Etikk i pedagogisk arbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
Danning – å skape seg selv
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Veiledning av studenter
Etikk og brukermedvirkning
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Oppstart pilotprosjekt: Barnehagens om lærings- og danningsarena Torsdag 8. desember am. Bengt-Ove Andreassen.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Barnehagens samfunnsmandat
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Estetiske læreprosesser i barnehagen
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Lekens egenverdi.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Kapittel 1 SAMSPILL.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tverrfaglige tema.
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Etikk i pedagogisk arbeid Refleksjon over handling

Etikk handler om teori og moral i praksis.

Litteratur Larsen, A.S.: Barns rett til medvirkning- en etisk og demokratisk verdi----. Artikkel i heftet. Tholin,R.K.: Yrkesetikk for førskolelærere. Kap. 1,2,4. Fagbokforlaget. Bjerkstrand m.fl.: Førskolelæreren i den nye barnehagen. s 94 – 116 + kap.5. Røys,H.: Pedagogikk i barnehagen. Kap2

Yrkesetisk ansvar Møte barnas tro, spørsmål og undring Skape forståelse og toleranse for ulike kulturer og ulike måter å leve på Pluralismens utfordringer Hjelpe barn til å finne konstruktive løsninger i konfliktsituasjoner

Gjennom refleksjon Utvikle seg som aktører Bevisstgjøre seg yrkesrollen

Etikk rundt Barnehagens innhold: Profesjonell omsorg Lek og læring skal stimuleres gjennom nysgjerrighet, lærelyst. Hva slags valg gjør man da?

Livslang læring, hva inneholder begrepet? Hvordan balansere omsorg og læring?

Hvordan skal vi forholde oss til stadig nye innspill fra kunnskapsdepartementet? Hvem vet ”best”? Førskolelærere eller statsråder?

Kunnskaper er ikke statiske Er utdanninga i trå med føringer og innhold i loven og rammeplanen? Er det samsvar mellom utdanning og yrket?

Men hva er Grunnleggende kjennskap på sentrale og aktuelle områder? Hvem har myndighet til å definere det?

Førskolelærere må selv definere og formulere sitt fag/ yrket. Gjennom oppdaterte kunnskaper, refleksjon, drøftinger.

Må selv plukke ut og definere sentrale begreper i styringsdokumenter. Som omsorg, oppdragelse, likeverd, toleranse, likestilling, mangfold, kvalitet, medvirkning

Se barnets rett til medvirkning Hvilken betydning har medvirkning for de voksnes yrkesutøvelse?

yrkesrollen Utvikles i fht: ideologisk tekning kunnskap og erfaring politiske føringer

Refleksjon og bevissthet

demokratibegrepet Utvikles gjennom: Aktiv deltakelse og engasjement Skape mening i fellesskapet med andre

Å gi mening til noe: Å forta verdibaserte Moralske Politiske I VALG AV - måten vi forstår barn på - hva tidlig barndom er

Gjennom kritisk tekning å utfordre egen forståelse og ”tatt for gitt holdninger”.

Være kritisk overfor - etiske drøftinger - væremåter, - refleksjoner rettet mot relasjoner, - og seg selv som voksenperson

Hvordan vil du forholde deg til et barn som har et annet livssyn enn deg selv i jula? : Jehovas vitne Barn som har andre religioner Hvilke etiske komplikasjoner innebærer dette?

Å reflektere kan gjøre vondt. Snu og vende på tankene, for å endre oppfatninger og tanker. Det handler om forandring av seg selv. (studenter ved H.i.Ø 2007)

Å løfte samtalen OPP, ta inn et mangfold av perspektiver, evner å skape ny erkjennelse og forståelse.

Yrkesidentitet Yrkesmandat Profesjonelle yrkesutøvere Pedagoger

Evner personalet å sett ord på alternative valg se hva som er viktig i samspill med andre oppfatte barns verbale og kroppslige uttrykk virke med og å se bak og tolke barns intensjoner

Du jobber sammen med en assistent som har holdninger til barn som må avlæres? Hvordan vil du gå fram?