Kunnskapsdepartementet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Nordisk tilsynskonferanse
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Joachim Bjerkvik
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Overgangsprosjektet NY GIV
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Organisering og arbeidet i kommunene
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lyshovden Oppveksttun!
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Talenter for fremtida, Midt Telemark
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Foreldremøte 8. trinn Ansatte Ledelsen skoleåret : Erik Nielsen, vikarierende rektor Per Steinar Røed, avdelingsleder Kent Gunnar.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsdepartementet Stavanger 22.10.14

Stavangerskolen Mål: Stavangerskolen = merkevare på kvalitet Fem påler bærer Stavangerskolen: Kvalitetsplaner med klare målsettinger Kompetanseutviklingsplaner for ansatte, inklusive ledere System for oppfølging av skolene Forutsigbare ressursfordelingsmodeller Planer for skolebygg og uteområder knyttet til læringsutvikling og elevtallsutviklingen Rune snakker mer om System for oppfølging av skoler Eli snakker mest om ledelse og lederoppfølging knyttet til resultatoppfølging ved skolene Tone snakker om rektormøter, samarbeid med fylkeskommunen, Mona snakker om gruppen hun leder og samarbeoidet med andre instanser som har ansvar for å følge opp elver som er i efaresonen for å falle far eller allerede har falt fra

Modell for skoleledelse i Stavangerskolen « Alt henger sammen med alt» og ingenting kommer på toppen(«det kan du i så fall gjøre noe med») Positivt elev-, lærings- og kunnskapssyn = viktig at alle har dette, men særdeles viktig hos lederne «Alle elever er våre elever»! Balansen mellom støtte/hjelp og forventninger til innsats, arbeid, vilje og mot hos elevene er viktig og derfor……

Prosjekt «Styrka skoleledelse» Målsetting: 1. Lederne tettere PÅ elevenes læring og lærernes undervisning 2. Øke elevens læringsutbytte Begrunnelse: TALIS, lærerne ønsket å bli sett og å få tilbakemeldinger Sannsynligvis et læringspotensiale i våre elever som ikke ble/blir «hentet ut» Undervisningsinspektørene - nå avdelingslederne – har fått mer ansvar knyttet til ledelse og derfor en mer interessant jobb

Modell for skoleledelse i Stavangerskolen Rektor + avdelingsleder + SFO leder Rektor har hovedansvaret Avdelingslederne har det pedagogiske ansvaret for sin avdeling også personalansvaret Økonomiansvar – litt ulikt fra skole til skole Ingen nye ressurser til ledelse Samlet sammen «alt mulig som fantes», plangruppe, trinnledelse, teamleder mmmm. Summen av ledelsesessurs har ikke økt Gjorde dette om til avdelingsledere som ble en ny tittel

Modell for skoleledelse i Stavangerskolen Rektoren fikk et lønnstillegg Avdelingslederne fikk et godt lønnsoppgjør Ledergruppene drøfter i my større grad ledelse Vi kjører egen kommunal rektorskole med interndager der vi selv styrer innholdet (BI) Vi har kjøp et eget opplegg på BI knyttet til teamledelse som alle ledergruppene har deltatt på Vi har egne Skoleledersamlinger for alle lederne Modell: Skolevandring blr benyttet for å følge undervisningen til lærerne

Modell for skoleledelse i Stavangerskolen Hele modellen er forankret politisk Evalueringen av modellen er i hovedsak positiv. Men på noen skole mener lærene at avdelingslederne er for «fraværende» Rektor er veldig glad for å ha flere ledere «å spille på» Lederoppgavene er utfordrende, men meningsfulle Lederne mener de er tettere på undervisningen Så systemet for oppfølging av skoler, …. Rune

Støttesystemer for utvikling av Stavangerskolen Kvalitetsplan Dialogbasert skoleutvikling Databaserte støttesystemer Oppfølging av skoler Kompetanseheving – skolenivå Prosedyrer

