FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Klemetsrud skole Samarbeid mellom hjem og skole 2
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Samarbeid mellom skole og hjem
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Skole – hjem samarbeid.
Hønefoss politistasjon
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Hva er en foreldrekontakt?
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Samarbeid mellom skole og hjem
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Samarbeide hjem – skole - Trude Nøst,
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvorfor foreldremedvirkning?
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
Hvorfor foreldremedvirkning?
– FGIL/FAU – Skolering - Lars Einar Karlsen FAU – skolering Det skal v æ re et FAU p å alle skoler å fremme fellesinteressene til foreldre.
Foreldrekontaktenes rolle
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Det viktige samarbeidet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Kjære forelder/ foresatt
Buøy skole 17. September 2008 Kommunalt foreldreutvalg i Stavanger
Hjem-skole samarbeid Auglend skole 29. september 2014 Nina Bøhnsdalen
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Inspirasjon, Engasjement og Motivasjon
Bli med! Barn.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Hvordan kan FAU bidra til å skape god skolemiljø?
Skole- hjem samarbeid.
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Velkommen til Apalløkka
Foreldremøte for 8.og 9.trinn
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til Heggedal skole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG FUG MENER OG ARBEIDER ETTER FØLGENDE: Alle foreldre anerkjennes som ressurs i samarbeidet med skolen om barns læring og utvikling.

HVORFOR SKAL FORELDRE ENGASJERE SEG I SITT BARNS LÆRING ? Øyvind Næss, FUG medlem

OM FORELDRE I GRUNNOPPLÆRINGA Hvorfor har foreldrene rett til medvirkning i skolen? Foreldrenes hovedansvar for barnas utdannelse er klart definert i både barneloven og opplæringsloven. Læringsplakaten og FNs menneskerettigheter er også med på å understreke at hovedansvaret for både oppdragelse og opplæring ligger hos foreldrene. FUG skal arbeide for at disse lovbestemmelsene får et reelt innhold, og at skolen sørger for at foreldrene har reell medvirkningsmulighet. Sammen skal vi lage en god skole og en god oppvekst for våre barn Det krever dialog, åpenhet, delaktighet og tillit

Forskning viser: Kunnskap kan gi skole og hjem redskaper til samarbeidet Foreldre er usikre på hva som forventes av dem Foreldre uteblir fra samarbeid de ikke opplever meningsfylt 93% deltar på foreldremøter og 80% er fornøyd med samarbeidet Det er liten grad av elev- og foreldremedvirkning Oppfølging hjemme betyr svært mye for læringsresultater Skolen reproduserer sosiale forskjeller Lærere gir foreldrene mye informasjon, men inviterer lite til dialog og medbestemmelse Utviklingssamtalen er et viktig redskap i samarbeidet Der foreldre kjenner hverandre godt, er de mer fornøyd med samarbeidet med skolen Lærere samarbeider best med de som er mest lik dem selv Myndige foreldre kan oppleves truende for skolen Samarbeidet foregår på skolens premisser

Nivåer i samarbeidet utveksling av informasjon – begge parter gir informasjon til hverandre (foreldre er godt fornøyd med informasjon om undervisning og læring, relativt godt fornøyd med informasjon om trivsel og sosial læring) dialog – kommunikasjon og reelle drøftinger om forhold av betydning (3 av 4 sier de sjelden eller aldri drøfter forhold omkring opplæring og læringsmiljø) medvirkning og medbestemmelse – fatte felles forpliktende beslutninger ved enighet (4 av 5 opplever ingen eller svært liten medvirkning i læringsmiljø og opplæring)

FUG vektlegger at kvalitet i skolen bl.a. innebærer At alle elever føler seg trygge og trives på skolen At alle elever får et best mulig faglig utbytte At elevene møter kvalifiserte og egnede lærere At alle elever får tilpasset opplæring At alle elever har et godt fysisk og psykososialt skolemiljø At ansatte i skolen har en god dialog med foreldrene Når foreldrene inkluderes i skolens arbeid fra første skoledag Når det er åpen dialog mellom hjem og skole Når foreldrene får kunnskap om hvor viktige de er for barnas læring og læringsutbytte Når rådsorganene har reell medvirkning og skoleleder og skoleeier påser at samarbeidet mellom hjem og skole drives i samsvar med lov og regelverk

Tema i barneskolen, 1-4 trinn Hvordan kan jeg som forelder bidra til at mitt barn får en best mulig skolegang? Hva kjennetegner en 6 åring? Hva er det viktig at hjem skole samarbeider om? Hva er det viktig at foreldre samarbeider om? Hvordan få best mulig klassemiljø? Hvordan gi barnet lyst til å lese og bli en god leser? Kan foreldre bidra i undervisningen? Mobbing Lekser og leksehjelp Arbeidsmiljøet i klassen og på skolen

