Vurdering for læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Vurdering Na /4-09. Hvordan få til god vurdering Hemmeligheten: for å kunne gi god vurdering er gode oppgaver viktige! Den formelle vurderingen.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
IKT i Vurdering for læring UiS 25. januar Hvorfor slik satsing på vurdering? Kunnskapsløftet ga oss –Nye læreplaner – med fokus på kompetanse:
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ulikheter og variasjoner
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Lyshovden Oppveksttun!
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Vurdering i fag norsk, engelsk og fremmedspråk Orkdal/Øy 17. februar 2012.
25.August 2016 Foreldremøte 8.trinn. Agenda Kort innledning ved rektor Vurdering for læring ved Inspektør It’s learning ved inspektør Lekser Helsesøster.
Vurdering i fag musikk, mat & helse, kunst & håndverk og kroppsøving Orkdal/Øy 17. februar 2012.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
Vurdering i fag matematikk og naturfag Orkdal/Øy 17. februar 2012.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Vurdering i fag RLE og samfunnsfag Orkdal/Øy 17. februar 2012.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Sagt om utdanning….
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Velkommen til foreldremøte!
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering for læring

Underveisvurdering Hvorfor vurdere?

Underveisvurdering Hvorfor vurdere? Fremme læring utvikling mestring Gi grunnlag for tilpassa opplæring.

Hvem vurderer? - lærer - eleven selv - egenvurdering. - medelever - foreldre UDIR: Eleven skal vurdere eget arbeid, egen faglig utvikling og egen kompetanse, - helt fra 1.klasse. Egenvurdering gir innsikt i hva de skal lære, hva de mestrer og hvordan de lærer best. Egenvurdering skal føre til kompetanse i det å lære å lære. Livslang læring. Vurderingen skal støtte og utfordre.

Barn lærer mer hvis de forstår HVA de skal lære og HVA som forventes. Barn lærer mer om de får tilbakemeldinger om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Barn lærer mer om de får råd om hvordan forbedre. Barn lærer mer når de er involvert i eget læringsarbeid. Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn. B.Franklin

Vi vil fremme læring, ikke hemme…. Vurderingskultur Balanse mellom ros og forventninger Vurdering skjer munnlig og skriftlig Vurdering av faglige læringsmål og av læringsprosesser.

Faglige læringsmål: - egenvurdering – vedlegg ukeplan - sett ring rundt… - rette selv - munnlig: hvordan synes du at du leste… hva har vi øvd på denne økta? Hvordan synes du det gikk? Hvordan klarte du å bli så god? Noe du vil endre på?

Læringsprosesser: Hva vil jeg bli god i. Hvilke mål har jeg Læringsprosesser: Hva vil jeg bli god i? Hvilke mål har jeg? Hvordan skal jeg bli god i det? Hvordan lærer jeg best? Hvem kan hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre når jeg står fast eller blir lei?