Oppdatert pr 20.9.2011 (NBJ) Barnehageloven.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Advertisements

Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven
Norges beste barnehage
Barnehageloven i praksis
Arbeidstid i kommunale barnehager
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
TILSETTINGER.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kurs for tillitsvalgte og ledere i barnehage
Krav til pedagogisk bemanning
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Ny barnehagelov og rammeplan
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Styrermøte 8.september 2011.
Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Etikk i pedagogisk arbeid
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Barnehagelova. Lov- og avtalesystemet Tariffavtalar Hovudtariffavtalen Barnehagelova Arbeidsmiljølova Ferielova Likestillingslova Aldersgrenselova Pensjonslova.
Styrermøte 16.september 2010.
Opplæringslova.
Barnehagens samfunnsmandat
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Krav eller kompromiss? Praktisk tillitsvalgtarbeid ATG-kurs november 2010 Mathea Ruud McGhie.
Rammeplan for barnehager
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ny veileder om kravene til pedagogisk bemanning i barnehageloven Kurs for tillitsvalgte Utdanningsforbundet Finnmark
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Oppdatert pr 20.9.2011 (NBJ) Barnehageloven

Lov- og avtalesystemet Stortinget Parter Lover Tariffavtaler Barnehageloven Arbeidsmiljøloven Ferieloven Likestillingsloven Aldersgrenseloven Pensjonsloven Folketrygdloven Arbeidstvistloven Hovedavtalen Hovedtariffavtalen Et liknende bilde ble presentert for dere under økta om hovedtariffavtalen for å vise hvordan lover står i forhold til tariffavtaler. I denne økta skal vi konsentrere oss om en lov, nemlig barnehageloven. Som tillitsvalgt vil dere komme i befatning med flere av disse lovene på en eller annen måte. Andre lover vil bli tema på senere kurs. Som vi har nevnt tidligere gjelder dette arbeidsmiljøloven,. Det er Stortinget som vedtar lovene. Mens det er partene i arbeidslivet som forhandler fram tariffavtalene. Lovene er overordnet tariffavtalene.

Hvorfor skolere i denne loven? Kunnskap om lov og forskrifter er et viktig grunnlag for godt tillitsvalgtarbeid Enkelte bestemmelser i selve loven eller merknadene regulerer de ansattes arbeidsvilkår for eksempel: - utdanningskrav/kompetansekrav - norm for pedagogisk bemanning For den tillitsvalgte er kunnskap om lov- og forskrifter i mange tilfelle avgjørende for å kunne ivareta medlemmenes interesser på flere områder. Det er en forutsetning for å kunne møte arbeidsgivers representant som en likeverdig part i drøftingsmøter. Noen av de viktigste bestemmelsene i barnehageloven, for eksempel utdanningskrav / kompetansekrav og norm for pedagogisk bemanning, vil vi komme inn på litt senere i denne økta. Disse bestemmelsene regulerer den ansattes arbeidsvilkår samtidig som de stiller krav til kvalitet og innhold i barnehagen. Barnehageloven er også et utgangspunkt for å fremme Utdanningsforbundets politikk. Viser i denne forbindelse til Utdanningsforbundets hefte: Barnehageloven i praksis. Heftet er ment å være til hjelp for tillitsvalgte og medlemmer i anvendelse av loven. I tillegg til at dere må ha kunnskaper om lovbestemmelsene, må dere bruke deres profesjonelle skjønn når dere anvender loven. Dere skal senere få tid til å jobbe individuelt med spørsmål og problemstillinger knyttet til barnehageloven.

Barnehageloven endres Barnehageloven med forskrifter er det rettslige grunnlaget for barnehagen (17.06.2005) Følgeendringer grunnet ny formålsparagraf (Januar 2011) Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver er en forskrift (01.03.2006) Følgeendringer grunnet ny formålsbestemmelse ( 2011) Det rettslige grunnlaget for opplæringsvirksomheten i barnehagetilbudet finnes i barnehageloven med forskrifter. Den første loven ble vedtatt i 1975. Dagens barnehager med forskrifter er fra juni 2005. Lov og forskrifter gir barnehagen mandat fra samfunnet til å drive sin virksomhet, samtidig som de regulerer virksomheten. Loven vedtar Stortinget – merknader og forskrifter fastsetter departementet. Dagens rammeplan som er en forskrift, er fra 1. mars 2006. Alle ansatte i barnehagen burde være godt kjent med loven og forskriftene. Arbeidsgiver bør drive skolering av arbeidstakerne i sentrale bestemmelser.

