Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Faglig bakgrunn for hjem-skole-samarbeid– Bolk 2
Samarbeid mellom skole og hjem
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Noen utfordringer for skolene
Skole – hjem samarbeid.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Historiefaget i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Kapittel 9: Utdanning i Norge
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Den Norske Skolen i London
STASJONSUNDERVISNING
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvorfor foreldremedvirkning?
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Tidlig innsats i matematikk
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Det viktige samarbeidet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Kjære forelder/ foresatt
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva er viktig for elevers læring?
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Internasjonalisering
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skole- hjem samarbeid.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement Familielæring Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement www.mirnett.org

Oppmuntre foreldre til å starte egne grupper i kommunene. Ideologi: Alle foreldre er likeverdige og en unik ressurs for sine barn. Vi ønsker å være gode rollemodeller både i skolen og i samfunnet. Vi vil aktivt støtte familier i sitt møte med den norske grunnskolen. Hjem-skole-samarbeid er noe alle foreldre er kvalifisert til og ikke kun de som kan best norsk eller har mest utdanning. Mål: Etablere nettverk av minoritetsspråklige foreldre som kan snakke direkte med andre foreldre på sitt morsmål på skolene Skape debatt innad i miljøene om viktigheten av å støtte barna i skolen Oppmuntre foreldre til å starte egne grupper i kommunene. Utvikle modeller for at foreldre kan støtte barna i læring etter sine evner og ferdigheter Utvikle modeller for hjem-skole-samarbied på foreldrenes premisser Å være en tydelig stemme i samfunnsdebatten www.mirnett.org

MiR-struktur www.mirnett.org Styret - Kommer fra hele landet og jobber aktivt med strategi for utvikling av nettverket Kommunenivå - Aktive personer i kommunene som koordinerer lokale aktiviteter og holder innlegg på møter med foreldre, lærere og politikere, skolebyråkrater osv. Lokalt- Personer som arbeider i lokalmiljøet direkte med foreldre, skolen og egne barn Ca. 450 medlemmer www.mirnett.org

MiR lokallag finnes nå i: Oslo Bergen Bodø Drammen Fredrikstad Nedre Romerika …og nye i år: Trondheim www.mirnett.org

Modell for foreldrerollen Barneoppdragelse Læring Veiledning Den gode forelder

Definisjon Familielæring handler om at familier har det morsomt mens de lærer sammen. Ofte foregår det i 2 steg: Foreldrene blir bevisst hvordan de kan støtte barna i læring og hvordan de lærer selv Det de lærer gjennomføres i hjemmet www.mirnett.org

Hjem – skole – samarbeid som en kilde til sosial mobilitet? Målet med den norske skolen er å gi elevene like muligheter Middelklassen gjør mer for sine barn i forhold til stimulering og læring, og gjør at forskjellene øker Foreldrene blir naturlige forbilder for barna fordi de leser eller tar med jobben. Nettverk er viktig for barnets fremtid (Lareau, 2000) når et barn er 7 år er foreldrene 6 (0,29/0,05) ganger så viktige som lærerne for skoleresultater. 11 år: 0,27/0,21, 16 år 0,14/0,51 (Sacker et al, 2002) Klasseforeldremiljøet, og det at foreldrene kjenner hverandre er viktig for resultater (Nordahl, 2005) Det foreldrene gjør med barna hjemme er viktigere for skoleresultatene enn at de kommer på skolen (Desforges, 2002) Pisaundersøkelsen måler middag sammen, bøker i hjemmet og foreldrenes utdanning som viktige for skoleresulteter www.mirnett.org

Målet med familielæring Å oppmuntre foreldrene til å ta del i barnas skolegang og i opplæringen. Å få innsikt i læringsstiler og hvordan man kan tilrettelegge for barns læring Å gjøre deltakere i stand til å støtte andre foreldre i å myndiggjøre (empowerment) seg selv Å oppmuntre foreldrene til å komme tilbake til skolegang og utdanning og/eller få arbeid. Å få deltakerne til å se og være stolt av deres egne og andres ferdigheter At deltakerne blir mer bevisst egne læringsbehov Få deltakerne til å føle seg vel med andre generasjoner. www.mirnett.org

Metodikk Ta små steg med individuelle foreldre. Tilby foreldrene helhetlig støtte, f.eks følge foreldre på møter og hjelper med å skrive søknader og brev. Oppsøke foreldre som ikke møter opp og oppsøker disse og tar dem med på ting, f.eks. lære å bruke internett, søke på jobb på internett osv. Kartlegge hvilke læringsstiler deltakerne har og gi dem kunnskap om hvordan man støtter de forskjellige. Hvis foreldre har overskudd, vil dette kan styrke deres foreldrerolle og gjøre dem til bedre veiledere for barna. Viktigst å se helheten! www.mirnett.org

Eksempel på et kurs Hvordan barn og voksne lærer Hva barn lærer på skole Hvilke ferdigheter er viktig for læring Hvordan vekke nysgjerringhet og motivere barn til læring Hvordan lage spill og spille med barn og hvorfor det er viktig for læring Hvordan barn og voksne kan bruke hverdagsaktiveter til læring Deltakerne får lage spill og får informasjon om hvordan de kan gjøre det selv hjemme. www.mirnett.org

Eksempler på kurs www.mirnett.org

selve kurset og støttetiltak (aktiviteter for barna) Rekruttering få kontakt med foreldre og få dem med på kurs Støttetiøtak selve kurset og støttetiltak (aktiviteter for barna) Familie læring knyttet til skolen og teoretisk læring Faser i familielæring www.mirnett.org

Typer av kurs vi har Instruktørkurs: kurs for de som skal gi andre opplæring. Både teori, teknikker og holdninger Familielæringskurs (på norsk og morsmål): Hvordan hjelpe ditt barn med lekser Data som verktøy for å letteregjøre hverdagen Familielæring og norsk Familielæring for introduksjonsprogrammet Hvordan stimulere små barn www.mirnett.org

Resultater Noen foreldre ble motivert til høyere utdanning Foreldre søkte seg på ordinære norskkurs Foreldre begynte å lage rutiner for barna Foreldre følger opp barnas lekser Foreldre ble kjent med hverandre Foreldre blir bedre kjent med skolen og tør å ta kontakt med skolen Foreldre tilbringer mer tid med barna Foreldrene vet mer om skolen og blir flinkere i norsk www.mirnett.org