Global leadership and cultural intelligences Hanne og Håkon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Fagforeningens arbeid for mangfold
Noen utfordringer for skolene
Lederutvikling og skreddersøm
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Barnets syvende leveår Trinn 9. Tema for trinnet  Lesing og leksevaner  Opplæring til ansvar  Fritid (skolemusikken)  Identitet  Bruk av tolk.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
”Telemark med et ledende utviklingsmiljø for lederskap”
En lærende organisasjon?
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
GOS Godkjenningsordningen for selgere og rådgivere i skadeforsikring (GOS) etablerer felles fagplaner og felles rammeverk for praktisk prøve. For å bli.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Gjesteforelesning BoS31 ved HiO. JBI, høsten Kjønn og ledelse Time 1: Presentasjon Kvinne og leder Time 2: Gode råd på veien for deg som ønsker.
Skuespillerkunst i dagens teater.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring AU 1
Veiledning av studenter
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
”Litt bedre i dag enn i går”
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Lederutviklingsprogram
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Ung i verden Verden er stor, men mindre enn noensinne. Hvordan påvirker det deg? Ung i Verden Verden er stor, men mindre enn noensinne. Hvordan påvirker.
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
Forhandlingsfilosofien SMARTnership™ baseres på erfaringer og analyser og studier på ca forhandlinger Kort forklart kan vi sette opp 4 områder som.
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Utdanningsvalg 10.klasse
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Teknologi og samfunn, IFIM Vil SMBer ha kompetanse fra institutter, høgskoler og universiteter? Håkon Finne SINTEF Teknologi og samfunn, IFIM Foredrag.
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Mandat og engasjement Utforming av rammeverket Implementering av risikoledelse Kontinuerlig forbedring av rammeverket Overvåking og gjennomgang av rammeverket.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Relevant pensum Passer & Smith Kap 3: Kap 8: Teigen
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Strategi- og aktivitetsplan
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Kultur og helse – forskning Kunst, kultur og helse – Bergen 15. juni 2005.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Intelligens. Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Lekens egenverdi.
Samfunnsfag.
Virksomheten din skal effektivisere
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
1. Dette hørte jeg er viktig når vi skal plante nye menigheter!
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Global leadership and cultural intelligences Hanne og Håkon

Oppgave 1) Hovedpoenget i artikkel I tillegg til IQ, kan det defineres andre typer intelligens som kan påvirke lederskap i globale organisasjoner EQ og CQ Dette er nødvendig for å utøve godt lederskap i globale organisasjoner/prosjekter

Oppgave 2 Hvis du ikke kjenner landskapet du skal bevege deg i, klarer man heller ikke utføre den jobben man skal utføre Kulturell intelligens er nøkkelen til hvordan man forholder seg til menneskene og økt forståelse og evnen til å tilegne seg kunnskap Forretningsintelligens er nøkkelen til hvordan man utfører arbeidet Disse faktorene er komplementerende

Oppgave 3 Opplæring i følge artikkel Formelle undervisningsprogram Gi tilgang til litteratur ”case-studies” Rolle-spill og trening Bygge opp en bevissthet rundt kulturelle forskjeller Peterson (2004), Etablere et rammeverk rundt kulturelle nøkkelkomponenter i den fremmde kulturen Early & Ang: Språkferdigheter er helt nødvendig

Oppgave 4 Implementering av kunnskap i egen organisasjon Bevisstgjøring; viktigheten av å kunne noe om kulturen man skal ”inn i” i bedriften. Forankring i toppledelsen ! Kartlegging av den fremmede kulturen Etablere lokale kontakter og kilder til informasjon Etablere et rammeverk for undervisning Rollespill/ trening Språkopplæring