TELEMARK FYLKESKOMMUNE Opplæring av ledere og politikere. Prosjekt i Telemark og Kongsbergregionen. Molde 10. juni 2009 Jostein Harm og Torgeir Selle Playing.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
HVA ER ?.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Teknologi i klasserommet
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Forventninger og videre arbeid…...
HVA ER ?.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Publisering på internett
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Resultat spørreundersøkelse, april 2009 IKT-utvikling i kommunene i Sør-Trøndelag.
Strategisk ledelse og IKT
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Digitale læringsressurser i skolen
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
WEB 2.0 Tor Erik Gregersen. Fremdriftsplan •Drømmen •Begrep •Kjennetegn •Treenigheten Web 2.0 •Eksempler •Konsekvenser / endringer.
Melding til Stortinget…
FEIDE Felles Elektronisk IDEntifikasjon som tilgangskontroll
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Skien kommune.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Blogg og publisering på nett
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret. 8
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
utfordringer i en ny region
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Opplæring av ledere og politikere. Prosjekt i Telemark og Kongsbergregionen. Molde 10. juni 2009 Jostein Harm og Torgeir Selle Playing for change

Bakgrunn  Fylkesmannen i Telemark sin Tilstandsrapport 2008Tilstandsrapport 2008  Vedtak i Rådmannsutvalget KS Telemark 18. september 2008  eKommune 2012 – Lokal digital agenda  Stortingsmelding 17 - Eit informasjonssamfunn for alle  eBorger 2.0  Regjeringens strategi for fornying av offentlig sektor Alle offentlige organisasjoner må gjennom store endringer de nærmeste årene - det handler blant annet om å utnytte teknologi for å jobbe mer effektivt og legge tjenestene bedre til rette for innbyggerne.

Utfordringer og oppgaver Vi har under oppstart et fylkesdekkende prosjekt for innføring av byggsøk. Vi har fått en felles utfordring fra Undervisningsministeren om å innføre regionale løsninger for Feide. Vi er utfordret til å ta kontakt med Helseforetakene for å få på plass større elektronisk dialog mellom helseforetak og kommunene. Vi er utfordret av fylkesmannen i sin årlige tilstandsrapport til kommunene om å arbeide med den universelle tilgjengeligheten også for digitale tjenester.

Beslutning i KS Telemark Rådmannsutvalget i Telemark er gjort kjent med at regionene i fylket og fylkeskommunen ønsker å samarbeide om å utnytte den digitale infrastrukturen på områdene i eKommune 2012 Rådmannsutvalget støtter dette initiativet og anbefaler sterkt at fylkesstyret støtter opp om en søknad til Fornyingsdepartementet om midler til et konkret IKT- program i Telemark.

Fylkesmannen i Telemark Fylkesmannen i Telemark sin Tilstandsrapport 2008:Tilstandsrapport 2008 "Alle skal ha mulighet til å delta i informasjonssamfunnet. Digitale tjenester skal være tilpasset den enkeltes behov (eNorge 2009)".  Hvordan vil kommunen jobbe offensivt og kreativt for å sikre nødvendig digital tilgang også for sårbare grupper hvor kommunen har et særskilt ansvar?  Hvordan vil kommunen sikre et robust nettsted med kapasitet til å håndtere stadig økte forventninger til kvalitet og tjenester?

Et bredt samarbeid

Fire forandringer og en sammenheng Digitale media Global kunnskaps- økonomi Nye organisa -sjoner Nye lærings- former Nye arbeidsformer

IT gir muligheter Medarbeidere som behersker teknologi og har sosiale ferdigheter IT + ORG Synergi Organisasjon som har verdier og prinsipper som gir holdninger 90-årene

Men i det 21.århundre….. IT + ORG + NETTVERK + INNOVASJON = SYNERGI selvorganisering virtualitet wikis social software Network economy Global collaboration

Hva betyr WEB 2.0 for det offentlige Norge Brukerskapt informasjon Kollektiv kompetanse Samhandling Engasjement Demokratiserende Nye ”kundegrupper”

Og hva handler så dette om for oss? Opplæring og bevisstgjøring av administrativ og politisk ledelse i kongeriket Norge Utarbeide et gratis opplegg som kan og bør deles og brukes av kommuner og fylkeskommuner som ønsker det Vise at samarbeid fører til resultater større enn enkeltinnsats

Hvor er det offentlige Norge? Her?

