RÅDMANNENS FORSLAG TIL ØKONOMIPLAN 07-10 Politisk behandling: Utvalg/komité:Dato Helse og sosialkomiteen 14.11 Kulturkomiteen15.11 Miljø og transportkomiteen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Advertisements

Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 ØKONOMIPLAN 2007 – 2010 Rådmannens forslag/Foreløpig forslag Formannskapet
Levanger kommune Budsjett 2005 Presentasjon av regjeringens forslag til statsbudsjettet og status for arbeidet pr
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Økonomiplan Presentasjon av foreløpig forslag – Formannskapet – Ola Stene 1 ØKONOMIPLAN 2006 – 2010 STAUSRAPPORT.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar Rinnleiret Ass.rådmann Alf Birger Haugnes 1GRUPPEOPPGAVE A.KULTUR og HELSESATSINGEN - Drøft KORT.
1 Økonomiplan Rådmannens forslag 6.nov.
Økonomiplan Rådmannens forslag 25. november 2008.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Rådmann i Modum kommune
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
Arbeidsdokument Økonomiplan 2011 – 2015 Årsbudsjett 2011
Rådmannens forslag til årsbudsjett 2009 Presentasjon i formannskapet
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Levanger kommune rådmannen Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en - Ola Stene Formannskapet 1 Økonomiplanarbeidet etter Kom.prop’en Formannskapet.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
1 Budsjettundersøkelse - representativitet. 2 Forslag investeringsbudsjett 2015 Anslag for investeringer i kommunene 2015 – cirka 60 mrd. kroner (anslag.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Budsjettprosessen i Bergen kommune
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Kommuneproposisjon 2010/RNB 2009 Rådgiver Halvard Svendsen.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
BUDSJETT 2016 HANDLINGSPLAN 2016 – 2019 ØKONOMIPLAN
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Budsjettet 2014 Økonomiplan Rådmannens framlegg Formannskapet
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Rådmannens budsjettfremlegg
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Økonomiplan 2018 – 2021 Årsbudsjett 2018
Budsjett og økonomiplan
Sunnfjord kommune ØKONOMiPLANLEGGiNG Økonomisk situasjon for kommunane
Rådmannens forslag til strategidokument
Rådmannens forslag til årsbudsjett 2008
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Undervisning og barnehage
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

RÅDMANNENS FORSLAG TIL ØKONOMIPLAN Politisk behandling: Utvalg/komité:Dato Helse og sosialkomiteen Kulturkomiteen15.11 Miljø og transportkomiteen Oppvektskomiteen20.11 Plan og næringskomiteen Finans og byggutvalget27.11 Arbeidsmiljøutvalget22.11 Formannskap27.11 Off. ettersyn Kommunestyre13.12

Rådmannens forslag til økonomiplan og årsbudsjett for 2007 Offentliggjort 7. november 2006

Hovedutfordringer Revisjon av kommuneplanen Ambisiøse målsettinger i forhold til å fylle rollen som drivkraft for en fortsatt sterk utvikling av Tromsø-samfunnet og landsdelen for øvrig Må videreutvikle kommunens rolle som en viktig samarbeidspartner for alle aktører i landsdelen

Forts. hovedutfordringer Må øke bevisstheten i egen organisasjon på hva det innebærer å ha ”motor-rolle” Samarbeid med de øvrige storbyene i Norge for å sikre at byene får et særskilt ansvar og posisjon i den videre regionale utviklingen Utviklingen av regionene forutsetter byer med vekstkraft også i vår landsdel

Hovedlinjer Fortsatt offensiv satsning på omsorgstilbudene innenfor pleie og omsorg Økning i midlene til vedlikehold av den kommunale bygningsmassen Oppfølging av kommunestyrets vedtak i 2006 om styrking av barnevernet og Styrking av pedagogisk-psykologisk tjeneste og skole

Forts. hovedlinjer Fokus på IKT-utfordringer innenfor pleie- og omsorgssektoren og skole Fokus på arbeidsmiljø og sykefravær –Diverse tiltak på rådhuset knyttet til solskjerming og akustikk –Lukking av pålegg fra Arbeidstilsynet –Stimuleringstiltak for arbeid med å redusere sykefraværet – samarbeid med NAV Arbeidslivssenter

