1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
Krav til dokumentasjon i kap
Kvalifiserende moduler i fagskolen
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Læreplaner Forskrift Beskriver kompetansen lærlingen skal ha etter endt utdanning Beskriver hva lærlingen skal kunne mestre ved avsluttende fagprøve Dynamiske.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Registrert elektroinstallatør
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
Internkontroll i kommuner
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Læreforutsetninger: Fagbrev og 2 års praksis fra TIP programmet
TIP Teknikk og industriell produksjon.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Teknologi og forskningslære
Universitetet i Agder Fornybar energi Studier i Grimstad
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Gjennomgående dokumentasjon
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Konferanse om fagskoleutdanning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Samarbeid fagskole høgskole
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Karl Olav Nummedal Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 30. – 31. januar 2013 Scandic hotell Tromsø NASJONALT OPPTAKSKONTOR.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
FAGSKOLEUTDANNING.
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Utdanningsvalg 10.klasse
Svein Harald Larsen 11.november 2014
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Specification texts for building, construction and installations
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Byggesaksforskriften (SAK 10)
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Faglig ledelse, hva er det?
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Ingeniørutdanning i Sunnhordland
Kompetanse for framtiden
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Ingeniørutdanning Program Elektro Studieretning Elkraft
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Yrkesoffiserer og noe befal for Forsvaret Liten skole
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning skal ivareta eventuelle formelle kvalifikasjonskrav (FKE, PT, PBL, etc.) skal brukes som mal og hjelpeverktøy for utarbeiding av studieplaner for den enkelte fagskole bør skrives og redigeres overordnet med fagmoduler med anbefalt antall fagskolepoeng og underliggende fagemner

2 Forslag Modul: Elektroteknikk med laboratoriearbeid 12 fagskolepoeng Læringsutbytte Modulen skal gi kunnskap om elektriske lover og prinsipper. Studenten skal kunne utføre beregninger og målinger på elektriske kretser og systemer slik at de har et grunnlag for å gjennomføre fordypningsfagene på fordypningene innen elektrolinjen. Emner –Likestrømskretser –Magnetisme –Elektrostatikk –Vekselstrømskretser –Trefasekretser –Måleteknikk

3 Modul Elektroniske systemer med laboratoriearbeid 10 fagskolepoeng Læringsutbytte Modulen skal gi kunnskap i grunnleggende digitale og analoge kretser, samt overføring av signaler mellom enheter. Studenten skal ha nok kunnskaper til å gjennomføre fordypningsfagene på fordypningene innen elektrolinjen. Emner –Digitalteknikk –Mikroprosessorteknikk –Analogteknikk –Nettverkskommunikasjon –Overføringssystemer

4 det faglige innholdet i forslaget skal læres, men blir dette for detaljert i en nasjonal plan Er elektroteknikk og elektronikk med laboratoriearbeid grunnlagsemner i en fagmodul ? Hva med å legge beskrivelse av læringsutbytte som underliggende emner i fagmoduler

5 Moduler i gjeldende plan FELLES M1 Linjefag –Nettverkskommunikasjon M2 Lokale valgfag –IKT og datateknikk –Kjemi og miljølære M3 LØM fag –Organisajon og ledelse –Økonomistyring –markedsføringsledelse M4 Linjefag –Elektroteknikk –Elektroniske systemer M5 Linjefag –Måleteknikk –Tegning og dokumentasjon ELKRAFT M6 linjefag elkraft –Energiproduksjon og – distribusjon –Automatiserte anlegg M7 Linjefag elkraft –Elektriske installasjoner –El.maskiner og omformere M8 Hovedprosjekt elkraft M9 lokale valgfag elkraft

6 Forslag til struktur Linje for elkraft Formål eller beskrivelse av fagområdet –Viktighet for samfunn bedrift Individ Struktur, Fagmoduler med overordnet beskrivelse –Læringsutbytte for de ulike fagemner i fagmodulene beskrives med innhold og omfang –Dekker bla. Formelle kompetansekrav til fag/bransjer Grunnlagsemner, - grunnleggende ferdigheter integrert i læringsutbyttet –Matematikk, elektroteknikk, elektronikk etc. Kan beskrives med innhold og omfang –Bruk læreplan for Vgs som mal Fagmodul 1Fagmodul nFagmodul 2

7 Revisjon av fke - ELEKTROVIRKSOMHETER Ledelse Faglig ansvarlig (elektroinstallatør) Lederlavspn.anleggLederlavspn.industriLederlavspn.automatLederlavspn.heisLederhøgspn.anlegg ma exexexex medmedmedmed m exexexex medmedmedmed exexexexm exexexexm FE F ex ind. elektrikerautomatikerspesialkomp. m,a,ex og/eller med elektrikerautomatiker spesialkom p. m,a,ex og/eller med elektrikerautomatiker spesialkom p. m,a,ex og/eller med heismontørelektrikerautomatiker spesialkom p. exenergimontørelverksmontørelektriker a og ex hm s eltilsyn sl. forskrift er fs e ks ro s installatøreksamen

8 Fagområder tertiærutdanning elektro Maskiner og utstyr Statiske energiomformere Roterende energiomformere Koblingsutstyr Vern Drift og internkontroll Lover og forskrifter Ledelse Bedrift Prosjekter Personal Infrastruktur; El. Anlegg og installasjoner Høyspenningsanlegg Lavspenningsanlegg Egensikre anlegg (SELV) Anlegg Bygg Industri Maritim Automatisering Styring Regulering Dataassistert kontroll Tele- og datasystemerSikkerhet- og alarmssystemer Ex Medi sinsk Disse kan eventuelt slås sammen for elenergi og automasjon