Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rådmannens forslag til strategidokument

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rådmannens forslag til strategidokument"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rådmannens forslag til strategidokument 2009-2012
Presentasjon i formannskapet

2 Strategidokument kontra økonomiplan
Etter ønske fra formannskapet legges fram et strategidokument for perioden Politisk behandling: Hovedutvalgene: (ekstra møte) Formannskapet: 05.06 Kommunestyret: 18.06 Økonomiplanen legges fram med sluttbehandling i kommunestyret Steinkjer kommune - strategidokument

3 Økonomisk tilbakeblikk
Regnskapet for 2007 viser: svakt driftsresultat / ubalanse innenfor løpende drift moderat økning i langsiktig lånegjeld stram likviditetssituasjon knappe økonomiske reserver for store bundne fond innenfor selvkostområder Steinkjer kommune - strategidokument

4 Økonomisk status så langt i 2008
Kommunestyret vedtok en revidering av kommunens budsjett for 2008 i møte der aktivitetsnivået ble nedjustert. RNB gir signaler om økte skatteinntekter til kommunene (om lag 5 mill. for Steinkjer kommunes del). Dette må ses opp mot økt kostnadsvekst i kommunene – ingen reell økning – jfr. oppjustering av deflatoren til 4,8 %. Steinkjer kommune har fortsatt en meget stram budsjettsituasjon som krever videre oppfølging og evt. politisk behandling. Steinkjer kommune - strategidokument

5 Steinkjer kommune - strategidokument 2009 - 2012
Videre framover Faktorer som må hensyntas: driftsnivået i 2008 er delvis finansiert med ”engangsmidler” som bruk av disposisjonsfond og vakansekrav. lønns- og prisvekst sammen med stigende rentenivå begrenser handlingsrommet. kommunens økonomiske stilling må styrkes strukturelle grep må vurderes Steinkjer kommune - strategidokument

6 RNB 2008 / kommuneproposisjonen 2009
RNB 2008 gir økte skatteinntekter til kommunene, men må ses sammen med økt kostnadsvekst. Kommuneproposisjonen 2009 gir positive signaler for Steinkjer kommune: omlegging av inntektssystemet – reell effekt 10,4 mill. reell vekst i frie inntekter på 12,3 mill. Veksten bygger på RNB 2008 d.v.s. inkl. 5 mill. som økte skatteinntekter i De samlede overføringer vil bli prisjustert. Steinkjer kommune - strategidokument

7 Befolkningsutviklingen for enkelte grupper
2008 2009 2010 2011 2012 0-5 år 1 317 1 334 1 356 1 375 1 360 6-12 år 1 911 1 846 1 787 1 758 1 775 13-15 år 868 872 884 897 853 80 år og over 1 103 1 130 1 138 1 162 1 164 Flyttestatistikken viser en betydelig flytting til sentrum på bekostning av distriktene. Dette gir utfordringer med hensyn til tjenestenivået i sentrumsområdet og i distriktene. Steinkjer kommune - strategidokument

8 Gebyrnivå innenfor VAR
Gebyrområde 2009 2010 2011 2012 Vann 6 % 7 % Avløp - Renovasjon alternativ 1 20 % Renovasjon alternativ 2 30 % 5 % Steinkjer kommune - strategidokument

9 Steinkjer kommune - strategidokument 2009 - 2012
Lønnsvekst Pris- og kostnadsveksten i kommunesektoren (prosent) ble i statsbudsjettet for 2008 anslått slik: Lønn 4,8 5,0 (vekt 0,635) Varekjøp 2,0 2,8 (vekt 0,365) Samlet deflator 3,8 4,2 I regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett 2008 er den kommunale deflatoren oppjustert med 0,6 prosentpoeng til 4,8 %. Steinkjer kommune - strategidokument

10 Langsiktig lånegjeld / rente- og avdragsutvikling
i tusen kroner 2008 2009 2010 2011 2012 Investeringsnivå – fin.behov 74 260 78 000 60 000 40 000 Låneopptak 63 690 75 000 57 000 37 000 Lånegjeld pr Renteutgifter 41 700 52 800 54 900 56 100 58 100 Avdragsutgifter 39 200 45 800 48 200 50 000 51 200 Steinkjer kommune - strategidokument

