Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hamar kommune som eier v/Mette Braathen - eiersekretariatet
Advertisements

Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Advokat Børge Benum Forbundsadvokatene
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Hamar Energi Holding AS
Det kommunale og det statlige barnevern
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Kommunene som aktive eiere
Eierskap og eierstyring Det brede eierskapet. Samhandlings- og kommunikasjonslinjer mellom eierorgan og kommunestyre. NKRFs Kontrollutvalgskonferanse 5.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Politisk styring og organisering
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Etablering av aksjeselskap (AS)
Formelt interkommunalt samarbeid
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Eierskap og Eierstyring.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
HeH - litt bakgrunn og prinsipper for styring Kommunestyrets eierdag 8. Februar 2012.
HMTS som samfunnsansvarlig forretningsaktør 16. og 17
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Departementets styring og styrenes rolle
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Eierseminar for Romerike krisesenter IKS
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Utfordringer og muligheter for en ny stiftelse.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Hamar Energi Holding AS Folkevalgtopplæring – Hamar Rådhus.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
1. 2 Framtidig kommunal eierstruktur - organisering Holdt første gang Aust-Agder Rolv Rynning Hanssen Plan- og utredningskontoret.
Rekruttering & Utvelgelse av styremedlemmer Mercuri Urval Norge Styreakademiet Bergen 14. november 2006 Øystein W. Løken.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Presentasjon for Styreakademiet Oslo, 10. februar 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk maner Ludvik Sandnes Adm.direktør.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
FRA DRIFT I AVDELING TIL UTSKILLING I SELSKAP
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Internkontroll Pilotnettverk
Saksliste årsmøte USS
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Forside Eierskapsseminar for Karmøy kommune
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Eierstyring – roller og ansvar
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Presentasjon på KS-nettverk
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Utskrift av presentasjonen:

Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift

Utviklingen i antall kommunale selskaper pr Utviklingen i antall kommunale selskaper pr. år fra 1995 til mars 2008 (foretaksreg./Telemarksforskning, 08) Enorm vekst i antall selskaper. AS-formen øker mest i omfang (73,7%) IKS (8.8%) (Foretak (6,7%)) Typiske selskaper i vekst er eiendom/utleie og næringsutvikling Sentrale kommunalt eide selskaper: Kraft, renovasjon, revisjon, havn;

Nøkkeltall for selskapene (AS, IKS, foretak) 2511 selskaper/foretak Antall ansatte: 44.000 Sum inntekter: 100 mrd Resultat før skatt: 25 mrd Antall styremedlemmer: 11.200 Andel kvinnelige styrerepresentanter: 29,9 %

Eierandel, markedssituasjon, selskapsform/øk.ansvarregnskap/likviditet Eierskapsutøvelse: Hva eier/deltar vi i? Hvorfor eier/deltar vi? Hvordan eier/deltar vi? Eierandel, markedssituasjon, selskapsform/øk.ansvarregnskap/likviditet Politisk styring + Havn Legevakt Heleid energi Regionråd Avfall AS Øk.risiko + Eierande Kraft AS Heleid kraft AS Interkommunalt samarbeid Revisjon Næringsavfall Parkering AS

KS rolle - KS Eierforums anbefalinger for godt eierskap, selskapsledelse og kontroll Obligatorisk opplæring av og informasjon til folkevalgte Kommuner bør som en del av folkevalgtopplæringen gjennomføre obligatoriske kurs og/eller eierskapsseminarer for samtlige folkevalgte i de ulike aspektene knyttet til eierstyring av utskilt virksomhet i løpet av de første 6 månedene av valgperioden og senere med oppfølging etter 2 år. Det anbefales at kommunestyret etter gjennomføring av generalforsamling får forelagt en oversikt over status for selskapene.

Utarbeidelse av eierskapsmeldinger Kommuner skal foreta en politisk gjennomgang av virksomhet som er organisert som selvstendige rettssubjekter eller interkommunale organer gjennom utarbeidelse av en eierskapsmelding. Eierskapsmeldingen bør gjennomgås og eventuelt revideres hvert år i kommunestyret. Eierskapsmeldingen skal følges av strategier og formål/selskapsavtale for det enkelte selskap. All eierskap i selvstendige rettssubjekter skal fremgå på en klar og instruktiv måte i kommunens årsberetning

Utarbeidelse og revidering av selskapsstrategi og selskapsavtale/vedtekter Selskapets virksomhet skal tydeliggjøres i vedtektene/selskapsavtalen. Innenfor rammen av vedtektene/selskapsavtalen bør selskapet ha klare mål og strategier for sin virksomhet. Eierne skal ha et bevisst forhold til en eventuell forventet avkastning. For selskaper som opererer innenfor et marked skal prinsippene for en eventuell utbyttepolitikk klargjøres og deretter fremmes for eierorganet gjennom selskapsavtalen/vedtektene. Langsiktighet og samfunnsansvar bør legges til grunn for det kommunale/fylkeskommunale eierskap. Formålsangivelsen i selskapsavtale/vedtekter bør vurderes med jevne mellomrom for å se om det er behov for endringer.

