Fremtidens nettbaserte innholdstjenester

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Forskning og utvikling
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Historiefaget i skolen
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Tilpasset opplæring i en lærende skole
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Cafédialog – elevmedvirkning
Avdeling for sosionomutdanning
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Velkommen til et nytt skoleår!
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
v/Jan Gilje NLA Høgskolen
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidens nettbaserte innholdstjenester Bjørn Gunnar Saltnes Forlagssjef Aschehoug Grunnskole

Jeg kunne ha snakket om hvorfor og hvordan vi lagde en temabasert innholdstjeneste til LAVA-Læring ….

Jeg kunne ha snakket om hvorfor og hvordan vi lagde en temabasert innholdstjeneste til LAVA-Læring

… eller jeg kunne ha fortalt om vår første LMS-baserte nett-tjeneste, samfun.net, som hadde 600000 sidevisninger i september...

… eller jeg kunne ha fortalt om vår første LMS-baserte nett-tjeneste, samfun.net, som hadde 600000 sidevisninger i september...

… og jeg kunne ha tatt dere med inn dette læremidlet og sett på f … og jeg kunne ha tatt dere med inn dette læremidlet og sett på f.eks diskusjonsforumet og hvordan elever i videregående diskuterer begrepet lykke

… og jeg kunne ha tatt dere med inn dette læremidlet og sett på f … og jeg kunne ha tatt dere med inn dette læremidlet og sett på f.eks diskusjonsforumet og hvordan elever i videregående diskuterer begrepet lykke

.. og jeg kunne ha tatt dere med til en prototyp under utvikling, en innholdsdatabase i engelsk som ...

.. Og jeg kunne ha tatt dere med til en prototyp under utvikling, en innholdsdatabase i engelsk som ...

… er integrert med tre ulike læreverk i engelsk for 15 studieretninger i videregående skole ...

… er integrert med tre ulike læreverk i engelsk for 15 studieretninger i videregående skole ...

… og vi kunne ha sett på hvordan det er utviklet en produksjonsplattform for elevarbeider i form av en skoleavis, som både publiseres på nettet og kan skrives ut i en tilpasset papirversjon. Vi kunne også ha sett på hvordan kontakten med andre skoler gjennom deres nettaviser er ...

… og vi kunne ha sett på hvordan det er utviklet en produksjonsplattform for elevarbeider i form av en skoleavis, som både publiseres på nettet og kan skrives ut i en tilpasset papirversjon. Vi kunne også ha sett på hvordan kontakten med andre skoler gjennom deres nettaviser er ...

… og vi kunne ha sett på detaljer fra opplegget rundt Voices from the English speaking world. ...

… og vi kunne ha sett på detaljer fra opplegget rundt Voices from the English speaking world. ...

… eller kanskje besøkt The Newsstand hvor en kan lese aviser fra hele den engelskspråklige verden, f. eks Africa Online som dekker Mauritius-konferansen om eReadiness. Men jeg har i stedet valgt å begynne mine refleksjoner over temaet Fremtidens nettbaserte innholdstjenester med å se på noen ...

… eller kanskje besøkt The Newsstand hvor en kan lese aviser fra hele den engelskspråklige verden, f. eks Africa Online som dekker Mauritius-konferansen om eReadiness. Men jeg har i stedet valgt å begynne mine refleksjoner over temaet Fremtidens nettbaserte innholdstjenester med å se på noen ...

Didaktiske dogmer Sokrates, undringen og dialogen Kirken, katekismen og den endelige sannheten Hernes og den visjonære konstruktivismen ”Læremiddelfuturistene” og norsk skole som digitalisert fortolkningsfellesskap Giske og statsfinansierte innholdstjenester Clemet, kvalitetstesting og de skjeve tårn i PISA Moderne samtaleanalyse anvender bl.a. kategorien EKSPLORERENDE SAMTALER. Denne samtaletypen har hatt en sentral plass i tidligere tiders pedagogikk og filosofi. Kirkens grunnleggende pedagogikk har også vært basert på spørsmål og svar, men i katekiseringen var alle svarene gitt. Dette er en egen form for samtale, som kanskje kan kalles DIDAKTISK KONTROLLERENDE, og knapt nok DISKUTERENDE. Hernes visjon var sikkert preget av hans egen berusende opplevelse av å få til det meste som skolebarn. Samtalene i hans konstruktivistiske univers kan kanskje rubriseres som VELLYSTIG KUMULERENDE. Futurismen oppstod som litterær retning i Italia rundt 1910. Futuristene tok avstand fra fortiden og ville skildre nåtiden og fremtiden. Å kjempe for det som av og til synes å være en dogmatisk digital læremiddelfuturisme, synes i det minste å være historieløst. Statsforlag, ensretting, Program for International Student Assessment. Resulterer i Teaching for the Test.

Levende læringsmyter Skolen sliter med en myte om at dersom alle sitter på rekke og rad og lytter til den voksne læreren, da foregår det læring. Solfrid Grøndahl, Bedre Skole 1/2001 Skolen sliter med en myte om at dersom elevene sitter i grupper rundt en PC og snakker høyt og mye, da foregår det læring. Ukjent 2002 Myter om læring binder tankens frihet og kreativt handlingsrom, hva enten mytene er gamle eller nye

Mål og mening med ny teknologi i skolen Forberede elevene til deltakelse i et nettverksbasert informasjonssamfunn hvor kunnskap vil være den viktigste kilden til sosial og økonomisk vekst Sanya Pedersen (red.): Nasjonalt Læringsnett. InterMedia Rapport nr. 6, 2002 Jeg har funnet stor glede og tankestimulering i InterMedia-rapport nr 6 fra i år. Sitatet jeg har tatt med er fra Cecilie Falleth Flos og Ann-Elin Bakkens artikkel Pedagogisk innovasjon i et nasjonalt læringsnett. Forberedelse til deltakelse i samfunnet har vært og er en kjerneoppgave for vår grunnopplæring. Det samfunnet som dagens elever skal kvalifisere seg for blir nå karakterisert som et nettverksbasert informasjonssamfunn.