Investeringer Nybygg Tromstun ungdomsskole Fullføring av renovering ved Bjerkaker og Grønnåsen Utbygging av tilbudet til psykisk utviklingshemmede ved bygging av boliger og avlastning/dagsenter Bygging av omsorgsboliger, barnehager, ny brannstasjon Investering i teknologisk infrastruktur

Finansiering Redusert avdragsbelastning med 40 mill kr i 2007 – dette svekker kommunens finansielle situasjon betydelig Ingen økning i eiendomsskatten utover økning som følge av økt areal (nye boliger mv.)

RÅDMANNENS FORSLAG TIL ØKONOMIPLAN Politisk behandling: Utvalg/komité:Dato Helse og sosialkomiteen Kulturkomiteen15.11 Miljø og transportkomiteen Oppvektskomiteen20.11 Plan og næringskomiteen Finans og byggutvalget27.11 Arbeidsmiljøutvalget22.11 Formannskap27.11 Off. ettersyn Kommunestyre13.12

Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009 Grunnlag Revidert budsjett 2006 er grunnlaget for endringer i budsjett og økonomiplanperioden. Endringer innarbeides som justering i forhold til dette nivået. Dokumentene 1.Hoveddokument med vedlegget betalingssatser Trykket vedlegg som viser detaljbudsjett for resultatenhetene på tjenesterammer Sammenheng mellom dokumentene Tabeller i hoveddokument viser netto budsjett per tjenesteramme Tabeller i vedlegget viser detaljert nettobudsjett per resultatenhet som inngår i netto budsjett i hoveddokumentet

Tabell hoveddokument Tabell i vedlegg

Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009 Økonomiske forutsetninger Bygger på Stoltenberg-regjeringens forslag til statsbudsjett Kommunenes frie inntekter i 2007 –Realveksten i kommunesektorens frie inntekter fra er på landsbasis 1,4 prosent. Veksten er regnet i forhold til inntektsnivået for 2006 som ble anslått i Revidert nasjonalbudsjett 2006 (RNB-nivå). –Etter framleggelsen av RNB har anslaget på kommunesektorens skatteinntekter i 2006 økt med om lag 3 milliarder kroner. Tar en hensyn til denne skatteveksten gir anslag på vekst i forhold til regnskap 2006 en realnedgang på -0,4 prosent.

Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009 Beregnet vekst i frie inntekter avhengig av utgangsnivå For Tromsø innebærer regjeringens opplegg for frie inntekter en realvekst på 36 mill i forhold til revidert budsjett 2006 (2¼ %) Veksten i frie inntekter fra 2006 til 2007 må ses i sammenheng med en betydelig økning i skatteinntekter for Den sterke veksten i skatteinntekter gjelder både for Tromsø og landet for øvrig. Prognosen på regnskap for skatteinntektene i 2006 tilsier en økning på 27 mill utover nivået i revidert budsjett. I forhold til prognosen på regnskap blir realveksten 27 millioner lavere enn målt fra revidert budsjett, det vil si 9 mill kroner ( ½ %) *Revidert budsjett vedtatt i kommunestyrt (økonomirapport 1/06)

Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009 Vekst i frie inntekter Høyt anslag på lønnsvekst i 2007 innebærer en stor differanse mellom nominell vekst og realvekst Nominell vekst i forhold til revidert budsjett på 101 millioner kroner i 2007 Innarbeidet anslag i statsbudsjettet for skattevekst fra 2006 til 2007 på 2,1% Revidert befolkningsprognose for Tromsø og landet lagt til grunn for utviklingen i rammetilskudd i perioden.

Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009 Eiendomsskatt Økonomiplanen er basert på at det ikke gjøres andre endringer i skattleggingen enn hva som følger av endringen i grunnlaget (endring i eiendomsmasse). Grunnlaget har økt i 2006, noe som gir en merinntekt på kr. 1.7 mill per år i økonomiplanperioden. I tillegg er reduksjonen i grunnlaget som følge av klagebehandlingen lavere enn beregnet. Dette gir økte inntekter på 3 mill i 2006 Økte inntekter fra eiendomsskatten er videreført i økonomiplanperioden

Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009 Lønns- og prisvekst I statsbudsjettet anslås prisveksten for kommunale varer og tjenester (kommunal deflator) fra til 3,5 prosent. Tjenesterammene for 2007 justeres i henhold til den kommunale deflatoren. Lønnsvekst på 4,5 prosent i 2007 utgjør 65 millioner kroner

Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009 Redusert sats arbeidsgiveravgift I 2007 reduseres arbeidsgiveravgiften fra 11,7 % til 7,9 %. Reduserte utgifter på tjenesterammene er innarbeidet med 55 mill. Dette tilsvarer reduksjon i frie inntekter (skjønnsmidler) på 55 mill knyttet til arbeidsgiveravgift i 2007

Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009 Lånegjeld Kommunens samlede lånegjeld øker i perioden. Dette skyldes blant annet storstilt utbygging innenfor barnehagesektoren og VA- investeringer. Lånegjelden øker jevnt i planperioden som følge av nye investeringer Ved utgangen av 2010 vil samlet lånegjeld i Tromsø kommune utgjøre 4,19 mrd.kr. Av dette er 1,7 milliarder kroner skattefinansierte investeringer ( ekskl. VAR, barnehagereformen, videreformidlingslån i husbanken m.m.) Økning i skattefinansierte investeringer på 400 mill i perioden.

Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009 Investeringer som er innarbeidet i perioden 4 nye barnehager100 mill Tromstun ungdomsskole230 mill Boliger pleie og omsorg151 mill Brannstasjon 75 mill Satsing på IT 10 mill Tønsnes industriområde 10 mill Avsetning til bassengstruktur50 mill

Renter og avdrag Netto renteutgifter øker med 36 millioner kroner i perioden Skyldes både økte låneopptak og økt rentebane i planperioden. Renteanslag økes fra 4% i 2006 til 4,5% rente i 2007 og 5% rente i Som et engangstiltak for 2007 økes avdragstiden for å skape økt handlingsrom. Dette innebærer lavere avdragsutgifter i 2007 på 40 mill. Fra og med 2008 justeres avdragstiden tilbake til 2006 nivå (ca 26 år). Dette gjøres for å unngå en nedstyring av tjenestetilbudet i 2007 Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009

Konsekvensjustert budsjett drift Driftsbudsjett 2007 (økning i forhold til revidert budsjett 2006) Bygg og eiendomsdrift 10 mill Barnevern1,5 mill Grunnskole 5,6 mill Pedagogisk-psykologisk tjeneste 1,0 mill Pleie og omsorg 19 mill Byutvikling2,0 mill Sosiale tjenester (økte satser)2,0 mill

Rådmannens forslag til økonomiplan 2006 – 2009 Handlingsrom og netto driftsresultat i planperioden Rådmannen har ikke funnet rom for større avsetninger til disposisjonsfond i planperioden. Dette gir et begrenset handlingsrom i forhold til uforutsette svingninger i aktivitet Budsjettforslaget innebærer et lavt netto driftsresultat i perioden.

Utviklingen i netto driftsresultat viser at det er en skjør balanse i økonomiplanperioden. Akkumulert avsetning til disposisjonsfond benyttes til å balansere negativt netto driftsresultat i 2009 og 2010.

Regjeringen la 06.november frem en tilleggsproposisjon til statsbudsjettet for Økning i rammetilskudd for 2007 Det legges opp til en økt rammeoverføring til kommunesektoren på 1,25 milliarder kroner, hvor 1 milliarder kroner skal gå til primærkommunene. For Tromsø kommune medfører dette en økning i frie inntekter på 11,7 mill. kr. i forhold til rådmannens fremlagte forslag til budsjett i Skattevekst på 27 mill i 2006 er innarbeidet i rådmannens forslag Endringer Stoltenberg-regjeringens forslag til statsbudsjett