Vurderinger og valg av selskapsform Det er eiers ansvar å sikre en selskapsform som er tilpasset virksomhetens formål, eierstyringsbehov, markedsmessige forhold og konkurranseregelverket. Skal selskapet ta risiko og operere i et marked bør det etableres et selskap med begrenset ansvar. Der selskapet skal yte tjenester til eierne i egenregi kan både interkommunale selskap og foretak være hensiktsmessige former. Stiftelser er ikke anbefalt for virksomhet som krever eierstyring.

Fysisk skille mellom monopol og konkurransevirksomhet Selskaper som opererer med konkurransevirksomhet i tillegg til monopolvirksomhet, bør som hovedregel skille ut virksomheten for å unngå mistanke om muligheten for rolleblanding og kryssubsidiering. Organiseringen av konkurranseutsatt virksomhet bør så langt mulig være ledelsesmessig, personalmessig og fysisk atskilt fra monopolvirksomheten.

Eierdokumenter som grunnlag for selskaps- og forvaltningskontroll Det anbefales at kommunestyret fastsetter regler for hvilke eierstyringsdokumenter som skal sendes kontrollutvalget som grunnlag for forvaltnings- og selskapskontroll og at kontrollutvalget er tilstede ved selskapets generalforsamling/representantskapsmøte

Sammensetning og funksjon for eierorgan For aksjeselskap og interkommunale selskaper anbefales det at kommunestyret oppnevner politisk ledelse som selskapets eierrepresentanter i eierorganet. Eierutøvelsen skal speile kommunestyrets samlede/flertallsbeslutning. Det er sentralt at det opprettes en forutsigbar og klar kommunikasjon mellom eierorgan og kommunestyre i forkant av generalforsamling/representantskapsmøte

Gjennomføring av eiermøter Styret bør tilrettelegge for at flest mulig av eierorganets medlemmer kan delta i generalforsamling/representantskapet og at dette blir en effektiv møteplass for aksjeeierne og styret. Dette gjøres ved å følge lovens regler om innkalling, at saksdokumentene er utførlige nok til å ta stilling til sakene, at eierne som ikke kan møte skal kunne stemme ved bruk av fullmakt, at styret, revisjon og valgkomité er tilstede samt rutiner for at eierorganet velger møteledelse.

Valgkomite for styreutnevnelse i aksjeselskap og interkommunale selskap …vedtektsfestes bruk av valgkomité hvor formålet er å sikre sammensetning av styre med komplementær kompetanse og i tråd med eiers formål med selskapet. Representantskapets/generalforsamlingens leder velger leder av valgkomiteen. I selskap med flere eierkommuner bør valgkomiteen sammensettes for å speile eierandel. Flertallet av valgkomiteen bør være uavhengige av styret og ansatte. Valgkomiteens innstilling bør begrunnes. Valgperioden kan vedtektsfestes men allikevel være fleksibel i forhold til eiers behov for kompetanse

Rutiner for kompetansevurdering av selskapsstyrene Styret skal: Fastsette instrukser for styret og den daglige ledelsen med særlig vekt på klar intern ansvars- og oppgavefordeling Foreta en egenevaluering hvert år både når det gjelder kompetanse og arbeid. Gis jevnlig mulighet til ekstern styreopplæring. Nye styremedlemmer skal gis opplæring om ansvar, oppgaver og rollefordeling. Gjennomføre egne styreseminarer hvor fokus går på roller, ansvar og oppgaver. Fastsette en årlig plan for sitt arbeid med vekt på mål, strategi og gjennomføring. Gi en samlet redegjørelse for selskapets styring og ledelse i en årsrapport. Dersom dette ikke er gjort skal det forklares.