Etterspurt kompetanse i arbeidslivet Samarbeidslæring (prosjektkompetanse) Kreativitet Tverrfaglig orientering Fleksibilitet Interkulturell kommunikasjon Problemløsningsevne Metakognitiv kompetanse Dybdeperspektiv Læremiddelutviklere må fortsatt spørre seg hvilken kompetanse som etterspørres i det samfunnet elevene skal kvalifisere seg for. De kompetansene som er tatt med her finner vi også igjen i nyere pedagogiske tekster om sosialt konstituerte læringsmiljøer

Pedagogiske temaer IKT i læring og undervisning Prosjektorientering med tverrfaglig tilnærming Elever som kunnskapsprodusenter Kritisk refleksjon Differensiering og tilpasset opplæring Visuell kommunikasjon og kreativitet Skolen i kontakt med lokalsamfunnet og det internasjonale samfunn Igjen et nyttig besøk hos Flo og Bakken og deres artikkel i InterMedia-rapport nr 6.

Når er et IKT- prosjekt i skolen vellykket? ”… vellykket bruk av IKT finner sted når det blir klart at IKT bidrar med noe annet og nytt enn det bøker og andre læremidler kan gi.” Ola Erstad til SkoleMagasinet 4/2002

Hva er nytt og annerledes? Ultraraske søk i enorme innholdslandskap Delvis oppheving av fysisk avstand Medierik produksjons-/presentasjonsplattform Mulighet for kontinuerlig oppdatering

”Man har innen undervisning og læring tradisjonelt vært opptatt av å kartlegge hva elever kan på ulike nivåer for deretter å formidle den informasjonen de ikke kan.” Igjen låner jeg en setning fra Flo og Bakken

Encyklopedisk dannelsesideal ”Hele verden” Bredde-perspektiv Representasjon av verden tilrettelagt for 15-åringer Representasjon av verden tilrettelagt for 6-åringer

”I mindre grad har man vært opptatt av å skape konstruktive arenaer for læring”

Eksemplarisk dannelsesideal ”Hele verden” Eksempler fra ’verden’ (eksemplarer), konstruert og forstått av 15-åringer Mappe-perspektiv

”Man trenger (derfor) søkemotorer som kan bidra til å øke treffsikkerheten i et sett av databaser som er spesielt tilrettelagt for læringsarbeid i skolen” Ludvigsen et al. 2002

Tematisk innholds-tjeneste ”SELVE LIVET” DELTAKER Internett Tematisk innholds-tjeneste Deltaker-styrt, PBL-orientert Lærerstyrt, tilpasset klassetrinn og læreplan Lære-bok SKOLEN TILSKUER

Clemet om nye læreplaner Enklere Klarere mål Mindre detaljstyring av aktiviteter og metoder Polyteknisk Forening 1.10.2002

Hva må gjøres? Noen synspunkter fra Clemet Skolen må styres nedenfra - ikke ovenfra - innenfor nasjonalt opptrukne mål Skolens viktigste ressurs er lærerne og skolelederne: Frihet og ansvar Skolen er til for brukerne: Innflytelse, innsyn og valgfrihet Polyteknisk Forening 1.10.2002

Clemet om måling av læringsutbytte Nasjonale kartleggingsprøver i norsk, matematikk og engelsk 2., 4., 7. og 9. klasse

Læreren – skolens viktigste ressurs ”I den iltre diskusjonen som bestandig raser om reformer og bøker og bygninger og karakterer, glemmes det i forbløffende grad hvor viktig en lærer kan være. (…) Spør hvem som helst - det er læreren man husker fra skolen. Ingenting kan danke ut en lærer som inspirerer. Ingenting - absolutt ingenting - kan erstatte utstrålingen fra et entusiastisk menneske.” Jan Kjærstad Oppdageren

Lærerrollen i åpne læringsomgivelser Vidt rollerepertoar Tradisjonell formidling Deltakelse i problemløsning Tilhører til elevers resonnering Intervensjon i resonneringsprosesser Kontroll av fremdrift i læringsaktiviteter Teknisk problemløsning Larsen og Ludvigsen, 2000

Vygotskij og Madsén ”Skolans viktigaste uppdrag är att introducera eleverna till vetenskapliga begrepp, som hjälper dem att förstå världen på ett nytt sätt. Det förutsätter en medveten handledning och återkommande dialog med läraren. Även med ständig uppkoppling mot Internet och med tillgång till de kraftfullaste sökmotorer kan eleverna inte på egen hand utveckla de viktiga begrepp, som forskare ofta brottats med under århundraden. Vygotskijs analys av skillnaden mellan de vardagsliga begrepp, som barn utvecklar på egen hand, og de vetenskapliga begrepp som olika skolämnen består av.

Madsén forts. Idén att eleverna primärt ska söka sin kunskap själva bygger på en ytterst primitiv kunskapssyn.” Torsten Madsén: Återupprätta läraren! I Pedagogiska Magasinet 3/02. www.pedagogiskamagasinet.net

Prinsipper for læringsfellesskap Torsten Madsén: Återupprätta läraren! Pedagogiska Magasinet 3/2002

MEN … Når Senter for atferdsforskning nå hevder at mobbing i skolen har økt med 70 % i løpet av de siste seks årene, etter å ha ligget på et stabilt nivå siden en startet målingene, gir dette helt andre perspektiver enn hype-motsetningen mellom tradisjonelle og fremtidsorienterte (=digitale) læremidler.