Barnehageloven er lik for alle Alle godkjente barnehager, både private og offentlige, må følge loven og forskriftene Barnehageloven en rammelov Barnehageloven; viktigste styringsdokument for å sikre kvalitet i barnehagene Loven framhever barnehagens pedagogiske oppdrag §1 Formål §2 Barnehagens innhold §3 Barns medvirkning Alle barnehager må følge barnehageloven med forskrifter. Barnehageloven er en rammelov. Den inneholder en del konkrete bestemmelser, men også formuleringer som åpner for skjønn. Det vil si at det ikke alltid er et fasitsvar på hva som er lovlig i følge barnehageloven. I arbeidet med barnehageloven må vi bruke både juridiske og faglige argumenter. Vi må bruke våre profesjonelle vurderinger og begrunnelser for å gi begrepene mening og innhold. Barnehageloven er det viktigste styringsdokumentet for å sikre kvalitet i barnehagen. En viktig oppgave for Utdanningsforbundet er å arbeide for at de kvalitetsrammer som er fastsatt i lov- og forskrifter, blir fulgt. Ved å bruke lov og rammeplan kan tillitsvalgte påvirke eiere og myndigheter til en god praktisering av loven. I tillegg kan de bidra til et kvalitativt godt barnehagetilbud for barna og gode arbeidsforhold for de ansatte. Det siste skal vi komme inn på snart. Den nye barnehageloven fra 2005 har gitt barnehagen et klarere pedagogisk mandat enn tidligere. §1 Formål og §2 Barnehagens innhold sier noe om barnehagens mål og oppdrag og hvilket innhold som det forventes at barnehagen skal ha. I §2 er det slått fast at barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet.

Formålet med loven – NY § 1: Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. ………       §2 Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet Det kan være viktig å ha formålet i bakhodet når man skal tolke de ulike bestemmelsene i loven Det er og en viktig rettesnor som man kan ta opp i personalet og diskutere Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet, hele dagen og under alle forhold……!

Årsplan og rammeplan Årsplan Merknad til §2 Barnehagens innhold: Årsplanen har flere funksjoner,: Må inneholde informasjon om hvordan barnehagen vil arbeide med omsorg, oppdragelse og læring for å sikre gode utviklings- og aktivitetsmuligheter. Rammeplan, kap. 4: Barnehagens arbeid skal vurderes: beskrives, analyseres og fortolkes i forhold til kriterier i barnehageloven, rammeplanen og eventuelt lokale retningslinjer og planer. Ifølge barnehagelovens § 2 skal hver barnehage utarbeide en årsplan som samarbeidsutvalget skal fastsette. Bestemmelsene dere ser her er vårt grunnlag for de faglige begrunnelsene vi må bruke i arbeidet med å sikre barnehagen den rammen som er gitt av Storting og departement.

Barnehageloven – innholdskapitler Kapittel I – Barnehagens formål og innhold Kapittel II – Barns og foreldres medvirkning Kapittel III – Godkjenningsplikt og oppgavefordeling Kapittel IV – Barnehagemyndighetens generelle oppgaver mv Kapittel V – Personalet Kapittel VI – Forskjellige bestemmelser Kapittel VII – Ikrafttredelse og endringer i andre lover

Barnehageloven Loven og forskrifter med merknader: Kompetansekrav/utdanningskrav §17 Styrer og §18 Barnehagens øvrige personale Norm for pedagogisk bemanning. 18Barnehagens øvrige personale Forskrifter om pedagogisk bemanning Vi har plukket ut noen viktige paragrafer i barnehageloven som gjennomgås kort her. Disse bestemmelsene har også innvirkning på de ansattes arbeidsforhold.

Krav til styrer § 17 Styrer Førskolelærer eller Annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse - allmennlærer - faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktisk/estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse fra 1. klassetrinn) - Kompetanse lik den som kreves for pedagogisk leder

Krav til pedagogisk leder Førskolelærer eller Annen treåring pedagogisk utdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk (20vt) el. hovedfag/master i barnehage/førskolepedagogikk - allmennlærer - faglærer (noen varianter) - spesialpedagog - barnevernspedagog

Dispensasjon fra utdanningskravet Det skal søkes dispensasjon dersom man ikke får søkere med godkjent utdanning (etter utlysning) Kan innvilges for inntil et år Det kan stilles spørsmål om hva eier har gjort for å skaffe kvalifisert søker Ved varig dispensasjon skal vurderingen være strengere Kommunen innvilger dispensasjon Tillitsvalgt skal være informert om de prosessene som er rundt en evt. dispensasjon. Kan man tilby økt lønn eller andre goder for å rekruttere? Dispensasjoner bør vare så kort som mulig sånn at man prøver utlysning igjen f.eks om et halvt år. Nedre grense for perioder det søkes disp for er ca 2 mndr. (sakbehandlingstiden) Det er ulovlig å ikke søke disp. Også viktig for å ha et bilde av førskolelærer-mangelen

