Etikk i pedagogisk arbeid Refleksjon over handling
Etikk handler om teori og moral i praksis.
Litteratur Larsen, A.S.: Barns rett til medvirkning- en etisk og demokratisk verdi----. Artikkel i heftet. Tholin,R.K.: Yrkesetikk for førskolelærere. Kap. 1,2,4. Fagbokforlaget. Bjerkstrand m.fl.: Førskolelæreren i den nye barnehagen. s 94 – 116 + kap.5. Røys,H.: Pedagogikk i barnehagen. Kap2
Yrkesetisk ansvar Møte barnas tro, spørsmål og undring Skape forståelse og toleranse for ulike kulturer og ulike måter å leve på Pluralismens utfordringer Hjelpe barn til å finne konstruktive løsninger i konfliktsituasjoner
Gjennom refleksjon Utvikle seg som aktører Bevisstgjøre seg yrkesrollen
Etikk rundt Barnehagens innhold: Profesjonell omsorg Lek og læring skal stimuleres gjennom nysgjerrighet, lærelyst. Hva slags valg gjør man da?
Livslang læring, hva inneholder begrepet? Hvordan balansere omsorg og læring?
Hvordan skal vi forholde oss til stadig nye innspill fra kunnskapsdepartementet? Hvem vet ”best”? Førskolelærere eller statsråder?
Kunnskaper er ikke statiske Er utdanninga i trå med føringer og innhold i loven og rammeplanen? Er det samsvar mellom utdanning og yrket?
Men hva er Grunnleggende kjennskap på sentrale og aktuelle områder? Hvem har myndighet til å definere det?
Førskolelærere må selv definere og formulere sitt fag/ yrket. Gjennom oppdaterte kunnskaper, refleksjon, drøftinger.
Må selv plukke ut og definere sentrale begreper i styringsdokumenter. Som omsorg, oppdragelse, likeverd, toleranse, likestilling, mangfold, kvalitet, medvirkning
Se barnets rett til medvirkning Hvilken betydning har medvirkning for de voksnes yrkesutøvelse?
yrkesrollen Utvikles i fht: ideologisk tekning kunnskap og erfaring politiske føringer
Refleksjon og bevissthet
demokratibegrepet Utvikles gjennom: Aktiv deltakelse og engasjement Skape mening i fellesskapet med andre
Å gi mening til noe: Å forta verdibaserte Moralske Politiske I VALG AV - måten vi forstår barn på - hva tidlig barndom er
Gjennom kritisk tekning å utfordre egen forståelse og ”tatt for gitt holdninger”.
Være kritisk overfor - etiske drøftinger - væremåter, - refleksjoner rettet mot relasjoner, - og seg selv som voksenperson
Hvordan vil du forholde deg til et barn som har et annet livssyn enn deg selv i jula? : Jehovas vitne Barn som har andre religioner Hvilke etiske komplikasjoner innebærer dette?
Å reflektere kan gjøre vondt. Snu og vende på tankene, for å endre oppfatninger og tanker. Det handler om forandring av seg selv. (studenter ved H.i.Ø 2007)
Å løfte samtalen OPP, ta inn et mangfold av perspektiver, evner å skape ny erkjennelse og forståelse.
Yrkesidentitet Yrkesmandat Profesjonelle yrkesutøvere Pedagoger
Evner personalet å sett ord på alternative valg se hva som er viktig i samspill med andre oppfatte barns verbale og kroppslige uttrykk virke med og å se bak og tolke barns intensjoner
Du jobber sammen med en assistent som har holdninger til barn som må avlæres? Hvordan vil du gå fram?