Vurdering for læring
Underveisvurdering Hvorfor vurdere?
Underveisvurdering Hvorfor vurdere? Fremme læring utvikling mestring Gi grunnlag for tilpassa opplæring.
Hvem vurderer? - lærer - eleven selv - egenvurdering. - medelever - foreldre UDIR: Eleven skal vurdere eget arbeid, egen faglig utvikling og egen kompetanse, - helt fra 1.klasse. Egenvurdering gir innsikt i hva de skal lære, hva de mestrer og hvordan de lærer best. Egenvurdering skal føre til kompetanse i det å lære å lære. Livslang læring. Vurderingen skal støtte og utfordre.
Barn lærer mer hvis de forstår HVA de skal lære og HVA som forventes. Barn lærer mer om de får tilbakemeldinger om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Barn lærer mer om de får råd om hvordan forbedre. Barn lærer mer når de er involvert i eget læringsarbeid. Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn. B.Franklin
Vi vil fremme læring, ikke hemme…. Vurderingskultur Balanse mellom ros og forventninger Vurdering skjer munnlig og skriftlig Vurdering av faglige læringsmål og av læringsprosesser.
Faglige læringsmål: - egenvurdering – vedlegg ukeplan - sett ring rundt… - rette selv - munnlig: hvordan synes du at du leste… hva har vi øvd på denne økta? Hvordan synes du det gikk? Hvordan klarte du å bli så god? Noe du vil endre på?
Læringsprosesser: Hva vil jeg bli god i. Hvilke mål har jeg Læringsprosesser: Hva vil jeg bli god i? Hvilke mål har jeg? Hvordan skal jeg bli god i det? Hvordan lærer jeg best? Hvem kan hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre når jeg står fast eller blir lei?