Tromsø kommunes årsregnskap 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regjeringens tiltakspakke Drammen kommunes oppfølging.
Advertisements

Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Økonomiplan Moss kommune Budsjettutfordringer i en bykommune med lave frie inntekter Hans K. Birkeland – rådmann i Moss.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
1 Finansbyråd Trond Tystad 6. juni 2003 TERTIALRAPPORT 1 / Kommentarer til den økonomiske situasjonen 2.Risikopunkter 3.Handlingsplan for økonomisk.
1 Selvkost Orientering til kommunestyret Økonomisjef Stein Kr Andersen 29. april 2009.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Levanger kommune Rådmannen Regnskap 2008 – Ola Stene Regnskapsresultat 2008 Selv om regnskapsresultatet ble bedre enn budsjettert, er det svakere enn året.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett 2006 og gjetninger om.
Budsjett 2004 Rådmannens forslag til Formannskapet
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 ØKONOMIPLAN 2007 – 2010 Rådmannens forslag/Foreløpig forslag Formannskapet
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune rådmannen Rådmannen i formannskapet Regnskap 2006 Foreløpig rapport til formannskapet
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
LEVANGER KOMMUNE 1 Forslag til budsjett 2001 Økonomiplan Presentasjon pr Bla med PageDown/Up eller museklikk !
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
1 Økonomiplan Rådmannens forslag 6.nov.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Rissa Kommune1 ØKONOMI OG AKTIVITET i RISSA KOMMUNE Rissa – for dine drømmer.
RÅDMANNENS FORSLAG TIL ØKONOMIPLAN Politisk behandling: Utvalg/komité:Dato Helse og sosialkomiteen Kulturkomiteen15.11 Miljø og transportkomiteen.
Sammen for et varmt og livskraftig Tromsø Tromsø kommunes regnskap for 2007.
Ringerike kommune Regnskap Resultat 2009 Regnskapsmessig driftsunderskudd på 25,7 mill kr. Akkumulert driftsunderskudd for
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
1 Kommuneproposisjonsmøte Sarpsborg – Tema: Østfoldstatus Birger Overskott
Levanger kommune Regnskap 2004 Foreløpig presentasjon Kommunestyret
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Del 1 Forutsetningene budsjettet bygger på Store inntekter og utgifter Overordnede tall for driften «driftskaka»
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Forslag til statsbudsjett Budsjettmøter - med formannskapet og komiteer, strategisk ledelse, enhetsledere og økonomienheten Strategisk ledelse.
Formannskapet Budsjett og økonomiplan
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Demografikostnader Luster kommune ( )
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
Budsjett 2019 økonomiplan Presentasjon strategikonferanse 21. juni 2018.
Undervisning og barnehage
Forslag til budsjett 2012 Budsjett 2012 Post Tekst Drift Tromsø komm
Resultat levert til revisjonen
Kjølv Eidhammer Undervisningssjef
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Årsregnskap 2018.
Årsberetning 2018 OG REGNSKAPSRAPPORT 1/2019
Månedsrapport – prognose per 1. tertial 2019
Formannskap
Utskrift av presentasjonen:

Tromsø kommunes årsregnskap 2009

Foreløpige hovedtall fra driften i 2009 Stram drift, mindreutgifter på pensjon og renter samt økte frie inntekter gir et regnskapsmessig overskudd i 2009 på 5,8 mill

Tromsø kommunes årsregnskap 2009 Rammeområdene(drift) Administrativ styring, støtte 8,9 mill Bygg- og eiendomsdrift 10 mill Barneverntjenesten - 6,3 mill Kommunale/private barnehager - 4,8 mill

Tromsø kommunes årsregnskap 2009 Rammeområdene forts Grunnskole/SFO - 2,5 mill Pleie og omsorg - 29,3 mill Sosiale tjenester(økonomisk sosialhjelp) - 9,7 mill Fysisk planlegging og tilrettelegging - 2,8 mill Øvrige driftsrammer 3,25 mill

Tromsø kommunes årsregnskap 2009 Øvrige forhold Merinntekt Frie Inntekter 9 mill (skatt og rammetilskudd) Mindreutgifter pensjon 6 mill Mindreutgifter renter og avdrag 24 mill

Tromsø kommunes årsregnskap 2009 Effekt av fellestiltak 2008 2009 Avvik Inventar og utstyr 15,8 13,3 -2,5 Opplæring, kurs, konferanser og møter 22,6 17,1 -5,5 Reiseutgifter(ikke-oppgave plikt.) 14,6 12,6 -2 Overtid 36,2 30,4 -5,8 Vikarlønn uten refusjon 51,5 48,6 -2,9 Sum   -18,7 Det siste lysarket vise effekten av de fellestiltak som ble iverksatt i 2009. Som dere ble gjort kjent med i økrapport II viste det allerede da at organisasjonen støttet lojalt opp om tiltakene, og at det var redusert forbruk på alle disse postene. Æ e svært stolt over den lojalitet som enhetslederne og de ansatte har vist gjennom den effekt disse tiltakene har fått. Vi har altså ikke gått inn og redusert budsjettene, men oppfordret alle til å være restriktiv i forhold til å bruke penger på dette. Når vi sammenholder dette med at sykepengerefusjonen har økt fra 2008 til 2009, og som vi ser her vikarbruken ahr gått ned, da forteller det meg om en stor innsats fra mange ansatte i organisasjonen for å holde hjulene i gang, levere gode tjenester og samtidig spare så mye penger som mulig for å gi sitt bidrag i en vanskelig økonomisk situasjon. Tromsø kommune har i 2009 vært en organisasjon på sparebluss. Det kan ikke fortsette. Vi er en kunnskapsorganisasjon som leverer mange og sammensatte tjenester til innbyggerne i kommunen. Dersom vi skal fortsette utviklingsarbeid og ha fokus på kvalitetsforbedringer må det gis ressursmessig rom for dette. For meg innebærer det at den enkelte enhet må ha mulighet til å vurdere hvordan ressursene best kan brukes til nytte for innbyggerne, innenfor den ramma som er tildelt. Vår styringsmodell, to-nivåmodellen, gir ansvar og myndighet til den enkelte virksomhet fordi vi tror at de som er nærmest brukerne også er de beste til å vurdere hvordan vi skal bruke ressursene våre best for å levere gode tjenester, både i dag og i fremtiden. Vår styringsmodelle bygger på delegasjon av ansvar og myndighet, men fordrer også tillit til de som får delegasjonen. Jeg mener at vi gjennom dette regnskapet har fått synliggjort at lederne og de ansatte i Tromsø kommune fortjener denne tilliten.