11 Omsorgstjenestene i kommunen
Handlingsplan for ressursbruk innenfor bistand- og omsorgsavdelingen Alternativer for utbygging av omsorgstjenestetilbudet i kommunen Steinkjer kommune - strategidokument

12 Steinkjer kommune - strategidokument 2009 - 2012
Omsorgstrappa Steinkjer kommune - strategidokument

13 Steinkjer kommune - strategidokument 2009 - 2012
Barnevern Økende behov en utfordring På tross av prioritering - Tidlig intervensjon viktig Steinkjer kommune - strategidokument

14 Steinkjer kommune - strategidokument 2009 - 2012
Kvalitet i skolen Fokus på: individuelle utviklingsplaner for den enkelte elev mer tid til pedagogisk ledelse kompetanseutvikling for lærerne satsing på læremidler samarbeid heim / skole hensiktsmessige og fleksible skolebygg ressurssituasjonen innenfor PP tjenesten Steinkjer kommune - strategidokument

15 Utfordringer med reduksjon i elevtallet
For å frigjøre midler til økt innsats på kvalitet i grunnskolen må det tenkes effektivisering innenfor organisering og struktur. Tidligere vurdering av opprettelse av oppvekstsenter og felles ledelse for flere skoler viser at dette verken gir kvalitative fordeler av betydning, eller økonomisk effekt. Fordeling av midlene mellom grunnskolene kan også vurderes. Dersom en vekter basisressursen mindre og elevressursen mer, vil dette gi økt ressursgrunnlag for de største skolene. Samtidig vil det blir færre ressurser til de små skolene. For å frigjøre midler av betydning til satsing på skolene, må en ut fra dette vurdere antall skoler totalt i kommunen. Alternativt må en senke ambisjonene i forhold til kvaliteten i kommunes skoletilbud. Steinkjer kommune - strategidokument

16 Steinkjer kommune - strategidokument 2009 - 2012
Etablering av ny videregående skole på Guldbergaunet – muligheter for kommunen Guldbergaunet står foran vesentlige endringer. Steinkjer videregående skole skal samlokaliseres på Guldbergaunet i årene frem mot 2011 og Steinkjer ungdomsskole skal flytte til Kvarving (det gamle gymnaset) innen 2010. Samlokaliseringen utløser behov for mer lokaler for kroppsøving/idrett. Situasjonen for Egge ungdomsskole og Steinkjer ungdomsskole. Steinkjer kommune - strategidokument

17 Steinkjer kommune - strategidokument 2009 - 2012
NAV Omfattende reform som kommunen forventer vil gi effekt. Flere i arbeid – færre på stønad er NAVs grunnleggende tanke. - Dette stiller utfordringer til arbeidsmarkedet i kommunen. - I tillegg må fokuset rettes mot at mottakere av økonomisk sosialhjelp kommer over i kvalifiseringsprogram eller får tilgang til statlige ytelser. Steinkjer kommune - strategidokument

18 Steinkjer kommune - strategidokument 2009 - 2012
ENØK i kommunale bygg Innenfor ENØK har kommunen de siste 2-3 årene oppnådd en årlig besparelse på 1,5 GWh. Dette har i korte trekk omfattet: optimalisert styring av eksisterende anlegg, enkel oppgradering/utskifting av automatikk for varme/ventilasjon, besparelser ved utskifting av PCB- holdig belysning etc. Forventet nye besparelser i årene er 1,5 GWh (altså til sammen 3 GWh som er målsetningen i Cool Energy prosjektet). Mange ENØK tiltak kan gjøres som del av planlegging av nye bygg (eks. nye skoler ved Fagerheim og i Kvam, evt. utvidelse ved Steinkjer sykeheim, rehabilitering av Brannstasjonen). Steinkjer kommune - strategidokument

19 Organisasjonsmessige utfordringer
Handlingsplaner for å få redusert sykefraværet. Fokus på sykefravær gjennom Kvalitetskommuneprogrammet. Seniorpolitiske tiltak. Rekruttering av arbeidskraft til kommunal sektor. Steinkjer kommune - strategidokument

20 Steinkjer kommune - strategidokument 2009 - 2012
Årsbudsjett 2008 Steinkjer kommune - strategidokument


Laste ned ppt "Rådmannens forslag til strategidokument"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google