Eller her?

et opplegg utarbeidet av professor Arne Krokan NTNU Presentert av Xxxxxxxxxxxx og xxxxxxxxxxxxxx

Markedsundersøkelse DIGITAL KOMPETANSE  Hvem har digitalkamera og bruker det ?  Hvem har egen mp3-spiller / iPod?  Hvem har lastet ned musikk fra nettet?  Hvem har kjøpt musikk på nettet?  Hvem leser blogger regelmessig?  Hvem har egen blogg?  Hvem er medlem av et nettsamfunn?  Hvem spiller online rollespill?  Hvem bruker wiki?  Hvem vet hva Twitter er?  Hvem har en tenåring som it-sjef hjemme?

Nye kart for å forstå det digitale landskapet

Krokans konsept:  Et opplegg i fire deler: Utviklingstrekk og Rammebetingelser Hvor er kommunene Skole og Helse Fra preik til praksis

Utviklingstrekk og rammebetingelser  Mediebildet endrer seg  Teknologiene endres  Tjenester endres  Markeder endres  Forbrukeratferd endres  Forventningene endres  Kravene endres

Hvor er kommunene :  Offentlige tjenester får stryk  54 kommuner har for dårlig service  Noen svarer ALDRI på epost  Noen har foreldet info på nettsidene og de venter på det nye ”publiseringssystemet”  De fleste har organisert informasjon på nettsidene etter feil prinsipper  Selv relativt enkle tjenester mangler på nett 

Hva med skolen?????

Skolen i industrisamfunnet Hierarki Mål: Utdanne for industrisamfunnet. Ingen generasjon har noen gang vært så godt forberedt til industrisamfunnets krav  Enhetsskole  Sentrale læreplaner  Nasjonale eksamener  Aldersdelte klasser  Like klasserom  Lærersentrisk

Ny teknologi skaper tre typer endringer  Endrede læremidler  Endrede læreprosesser  Endrede kommunika- sjonsprosesser Hvilke konsekvenser har dette fått for skolen ? Er boka fremdeles viktigst?

Hva skal vi utdanne til ?

Forskjeller innfødte og immigranter Digital native studenterDigital immigrant lærere  Foretrekker kontrollert tilgang til utvalgte ressurser  En oppgave i gangen, lineært arbeid  Tekst før bilde, lyd og video  Leter etter lineær tekst  Lærer ”just in case” (eksamen)  Belønning seinere...  Foretrekker pensum og standardiserte tester  Foretrekker info raskt tilgj. Fra mange kilder  Parallell prosessering og multiple aktiviteter  Bilder, lyd og video før tekst  Leter etter det klikkbare  Lærer ”just in time”  Øyeblikkelig belønning  Læring må være relevant, nyttig nå og morsomt Kilde: IBM

Fra preik til praksis:  Se epostlene.ning.comepostlene.ning.com

Prosjektets side: epostlene.ning.com

Interessante linker?  epostlene.ning.com epostlene.ning.com  epostlene.wikispaces.com epostlene.wikispaces.com  delogbruk.ning.com delogbruk.ning.com     

Noen eksempler  fry/portsmouth_north fry/portsmouth_north      

 IT-forum Molde sosiale-nettsteder dialog Juni Telemark Wiki Twitter Facebook Kommunikasjonsstrategi ning MySpace Joost Netvibes Flickr Slideshare YouTube Google PirateBay Spotify Qik whrrl SecondLife Joost msn