Kvalitetsplan 2011- 2015 Mål Suksessfaktorer Kvantitative mål Lesing, språk og begrepsutvikling Tilpasset opplæring og mestring Vurdering for utvikling Mål Suksessfaktorer Kvantitative mål Egenvurdering

Ståstedsanalysen og Dialogen Forpliktende avtaler om oppfølging Dialogbasert skoleutvikling Responsen og Dialogen Ståstedsanalysen og Dialogen Refleksjon og dialog Forpliktende avtaler om oppfølging

Databaserte støttesystemer Skoleporten PULS PAS Vokal 1310.no Kompetanseheving – skolenivå Innføring av lese-, regne- og IKT-veiledere på alle skoler Nettverk i regi av PPT/skolefagstab Plan for etter-/videreutdanning

Oppfølging av skoler Prosedyrer med svake resultater over tid rektor/lederteam/personalet råd/veiledning/instruksjon Forpliktende avtaler om oppfølging Prosedyrer Prosedyrer for oppfølging av nasjonale prøver, kartlegginger, foreldre- og elevundersøkelser Erfaringsoverføringer mellom skolene

Ståstedsanalysen og Dialogen Forpliktende avtaler om oppfølging Kvalitetsplan 2011- 2015 Lesing, språk og begrepsutvikling Tilpasset opplæring og mestring Vurdering for utvikling Mål Suksessfaktorer Kvantitative mål Egenvurdering Støttesystemer for utvikling av Stavangerskolen Dialogbasert skoleutvikling Responsen og Dialogen Ståstedsanalysen og Dialogen Refleksjon og dialog Forpliktende avtaler om oppfølging Databaserte støttesystemer Skoleporten PULS PAS Vokal 1310.no Oppfølging av skoler med svake resultater over tid rektor/lederteam/personalet råd/veiledning/instruksjon Kompetanseheving – skolenivå Innføring av lese-, regne- og IKT-veiledere på alle skoler Nettverk i regi av PPT/skolefagstab Plan for etter-/videreutdanning Prosedyrer For oppfølging av nasjonale prøver, kartlegginger, foreldre- og elevundersøkelser Erfaringsoverføringer mellom skolene

Prosjektperioden Drift etter prosjektperioden Ny samarbeidsarena

Prosjektperioden Kom med i 1.pulje Bygge kompetanse på skolene og forberede skolene på at intensivopplæring skulle fortsette

Oppfølging gjennom drift Felles uttak av elever Kontakt med skolene om hvem, antall, oppstart og gjennomføring Bistår skolene

Ny samarbeidsarena etablert Regionale rektorsamlinger: grunnskole+vgs Treffes Gjennomgå resultat Bruke resultatene

Samarbeid med fylkeskommunen om oppfølging av «frafallselevene».

Stavanger : OT-ungdom (16-21år) utenfor opplæring og arbeid

Hvilke systemer skal Stavanger kommune ha for å sikre at ungdom ikke faller ut av videregående skole/arbeidsliv? Gruppen skal se på hvilke systemer som i dag gjelder, og ved behov utvikle nye systemer som kan bidra til å sikre at ungdom ikke faller ut av videregående skole/arbeidsliv.

Bakgrunn for prosjektet På tross av NyGiv og Oppfølgingstjenestens arbeid, viser det seg at alt for mange unge verken blir fanget opp eller registrert i NAV. Noen blir ikke fanget opp av overgangsprosjektet på grunn av at de ikke har dårlige karakterer. De faller ut av skole eller arbeidsliv av andre årsaker. Med bakgrunn i dette har direktør for oppvekst og levekår Per Haarr bestemt at det skal nedsettes en tverrfaglig gruppe som skal se på hvilke systemer som skal til for å sikre at alle ungdommer, som står i fare for eller har falt ut av skole eller arbeidsliv, blir fanget opp.

