Anerkjennelse som grunnlag for læring gjennom kollegaveiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
For å sitte og ikke gjøre noen ting
I.
Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Verdens 7 underverk.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Godt verktøy er halve jobben
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
- roller og forventinger
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom TS Fokus Lillehammer 2005.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Fra ord til liv April 2010.
12 Reflekterende lesing.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
I dag snakker vi om psykiske problem:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
100 lure ord å lære.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Opprettholdende faktorområder
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Er det mulig å bli så god etter bare et halvt år? Erfaringer fra prosjektet ”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss; Høgskolelektor i pedagogikk.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Helsesøsterkongressen 2017
Fest & følelser Velkommen
Sinne Film:
Utskrift av presentasjonen:

Anerkjennelse som grunnlag for læring gjennom kollegaveiledning Høgskolelektor Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehammer 17. Nettverkskonferanse i universitets og høgkolepedagogikk 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Sårbarhet som ressurs i utvikling av relasjonskompetanse Samspillsobservasjon Skriftlighet Veiledning 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer Gruppeveiledning ”Gruppen utvikler innbyrdes relasjoner med betydelig nærhet, som verken er profesjonelle eller sosiale, heller ikke en terapirelasjon eller en vanlig utdanningsrelasjon. Samspillet mellom observatøren, de øvrige deltakerne og veileder har elementer av alle disse relasjonene” (Moe 1999:19) 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Utforming av veilederrollen Anerkjennelse av sårbarhet Veiledningsteoretisk bakgrunn Egen erfaringsbakgrunn 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Veiledning og relasjonskompetanse Veiledningen i seg selv, har vært et rom hvor studentene har øvd på relasjonskompetanse….Jeg hadde ikke tenkt på at det var det, men jeg ser mer og mer at det har blitt det. 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Dialektisk relasjonsforståelse Anne-Lise Løvlie Schibbye Anerkjennelse Selvrefleksjon Avgrensning 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Axel Honneth – teori om behovet for anerkjennelse Den private sfære Den juridiske sfære Den samfunnsmessige sfære 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Kollegaveiledning på to måter Veiledning på grunnlag av samspillsobservasjon Veiledning på egen veiledning 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Opplevelse av kollegaveiledning Gruppeveiledningen er en scene hvor den dramatiske faglige virkeligheten spilles ut i kontrollerte former. Det er veiledning ikke behandling. Jeg forstår ikke helt forskjellen. Kanskje veiledning er en faglig orientert behandling? Gruppeterapi med et faglig mål og målet er å gjøre oss til bedre fagutøvere? 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Anerkjennelsens uttrykk Bli sett og møtt Varme Respekt Kroppens språk Varhet Raushet 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Anerkjennelse som mulighet for endring Det man ikke når er sin egen umodenhet. Jeg bekrefter meg selv og mine begrensninger. Jeg trenger korrektiver fra andre for å utvikle meg. Jeg liker den varsomme, kloke tilnærmingen dere har. 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer Raushet Raushet i forhold til anerkjennelse… at alles bidrag er betydningsfulle… har vært viktig… og takhøyde for at du kan bomme litt i forhold til hvordan du gjør det og hva du får ut av det, men anerkjenne likevel – det har jeg lært gjennom dette. 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Anerkjennelse læres ved å bli møtt med anerkjennelse Jeg henter så mye gjennom å få ros og anerkjennelse fra veileder og de andre. Ikke ros for å være ”flink”, men ut fra hva jeg deler med de andre…Å være i noens tanker slik to av de andre gir uttrykk for, gjør meg rørt, glad og beveger meg – menneskelig og faglig. I dagene etterpå kom det tilbake som anerkjennelse og gledesdrypp… 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Selvrefleksjon og avgrensning Jeg er litt forundret over meg selv som ble så satt ut under store deler av veiledningen. Det gjorde at jeg ikke viste hva jeg skulle gjøre eller hvordan jeg skulle bidra… I ettertid kretset tankene mine mye rundt det å ikke føle seg bra nok…Jeg strever med å ta nok rom, være tydelig nok, stille krav osv. Og tankene går tilbake til erfaringer fra barndommen… Det går an å være fylt av egne følelser og ikke klare å uttrykke dette i forhold til andre... Det innebærer også at det blir vanskelig å legge sitt eget fra seg slik at en kan møte den andre på en god måte… Jeg har erfart at jeg må koble ut mitt eget for bedre å se hva den andre strever med. 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Følelsesmessig ”smitte” og avgrensning For også dette har jeg lært: Når jeg føler ”gruff”(er følelsesmessig involvert på et eller annet vis) er også den andre berørt. Men hans berørthet er forskjellig fra min…. 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer Perspektivendring Og da husker jeg at når jeg kom til veiledning, så spurte jeg de andre om de kunne gi meg bekreftelse på noe jeg er god på – oppi dette her, noe jeg kan lene meg mot. Og så har jeg bevisst jobba med det hele veien. Hva er det jeg gjør i dette prosjektet som fungerer? 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer Evaluering - metafor Appelsin: Mange elementer som danner en helhet innen rammer, smaker godt og er næringsrik… 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Hva har kollegaveiledning bidratt med for deg? Jeg har lært mye om relasjonskompetanse ut fra samspillet i gruppa. Jeg har fått bekreftet at anerkjennelse virker! Jeg har opplevd gruppeveiledningen som et ”fristed”, som kan romme så vel sterke følelsesmessige ”utbrudd” og det å kjenne/vite og kunne dele sånn ”passe”. For meg har det gitt trygghet og skapt bevegelse. Det har vært flott å oppleve. 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer Flere bidrag… Ingen tvil om at refleksjon i etterkant av veiledningen er verdifull, tid til å dvele… Bra at jeg er blitt mer følsom for den andre, jeg erfarte faktisk at jeg lærte mer om min egen arbeidsmåte ved å være mer lydhør. Det skjer noe med bevissthetsnivået i denne prosessen, det oppleves slik. Rom for refleksjon fører læringsprosessen videre. Kollegaveiledning bidrar til læring av profesjonell relasjonskompetanse som veileder og øker egen følsomhet i arbeidet 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Overføring til andre kontekster Jeg har vært rundt på besøk i praksis hos studenter som jeg knapt kjenner – og så oppdager jeg at jeg har vært mye mer ivrig i forhold til å få de til å fortelle… i forhold til å lytte meg fram til hvor de er hen… og så har jeg starta der… mye mer enn jeg har klart før… på en helt annen måte… Og jeg tror jeg har gjort en bedre jobb… jeg har klart å fange noen bedre opp... jeg har oppdaget hvor de står fast… 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer

Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer Avslutning Hos lærerne skjer det endringer knyttet til utøvelse av yrkesrollen ikke bare som veiledere i denne undervisningskonteksten, men som lærer også i andre sammenhenger. 25.10.2007 Anne-Marie Aubert, Høgskolen i Lillehamer