Etikk for finansielle rådgivere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
VERDIGHETSPRINSIPPER
Normer, verdier og holdninger
Etikk i psykologisk forskning
Etiske modeller - hva er det?
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Etikk.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Etikk i pedagogisk arbeid
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Innføring i yrkesetikk for lærere
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Etikk Læren om rett og galt.
Moralske holdninger - Dydsetikk
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Etikk i skole og arbeidsliv
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utskrift av presentasjonen:

Etikk for finansielle rådgivere HVA ER ETIKK? Etikk for finansielle rådgivere

Hva handler etikk om? Etikk handler om grunnleggende regler for hvordan vi lever sosialt Etikk er læren om regler for sosial interaksjon Etikk kan kalles ”vitenskapen om oppførsel” De verdier som styrer hvordan vi oppfører oss (slik som respekt, ærlighet, rettferdighet og ansvarlighet) kalles etiske verdier.

Gandhi ”Det har alltid vært et mysterium for meg, hvordan noen kan føle seg større, ved å gjøre andre mindre”

Hva betyr etikk og moral? Etikk er gjennomtenkning av hva som er rett og riktig, - hvordan vi skal leve. Etikk er moralens teoretiske grunnlag. Moral er måten vi faktisk lever på i forhold til det vi vet om rett og galt, godt og ondt.

Fra allmennmoral til etikk Alle menneskesamfunn regulerer sosial atferd gjennom allmennmoralske normer Innen alle menneskesamfunn finner vi oppfatninger om hvilken type atferd som forventes Allmennmoralen består av plikter, forbud og tillatelser. ”Gråsonen” av tillatt atferd varierer fra samfunn til samfunn.

Etisk enighet eller konflikt? Noen moralske valg er uproblematiske. Vi handler ut fra etisk enighet (konsensus) Noen ganger kommer vi i tvil. Da står vi overfor et etisk dilemma. Etiske konflikter oppstår når ulike oppfatninger og tradisjoner støter sammen.

Etisk refleksjon Hvem omfattes av etiske normer? Gjelder det alle mennesker? Hvilke kriterier benytter vi for å avgjøre om en handling er riktig/god eller gal/ond ? Hvilke sider ved en situasjon og foreliggende handlingsalternativer er etisk relevante for en beslutning? Hvordan skal disse hensyn avveies i forhold til hverandre ?

ETISKE MODELLER Etiske teorier

Kilder for etisk teori Filosofiske skrifter Religiøse skrifter Politiske skrifter Myter, sagn, fabler, fortellinger og eventyr Litteratur (både skjønnlitteratur og populær litteratur) Alle former for medier (aviser, film) Naturvitenskapelig forskning

Oppgave Hvilke eventyr, historier eller fabler har du selv brukt overfor dine barn eller husker du fra din egen barndom som viktige i forming av etisk bevissthet? Hva er viktige kilder til folks etiske bevissthet i det moderne samfunn?

Etiske modeller må spesifisere Den konkrete handling Situasjonen/kontekst handlingen skjer i Handlingenes konsekvenser Personlige egenskaper til den som utfører handlingen Personens hensikt/intensjon med handlingen Personens emosjonelle aktivering i handlingsøyeblikket

Oversikt over etiske modeller Egoistisk (egennytte: lyst, makt, profitt, for hver av ”partene”) Konsekvensetikk (konsekvenser for hvem?) Altruistisk (objektiv, kollektiv nytte, hva er best for flest?) Dydsetikk Individets egne normer Pliktetikk rettighetsetikk Plikter fra eksterne kilder typisk religiøse eller politiske diskursetikk nærhetsetikk

Oppgave Diskuter følgende dilemma: ”Jeg har lovet å ta vare på en hemmelighet som en venn har betrodd meg (han er snart personlig konkurs), og kommer så plutselig i en situasjon der jeg er nødt å lyve for at min venn skal få innvilget et lån. Jeg er ikke saksbehandler, men hørte om dette i kantina” Kan konsekvensmodellen hjelpe oss til å handle etisk forsvarlig her?

Etikk og kultur Etikk er alltid knyttet til kultur og tradisjon Å leve som menneske og oppføre seg etisk er noe alle mennesker lærer i en bestemt kultur Normer og verdier varierer når det gjelder hvorvidt de er universelle eller kultur-spesifikke

PROFESJONSETIKK OG ETISK KOMPETANSE Praktisk etikk for finansielle rådgivere

Profesjonalisering av yrker Klassiske profesjoner: Høyere utdannelse og ansettelse i Staten (”embetsmenn”) Profesjonsstudier: Leger, jurister, teologer, psykologer Dobbelt krav: Faglig og etisk kompetanse Økende krav til kompetanse innen tilstøtende yrker. Eksempel: Saksbehandlere og rådgivere Eksempel: Krav til finansielle rådgivere

Hvorfor må vi satse på etisk skolering? Etikk i arbeidslivet påvirker samfunnets etikk Etikk vedlikeholder moralske langsiktige grunnverdier Etikk virker positivt på samarbeid og produktivitet Etikk understøtter ansattes behov for vekst og mening Etikk hindrer ulovlige prosedyrer Etikk fremmer et positivt bilde av bedriften Etikk bør gjennomsyre profesjonell kompetanse

Oppgave til drøfting Hva forstår du med etisk kompetanse? Drøft problemet to og to eller i smågrupper. Gi gjerne eksempler på atferd som viser mangel på kompetanse. Hva mener du med et klokt menneske? Drøft eksempler på mennesker som dere er enige om viser denne egenskap. Hva er mest kritisk for klokskap? Er klokskap en personlighetsegenskap eller noe man kan lære?

Oppgave til drøfting (oppgave knyttet til evt egne etiske retningslinjer) Hvorfor er det nødvendig med etiske retningslinjer? Ta for deg din organisasjons etiske retningslinjer. Drøft innholdets relevans for din praktiske hverdag. Er det noen grunnleggende etiske verdier dere savner?

Overordnede fagetiske holdninger Omsorg for mennesker Respekt for mennesker Realisme i vurderinger av og handlinger overfor mennesker

Fagetikkens konkrete innhold Faglig kompetanse Respekt for klienters rettigheter Respekt for klienters integritet og verdighet Taushetsplikten Ansvar for faglig virksomhet/kollegaforhold Informasjon til klienter og allmennheten

Krav til kompetanse Den profesjonelle må 1) være trygg på egen ekspertise i de saker man gir råd til klienter, og særlig legge vekt på å formidle relevant informasjon på en forståelig måte, 2) være objektiv i betydning av uavhengig både av egen organisasjon og klientens mulighet til å påvirke resultater, og å henvise til den usikkerhet som alltid ligger i profesjonelle råd, 3) vise respekt for kollegaer og andre fagfolk innen samme bransje (inklusive konkurrenter), 4) bidra til profesjonsetisk refleksjon i eget miljø og arbeide for at egen institusjon prioriterer etisk arbeid og generelt bidrar til samfunnets velferd på lang sikt.

Respekt for menneskeverd Man skal alltid arbeide ut fra en grunnleggende respekt for menneskeverd. Dette innebærer å 1) sikre individets frihet og selvbestemmelse (autonomi) bl.a. gjennom saklig informasjon og informert samtykke, 2) beskytte mot skade og urimelig belastning, bl.a. gjennom respekt for andres verdier og spesielle egenskaper og forutsetninger, og 3) trygge individers privatliv og nære relasjoner, bl.a. gjennom krav til konfidensialitet og forsvarlig lagring av personopplysninger.