Rektor ved Smiodden skole - Wenche Handegaard Rektor ved Godalen skole - Berte K. Grane Konst. HSsjef Madla - Kari-Anne Bækkelund Helsestasjon for ungdom – Ingrid Andreassen Barnevernet – Mia Tvedt PPT – Lillian Dahl Fitjar PPT – Gunnar Gaard Fylkeskommunen – Randi Thorsen Vatnamot Fagstab skole – Sten Larsen Fagstab levekår - Eli Karin Fosse Fagstab barn og unge - Mona Kopperstad, leder av gruppen

SLT - Samordning av Lokale kriminalitetsforebyggende tiltak. Arbeidsutvalget (AU) består av barnevern, skolehelsetjeneste, PPT, fagstab skole, Ta hys, Oppfølgingstjenesten, Ungdom og Fritid og forebyggende politi.

Psykologtjenesten Et bydekkende tilbud til unge mennesker i aldersgruppen 16-20 år. Arbeidsoppgavene er: Å bidra til utviklingen av et nytt psykologtilbud til ungdommer i Stavanger. Klinisk arbeid med ungdom som er i ferd med å utvikle psykiske helseplager. Deltagelse i NY GIV-prosjektet ved Godalen videregående skole. Samarbeid med skoler, ungdom og fritid og andre aktuelle samarbeidsparter.

NAV veiledere ved Godalen videregående skole Målgruppe Ungdom (15-21 år) som har sin opplæring på Godalen vgs. og som: enten står i fare for å avslutte påbegynt opplæring som følge av forhold utenfor skolen eller som har individuell oppfølging og/eller arbeidspraksis i regi av Ny GIV (Base prosjekt) eller som har stort fravær i ungdomsskolen

Målgruppe Flere unge skal fullføre og bestå videregående opplæring Fremme overgang til arbeid og bidra til at utsatte barn og unge og deres familier får et helhetlig og samordnet tjenestetilbud Koordinering og samhandling på tvers av skole, NAV kontor og andre samarbeidsinstanser vil gi nye arenaer for godt tverrfaglig samarbeid til beste for eleven og hans/hennes familie. Prosjektmedarbeiderne vil være synlige for lærere og elever, og tilføre en supplerende sosialfaglig rolle til Godalen vgs. Terskelen for å motta hjelp utover det skolefaglige vil kunne senkes

Uteseksjonens samarbeid med skolene Oppsøkende arbeid på videregående skoler Deltar på foreldremøter. 4X10 Fokusgrupper på ungdomsskoler Familiesamtaler Tilbyr aktiviteter i skolens ferier Veiledning, støtte til ungdom som ikke mestrer møter og kontakt med andre hjelpeinstanser eller som opplever å ikke få den hjelpen de har rett på.

«Eg vil lære» Målgruppe Barn i første og andre klasse som har foreldre som lever med vedvarende lavinntekt. Mål Barn som lever i familier med vedvarende lavinntekt skal oppnå resultater i skolen i tråd med deres evnenivå.

Organisering Prosjektet er tverrfaglig og har både et helse- og et skoleperspektiv. Av den grunn foreslås det at direktørens ledergruppe blir styringsgruppe med et overordnet ansvar for innhold, økonomi og resultat.   Prosjektledelse: fagstab barn og unge Prosjektgruppe: rådgivere i stabene: skole, barn og unge (leder av prosjektgruppen), levekår, PPT, leder(e) aktuelle skoler, aktuelle NAV kontor og tillitsvalgte (1 fra Utdanningsforbundet og 1 fra FO).

Sjumilssteget Sjumilssteget skal hjelpe kommunene til å konkretisere artiklene i FN sin barnekonvensjon, slik at de kan brukes i planlegging og kvalitetssikring av tjenestene til barn og unge.  Sjumilssteget omhandler utvalgte artikler i barnekonvensjonen: Medvirkning ( artikkel 12) God omsorg (artikkel 18,26 og 27) Særskilt vern og støtte (artikkel 20 jf. 25( Vern mot overgrep (artikkel 19 jf. 34 og 36) Fullverdig liv (artikkel 23 jf.2) God helse (artikkel 24) God utdanning (artikkel 28, 29, 30 0g 31)