Andre viktige forhold … Studie- og yrkesveiledning i ungdomsskolen og i videregående skole må styrkes og samkjøres Første års videregående skoleelever bør få særskilt oppfølging og veiledning, særlig de som bor på hybel Sosiale og fritidstilbud til hybelboere