Hva ligger i begrepet ”Hver barnehage” ? ”En lokal enhet som driver pedagogisk virksomhet for barn under opplæringspliktig alder” Styrer skal kunne være mest mulig tilstede Hver barnehage skal ha en styrer. Alle andre løsninger blir å betrakte som unntakstilfeller. Blir virksomheten for stor eller avstanden for lang vil styrer vanskelig kunne utføre de oppgaver loven krever. Alle politiske dokument, stortingsmelding etc de siste årene har understreket kravet om en styrer i hvert hus. Veilederen fra 15.8. gjør det samme.

Pedagogisk bemanning § 18 Forskrift om ped. bemanning: Minimum en pedagogisk leder pr 14-18 barn o/3 år Minimum en pedagogisk leder pr 7-9 barn u/3 år Blir det mer enn 18 barn skal det tildettes en pedagogisk leder til i 100 % stilling - Praktiseres på barnehagen som helhet De som utfører ped.leder arbeid kan regnes med i pedagogisk bemanning, ikke andre Pedagogisk bemanning § 18 Dette er et omstridt punkt, som PBL A har sagt at de ikke er enig i fordi det ikke følger penger med. Men det er viktig at vi etterspør det, det vil øke pedagogdekningen.

Tilstrekkelig bemanning ”Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet” § 19 - Vurderes ut fra barnegruppens størrelse, barnehagens organisering og barnas behov. Bemanningen skal sikre at barnehagelovens formål og rammeplanens intensjoner blir oppfyllt Denne bestemmelsen gjelder til enhver tid, det vil si at hvis barnetallet varierer må også antall voksne variere- fra dag til dag eller gjennom dagen. Fylkesmannen i Hordaland har uttalt at den enkelte kommune må fastsette hva som er tilstrekkelig bemanning hos dem. Kan skje ved godkjenning eller ved tilsyn, evt. ved veiledning?

Godkjenning Hver barnehage har fått en godkjenning fra kommunen Den sier bl.a. hvor mange barn man har lov å ha ut fra godkjent leke og oppholdsareal Den tillitsvalgte har rett til å se godkjenningen, det er et offentlig dokument

Fylkesmannen i Hordaland Har som oppgave å føre tilsyn med kommunenes forvaltning av barnehagene De kommer på tilsyn og ser hvordan lovens krav blir oppfylt Driver opplæring for dem som er barnehage-ansvarlige i hver kommune Fylkesmannen er statens forlengede arm ut i fylkene. Opplæringsdirektør Kjellbjørg Lunde har hovedansvar for skole og barnehage I Hordaland har vi 33 kommuner. Fylkesmannen har en målsetning om å foreta 4-5 tilsyn pr år. Det sier seg selv at det er lenge mellom hver gang. I 2007 en kommune – Os. Resultat : Os kommune har ikke oppfylt sin tilsynsplikt, særlig i forhold til de private barnehagene De rykker også ut i en del tilfeller der de får melding om at ting ikke er som det skal, og ser på spesielle saksfelt Eks: Askøy – praksis rundt tilbud for barn med spesielle behov (ekstraressurser, PPT med mer) Man kan sende saker til fylkesmannen for å få en juridisk vurdering i forhold til barnehageloven. Eks: Sammenslåing av barnehager i Lindås Utdanningsforbundet har jevnlige møter med fylkesmannen der vi diskuterer ulike saksfelt som vi er opptatt av, f.eks bemanning, dispensasjoner, kompetanseoppbygging

Forskrifter og merknader Forskriftene utdyper loven og er like bindende Merknader utdyper ytterligere og sier mer om intensjonen med bestemmelsene Veiledere fra departementet, f.eks - veiledere til ulike fagområder i rammeplanen - veileder om tilsyn - veileder om norm for pedagogisk bemanning

Barnehageloven i praksis Et hefte utarbeidet av Utdanningsforbundet, Gir god hjelp i å sikre god praktisering av loven Lastes ned fra www.utdanningsforbundet.no/barnehage http://www.utdanningsforbundet.no/upload/Pdf-filer/Publikasjoner/Brosjyrer/Barnehageloven25.pdf

Hvordan vil dere beskrive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet? Forslag til case 1: Barnehagelovens § 18 – Barnehagens øvrige personale, har blant annet denne formuleringen: ”Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet.” Hvordan vil dere beskrive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet? Hvilken bemanning trenger denne virksomheten?