Habilitet og politisk representasjon i styrene .. … unngå situasjoner der styrets medlemmer jevnlig blir vurdert i forhold til forvaltningslovens regler om habilitet og …. kritisk vurderer bruken av ledende politikere i selskapsstyrene. I.. parlamentarisme…kommune- og fylkesråd samt administrasjonssjef/stedfortreder ikke sitter i foretaksstyrene. …styrene etablerer faste rutiner for å håndtere mulige habilitetskonflikter

Kjønnsrepresentasjon i styrene Det bør tilstrebes lik kjønnsrepresentasjon i styrene uavhengig av organisasjonsform. Egne rekrutteringsseminar bør iverksettes der det er vanskelig å oppnå lik kjønnsrepresentasjon

Godtgjøring for styremedlemmer …prinsipiell diskusjon om honorar som grunnlag for eierorganets fastsetting av styrehonorar, uavhengig av organisasjonsform. .. reflektere styrets ansvar, kompetanse, tidsbruk og virksomhetens kompleksitet. …. selskaper som opererer i et marked og hvor det er betydelig risiko. …styrene særskilt tegner styreforsikring for alle styremedlemmene i selskaper med begrenset ansvar. Forsikringen gjelder det økonomisk ansvaret, ikke det strafferettslige. ….Styremedlemmer .. bør ikke påta seg særskilte oppgaver for det aktuelle selskapet i tillegg til styrevervet. … styreverv for kommunale selskaper registreres.. www.styrevervregister.no

Arbeidsgivertilhørighet i selvstendige rettssubjekter Det anbefales at selskapene ved utskilling av virksomhet til selvstendige rettssubjekter søker medlemskap i en arbeidsgiverorganisasjon

Utarbeidelse av etiske retningslinjer Det anbefales at eier påser at selskapsstyrene utarbeider og jevnlig reviderer etiske retningslinjer for selskapsdriften.

Hva er en eierskapsmelding 1 (2) Politisk vedtatt styringsverktøy for politikerne: Nye eiere hver 4. år Eierstyring er krevende, både administrativt og politisk Interkommunale eierskapsmeldinger 1. ABC om selskapsformer og eierstyring 2. Kategorisering/inndeling av formål for eierskap Verktøy for systematisering av eierskap Forenkle og systematisere eiers styringsbehov overfor selskapene Finansielt, politisk, blandet, regionalt etc Økonomisk risiko/eierandel vs behov for politisk styring. Sandnes

Hva er en eierskapsmelding, forts 3. Eierinteresser - gjennomgang Nøkkeltall Organisasjonsform, Formål Selskapsstrategi Eierstrategier 4. Prinsipper for eierskap – uavhengig av organisasjonsform Krav til eier Krav til selskap

Eksempler på krav til eier Rutiner for politiske avklaring i forkant av eiermøte Rutiner og prinsipper for valg av styremedlemmer Godgjøringsprinsipper for styremedlemmer Før utskilling av selskap og eierstrategier analyse av formål, skatt, mva, LOA (egenregi el konkurranseeksponering), politisk styring Tverrpolitisk forståelse for kommunens eierskap Rollefordeling mellom eier og styre Langsiktighet, forutsigbarhet som prinsipp

Eksempler på krav til selskap Styrene skal utarbeide styreinstruks Styret skal utarbeide etiske retningslinjer Egenevaluering av styret (kompetanse, arbeidsmåte, roller) Fremlegge egen årsrapport om styrets arbeid Nye medlemmer – styrekurs Rutiner for habilitetsvurderinger Regler for betalte oppdrag i selskap Arbeidsgivertilknytning

19 anbefalinger Obligatorisk opplæring av og informasjon til folkevalgte Utarbeidelse av eierskapsmeldinger Utarbeidelse og revidering av selskapsstrategi og selskapsavtale/vedtekter Vurderinger og valg av selskapsform Fysisk skille mellom monopol og konkurransevirksomhet Eierdokumenter som grunnlag for selskaps- og forvaltningskontroll Sammensetning og funksjon til eierorgan Eiers krav til profesjonelle styrer i kommunal sektor Gjennomføring av eiermøter Valgkomité for styreutnevnelse i aksjeselskap og interkommunale selskaper Rutiner for kompetansevurdering av selskapsstyrene Styresammensetning i konsernmodell Oppnevnelse av vararepresentanter Habilitetsvurderinger og politisk representasjon i styrene Kjønnsrepresentasjon i styrene Godtgjøring til styremedlemmer Arbeidsgivertilhørighet i selvstendige rettssubjekter Utarbeidelse av etiske retningslinjer Åpenhet og klarhet om administrasjonssjefens rolle i kommunale og fylkeskommunale foretak

Takk for oppmerksomheten bjorg.ravlo.rydsaa@ks.no www.ks-bedrift.no