Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06"— Utskrift av presentasjonen:

1 IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06

2 Grunnleggende ferdigheter: K2006 og IKT i 2. fremmedspråk
”Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk 2 og 3 bidrar til å utvide læringsarenaen for faget og tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner gjennom muligheter for møte med autentisk språk og anvendelse av språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i fremmedspråk.” For så vidt greit, men: Uteglemt helt språktreningsaspektet slk2009-Jessh2-IKT1

3 Under ”kommunikasjon”:
(Nivå I:)bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk (Nivå II:) vurdere og utnytte kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk IKT er implisitt hele tiden under ”kommunikasjon, språk og samfunn” slk2009-Jessh2-IKT1

4 Fremmedspråk:K06 (nivå 1 og 2) Språk, kultur og samfunn Hovedområdet språk, kultur og samfunn dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Det dekker sentrale emner knyttet til ulike sider ved målspråklandenes samfunnsliv og kultur. NIVÅ 1 Språk, kultur og samfunn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge samtale om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur NIVÅ 2 Språk, kultur og samfunn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge drøfte sider ved livsvilkår og aktuelle samfunnsforhold i språkområdet gjøre rede for sider ved geografi og historie i språkområdet beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette drøfte hvordan språkkunnskaper og kulturinnsikt kan fremme flerkulturelt samarbeid og forståelse slk2009-Jessh2-IKT1

5 Tradisjonell undervisning
LÆREVERK (tekster og oppgaver) Cd-spiller Lysark pc Stor grad av felles- oppgaver Lærer bestemmer hva, når, hvordan Lineært, strukturert, reseptivt ”Lehren” ( ):lære bort) dominant slk2009-Jessh2-IKT1

6 Hvorfor IKT? Læringsteori - (men dog???) +
Behaviourisme læring ved stimulus / respons drill & practice undervisnings-teknologi og programmert læring enveisstimulering Konstruktivisme vi konstruerer vår egen subjektive kunnskap på basis av tidligere kunnskap hypotesedanning læring ved interaksjon og samarbeid (sosio...) slk2009-Jessh2-IKT1

7 Fokus på læringsprosessen Hva taler for IKT
Fra ”Lehren / enseigner” til ”Lernen/apprendre” Elevens INNSIKT og MEDANSVAR for egen læring Krever valgmuligheter Krever frirom for egne behov og veiledning Autentisitet i læringssituasjonen Krever ”oppgaver” ikke bare ”øvinger” Krever autentisitet i materialvalg, i interaksjon, i aktiviteter og mål (spes for interkulturell kompetanse!) Krever elevvalg og elevmedvirkning Lære for livet med fokus på ”lære å lære” Krever metakognitiv tilnærming til læringsprosessen NB: Ikke kast ut barnet med badevannet! (klassefellesskapet, fellesopplevelsene, lærer som formidler, det spontant muntlige) slk2009-Jessh2-IKT1

8 Flaskehalsene er mindre, men bl.a.
IKT er et ”livsnødvendig” redskap innenfor fremmedspråklæringen og ikke et mål innenfor det å lære fremmedspråk! (Det har det vært siden 1990-årene.) Flaskehalsene er mindre, men bl.a. skolene, deres struktur og manglende ikt-support for lærere (eLearning Papers • • 3 Vol 2, Nº 1 • January 2007 • ISSN ( ) og norske læreres overdrevne læreverkavhengighet (Høgskolen i Vestfold (1998?) / Kultur for læring / Kartlegging av læremidler og læremiddelpraksis (u-dir 2005) ) Tidsaspektet. For liten ”offentlig koordineringshjelp” 2./3. fremmedspråk: isolert innenfor klasserommene hvis ikke IKT brukes. (Norske medier er isolasjonistiske og/eller anglo-amerikanske) slk2009-Jessh2-IKT1

9 Postulat MEN IKT er uomgjengelig nødvendig fordi:
Behov for tilpasset opplæring /differensiering Autentisitet Språkene lever utenfor klasserommet!!! MEN Bruken av IKT kan bare rettferdiggjøres hvis den gir en form for MERVERDI i undervisning og læring slk2009-Jessh2-IKT1

10 Merverdi: læreren - forutsetninger
Er overkommelig!!! (rent praktisk) (enkel tilgjengelighet osv osv) Læreren tror på økt læringsutbytte Læreren får anledning til IKT-kompetanseheving (fagrettet!) Skolehverdagen gir anledning til rent IKT-faglig samarbeide mellom lærerne i faget TTT slk2009-Jessh2-IKT1

11 BLENDED LEARNING Mulig definisjon
Integrering av on-line-læring og klasseromsarbeid som består av IKT-støttede læringsaktiviteter og ”tradisjonelle” klasseroms-aktiviteter (som leseforståelse, dialoger, rollespill, diskusjon, språktrening, …), gjerne i tilknytning til læreverk slk2009-Jessh2-IKT1

12 I dag Hovedtemaer + erfaringsutveksling + idédeling I virkelighetens verden integreres I-II-III-IV
Lyd-(+bilde) II Kommunikasjon III Nettundersøkelser Info-bearbeiding IV Språktreningsprogram LMS (=læringsplattform) bare implisitt i dag slk2009-Jessh2-IKT1


Laste ned ppt "IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google