Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCamilla Ask Endret for 9 år siden
1
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret
2
NAV-reformen En av tidenes største velferdsreformer Målsettingen: Bedre og samordnede tjenester til brukerne Målgruppen: Mennesker med spesielle og sammensatte problemer Kommunale og statlige tjenester samles i felles kontor i hver enkelt kommune
3
Kommunene Viktigste leverandør av velferdstjenester Kommunen har selv et ansvar for at NAV- kontoret fungerer, på lik linje med staten Hvis NAV-kontoret mislykkes så må kommunen ta et medansvar for dette
4
Rådmannen Øverste ansvarlige for alle kommunalt ansatte og de velferdstjenester kommunen yter Rådmannen får sine oppdrag fra kommunestyret –Delegasjonsreglement –Økonomireglement –Årsbudsjett –Særskilte vedtak
5
Rådmannen Kommunestyret forutsetter at rådmannen sørger for at NAV-kontoret fungerer, med tildelt bemanning og budsjettrammer for øvrig
6
Rådmannen og kommunestyret Hvilken interesse viser kommunestyret og den politiske ledelse for NAV-kontoret Hvis kommunestyret ikke interesserer seg for NAV og etterspør resultater, hvordan prioriterer da rådmannen
7
Rådmannen og NAV Hvilket fokus har vi som rådmenn Har rådmannen abdisert i forhold til NAV Har vi overlatt dette til den lokale NAV- lederen og NAV Troms, dvs staten
8
NAV Hvilken interesse har kommunen vist i den politiske debatten de siste ukene om NAV- reformens startproblemer ? Oppfører kommunene seg som om NAV er et statlig kontor ? Har kommunene undersøkt og utnyttet de mange gode økonomiske ordninger som NAV åpner for ?
9
Erfaringer NAV i Karlsøy Rådmannen delegerte mesteparten av etableringsoppgavene til en særdeles dyktig helse- og sosialsjef Godt samarbeide med NAV Troms i forbindelse med etablering og ombygging av nye lokaler Godt samarbeide ved ansettelse av NAV- lederen (statlig arbeidsgiver)
10
Erfaringer NAV i Karlsøy Opplæring ble en ”statlig” sak IT og andre verktøy overlatt til ”staten” Rådmannen har brukt for lite tid på oppstartsperioden Liten interesse fra lokalpolitikerne NAV-lederen er tatt opp i den utvidede ledergruppen, men ikke i rådmannens ledergruppe
11
Anbefalinger Årlig evalueringsmøte hvor alle lokale NAV- ledere og rådmenn i Troms møtes + NAV Troms + KS Troms + Fylkesmannen Kommunestyrene bør inviteres til å være med på å sette måltall for sitt lokale NAV-kontor NAV-kontoret må få sin plass i rådmannens årsmelding Fylkesmannens januarmøte: Sette fokus på NAV
12
Årsmelding Sykefravær Arbeidsledighet Andel uføre Sosialhjelp (antall og samlet kroner) Bruk av ulike økonomiske virkemidler
13
Neste store reform Samhandlingsreformen Helseministeren: Dette blir en stor kommunehelsereform Kommunene får mer penger og oppgaver Reformen er i støpeskjeen og kommunene må vise mye større interesse og engasjement, ellers blir også den reformen en ”statlig” sak
14
NAV-lederen Har vi i stor nok grad implementert NAV- lederen i den kommunale ledergruppen ? Hvordan føler NAV-lederen seg ? Statlig eller en kombinasjon statlig/kommunal
15
10 gode råd for veien videre forNAV-kontorene i Troms Utviklingspanelet på slutten av dagen bør komme opp med 10 konkrete råd til NAV- kontorene i Troms
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.