Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
”DYSLEKSIVENNLIG SKOLE”
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
LING 1105 – Psykolingvistikk Språktilegnelse
Leselos Ordforråd/metakognisjon
velkommen til sertifiseringskurs
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Praksislærermøte GLSM-praksis
Bildebredden må være 23,4cm Fråfall – den største utfordringa i skulen i dag? Vågå
Bokpresentasjon Bergen
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Prosjekt og forskningsrapport
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
12 Reflekterende lesing.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
- Leseopplæring når norsk er andrespråket
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
Global leadership and cultural intelligences Hanne og Håkon.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
DSM-5 Seksjonsmøte Kirsten.
Seniorrådgiver Espen Egeberg Avd. sammensatte lærevansker
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og lesestrategier
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Språkstimulering i et sosiokulturelt perspektiv Etterutdanning, Sandefjord kommune Marit Skarbø Solem.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Prosjekt og forskningsrapport
Systematisk Observasjon av Lesing.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Lesskriv 4.
Utskrift av presentasjonen:

Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130, 858-886)

Spesifikke språkvansker når det er et misforhold mellom talespråksutviklingen og utviklingen på andre områder 3-10% har SSV spørsmål om en auditiv persepsjonssvikt fonologiske og ikke-fonologiske vansker som påvirker leseutviklingen hos barn med SSV grammatiske vansker – men er disse vanskene uttalt på samme måte i ulike ortografier?

Dysleksi Når det er et misforhold mellom leseferdighet og evnenivå og opplæring 3-10% har dysleksi fonologiske vansker – men spørsmål om en bakenforliggende auditiv svikt fonologiske og ikke-fonologiske vansker som påvirker leseutviklingen

Forholdet mellom dysleksi og SSV en bakenforliggende kognitiv svikt (grunnet i etiologiske og neurobiologiske forhold)? hvordan defineres dysleksi og SSV? Diskrepansebasert definisjon? Alternativer til en diskrepansebasert definisjon? Kognitive markører? Sammenligne leseforståelse med lytteforståelse?

Undergrupper av barn med dysleksi og/eller SSV? Individuelle forskjeller i forhold til barn med dysleksi eller SSV er bedre forstått ut fra multidimensjonale modeller som beskriver områdene ut fra utviklings-/mestringsskalaer framfor avgrensede kategorier. Bishop og Snowling har en ”grov” modell i så måte der de bruker dimensjonene fonologiske ferdigheter og ikke-fonologiske ferdigheter

Talespråkvansker hos barn med dysleksi Vellutino 1979: barn med dysleksi har fonologiske, semantiske og syntaktiske vansker – og vansker med verbalt minne. Senere forskning støtter disse funnene om språkvansker hos barn med dysleksi Kan språkvansker være et resultat av dårlig leseferdighet i gruppen av dyslektiske barn? – Noe støtte for dette Forholdet mellom språkutvikling og leseutvikling kan best forstås om vi følger barn fra før de lærer å lese Flere studier viser at barn som utvikler dysleksi har vansker med ulike språklige forhold på ulike tidspunkt i sin utvikling

Lesevansker hos barn med språkvansker Hvis barn med dysleksi har språkvansker før de utvikler sine lesevansker, skulle man anta at barn med språkvansker også utvikler lesevansker. Dette er også tilfelle. Vansker med talespråket og med skriftspråket syne å gå ”hånd i hånd” Barn med SSV har vansker med fonologisk analyse og fonologisk minne Barn med SSV kan i mindre grad enn andre benytte konteksten for å forstå nye ord (dette kan være viktig i språk der det i skriftspråket er mange ikke-lydrette ord) Bishops og Snowlings ”overview” viser at en stor gruppe barn som utvikler dysleksi har språkvansker før de lærer å lese (Men her spiller definisjonsspørsmålet også inn)

Det er forskjeller mellom dysleksi og SSV Språkvanskene hos barn med dysleksi er ikke så alvorlige eller vedvarende som vanskene hos barn med SSV Barn med SSV har en langt mer alvorlig leseforståelsesproblem enn dyslektiske barn Uklart hvordan genetiske studier skal tolkes – men det synes ikke å være overlapp mellom dysleksi og SSV i forhold til kromosomkoblinger Omgivelser og stimulering er viktig for språkutviklingen – men ressurssvake omgivelser, hørselstap osv. synes ikke å gi språkvanskesymptomer som tilsvarer de vi finner ved SSV Vi kan ikke si mye om hvordan nevrobiologiske forhold virker inn på dyslektiske forhold og SSV….MRI/FMRI/PET…

Modeller for lesing Hvilke modeller er best? Modeller over enkeltordslesing er svært forenklede Barn med svære vansker i forhold til fonologi vil ha vansker med å koble fonologi til ortografi. Barn med semantiske vansker vil ikke ha slike problemer (Se Bishop og Snowlings drøfting av ”connectionist models”) Spørsmålet er hvordan vi oppnår forbindelse mellom fonologi, ortografisk struktur og semantikk.

Auditive eller fonologiske vansker i dysleksi og SSV? Fonologiske vansker synes langt mer sentrale enn auditive vansker i forhold til både dysleksi og SSV (selv om auditive vansker kan ha en bakenforliggende årsaksforklaring) Fonologisk minne viktigere å utforske enn fonologisk bevissthet både i forhold til dysleksi og SSV Semantiske representasjoner-”poor comprehenders” ”Poor comprehenders skiller seg fra SSV-barn ved å ha gode fonologiske ferdigheter

Syntaktisk kompetanse Syntaktiske vansker synes å være en kilde til forskjeller mellom SSV-barn og dyslektikere. SSV-barn har også mer markerte vokabularvansker enn dyslektikere. SSV-barn har derfor mer markerte leseforståelsesproblemer enn dyslektikere – vansker som også vil opptre i forhold til talespråket. Barn med SSV er mindre gode til å bruke kontekst for å forstå en skrevet tekst

Glidende overganger mellom SSV og dysleksi stiller visse krav til kartlegging, diagnostisering og tiltak. Kartlegge metalingvistiske forhold Kartlegging av leseferdighet Kartlegging av ordforråd Kartlegging av grammatikk Kartlegging av fonologisk minne En slik omfattende kartlegging vil gi grunnlag for en intervensjon som går utover de metalingvistiske forholdene vi gjerne fokuserer ved lesevansker og gi grunnlag for det vide språklige fokus en intervensjon ofte må ha både for barn med SSV og dysleksi