Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns rettigheter - personvern
Advertisements

Møteplass for etisk refleksjon
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Danning – å skape seg selv
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
"God bagasje på livets reise."
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Hommelvik barnehage ”Sammen om samhandling”
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Styrermøte 16.september 2010.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
MARS MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG
Observasjon og kartlegging av barns språk
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
§ 1-1. Formålet med opplæringa
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Det viktige foreldresamarbeidet -utfordringer og muligheter Foredrag Foreldrekonferansen til FUB november 2011 Vibeke Glaser Førsteamanuensis, pedagogikk DMMH

Barnehagene i dag er preget av økende mangfold mange ønsker og krav til barnehagen økt brukertilpasning økende nyttetenkning fra myndighetenes side

Fokus for foredraget Barnehagen i klemme mellom myndighetenes krav om effektivitet med barnehagens ønsker om kvalitet (systemverden og livsverden; Habermas) Mange foreldre opplever å ikke ha medvirkning på barnehagens innhold og aktiviteter Noen STERKE foreldrestemmer blir hørt, gjerne de som er sammenfallende med personalets I barnehagen skjer en reproduksjon av sosial ulikhet i barnehagen (Palludan 2005) Hvorfor er foreldresamarbeidet stadig viktigere? Hva kan særlig styrkes i foreldresamarbeidet?

Formål for barnehagen Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene (Formål for barnehagen §1, første ledd, KD:2011)

Referanser Antonovsky A.(1979). Health, stress and coping. San Francisco: Jossey Boss. Eggen, H.A.(2010). Foreldremedvirkning i barnehagen. Masteroppgave i førskolepedagogikk. Trondheim: NTNU. Glaser,V.&K.H.Moen m.fl.(2010). Barnehagens grunnsteiner. Formål for barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget Halse,J.A. )1999). De nye forældre og deres börn. Farum: Børns vilkår. Habermas,J.(1997). Communication and the evolution of the society. Boston: Beacon Press. Holthe,V.Glaser(2003). Profesjonalisering av barneoppdragelsen. Oslo: Universitetsforlaget. Kinge,E.(2009). Hvor er hjelpen når den trengs? Om relasjonskompetanse. Om foreldresamarbeid. Oslo: Gyldendal Akademisk Loona, S. (1995). Kultur og identitet i det flerkulturelle samfunn. Temannr.: Psykologi i en verden i forandring. Tidskrift for norsk psykologforening, Nr. 8 Palludan, C.(2005). Børnehaven gør en forskel. København: Danmarks Pædagogiske Universitets forlag Seeberg,M.L. (2003). Dealing with difference : two classrooms, two countries : a comparative study of Norwegian and Dutch processes of alterity and identity, drawn from three points of view. Dr avhandling UIO St.meld. nr. 41 (2008-2009) Kvalitet i barnehagen NOU: 2010:8 Med forskertrang og lekelyst Østrem, S. m.fl,(2009). Alle teller mer. Tønsberg, Høgskolen i Vestfold. Rapport 1/2009