Tema i barneskolen, 5-7 trinn Hva kjennetegner en 10 åring? Større faglige utfordringer, hvordan kan foresatte bidra her? Hvordan motivere for fagene som elevene synes er vanskelige, eller lette? Digital hverdag, ytringsfrihet, personvern og kildekritikk Barn og bøker Mobbing Hvordan løse konflikter/ Grensesetting Klassemiljø Pubertet/identitet og kjøpepress Rusforebygging Turer og ekskursjoner Foreldremøter om et tema

Temaer i ungdomsskolen Hva kjennetegner en ”tenåring”, hvor godt kjenner vi ungdommen vår? Innholdet og organiseringen i ungdomskolen, har vi nok informasjon, og hvor finner vi den ? Er det fremdeles viktig for de unge at vi engasjerer oss i skolen? Mobbing Rusmidler Våre egne holdninger Evaluering av læringsmiljøet Forberede en god overgang til VGS Får vi god nok info og rådgivning om vgs? Kan vi bidra i yrkesorienteringen Karakterer og vurderinger blir viktigere Kjærlighet og samliv, god kommunikasjon

Planlegging og organisering av foreldremøter Møtet må planlegges i god tid Skal planlegges i samarbeid mellom foreldrekontaktene og kontaktlærerne Viktig med en saksliste med temaer som skal opp En fordel med svarslipp, det forplikter Husk nye barn/foreldre Kan være en ide å utveksle E-post og eller SMS Møtene skal dreie seg i større grad om innholdet i skolen og våre barns hverdag. Informasjon kan vi få i andre media. Aktuelle spørsmål: Hvilke forventninger har skolen til oss som foreldre? Hva kan jeg forvente av skolen? Hva kan jeg gjøre for å følge opp skolegangen hjemme? Hvordan kan jeg bidra til et godt sosialt fellesskap og et godt læringsmiljø?

FUG foreslår konkrete tiltak som skolene kan iverksette for å heve kvaliteten i skolen. Obligatorisk foreldreskole for foreldre med barn i 1., ev. 5. og 8. trinn Obligatoriske opplegg knyttet til alle overgangene Dobbel konferansetime ved hvert skolebytte/overgang Skolering av tillitsvalgte foreldre Foreldrenes medvirkning i barns læring Foreldreundersøkelsen obligatorisk Nasjonale prøver – oppfølging av disse i konferansetimene Lærerutdanningen – kompetanse i hjem-skole-samarbeid

Hva skal vi samarbeide om? Konferansetimen Møt forberedt Vær aktiv Skap en dialog om barnets utvikling Særlig viktig i overgangene mellom skolene Barnet skal kanskje ikke være med på alle/ hele konferansetimen Foreldremøtet Har vi sagt noe om….. Røtter og Vinger om ungdomstid og foreldrerollen, et tiltak fra Voksne for Barn sine nettsider

Hva skal vi gjøre…. Snakke positivt om skole, lærere og læring Støtte opp og motivere Vise interesse og spørre hvordan det går Ha felles måltider Diskutere med barna Være en rollemodell Sørge for at alt det praktiske er i orden Bli kjent med de andre foreldrene Delta aktivt i skolens aktiviteter

Foreldrebank Skole:__________________________________________ klasse/trinn/gruppe__________ Jeg kan: Kryss av: Være foreldrekontakt Sitte i FAU Komme på skolen på dagtid Være med på aktiviteter på skolen ettermiddag/kveld Invitere elever hjem på ettermiddag/kveld til aktiviteter: PC i nettverk, Baking, Matlaging, Spill, Tegning/maling/formingsaktiviteter Annet ……………………………….. Ta med elever på tur Komme på skolen og fortelle om yrket mitt Komme på skolen og fortelle om livssynet vårt/kulturen vår Være med på turer i skoletidenInvitere klassen på hyttetur Bake/lage mat til klassesammenkomster Andre bidrag: Mor/Far til:________________________________________________________ Navn:____________________________________________________________ Adresse:__________________________________________________________ Telefon:________________ e-post:_____________________________________

Hva er en god lekse? Fordeler med leksehjelp på skolen? Ulemper med leksehjelp på skolen? Hvordan hjelpe barna med lekser? Rammer rundt lekselesing Lekser som kontaktarena mellom skole og hjem Læringsplattform som redskap for kommunikasjon om lekser

TILSLUTT MINNER JEG PÅ… …Alle foreldre anerkjennes som ressurs i samarbeidet med skolen om barns læring og utvikling. TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN Se hjemmesiden: