ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hvordan er et atom bygd opp?
utnytte ledg rom/medløpspasning
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
En innføring i spillet: Lag En Setning
Bokanmeldelser..
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
8 Skumlesing.
Januar evaluering: I januar hadde vi som mål å fokusere på selvstendighetstrening i garderobesituasjonen. Dette opplever vi har vært til stor glede for.
Godt verktøy er halve jobben
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
KARIUS OG BAKTUS PÅ PIRATEN
Kompetente barn og unge
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
EN DAG I UKA GÅR VI PÅ PIRATEN PÅ TUR. VI ER SÅ HELDIGE SOM HAR EN EN LITEN SKOGHOLT RETT VEDSIDEN AV BARNEHAGEN, OG DER HAR VI OGSÅ EN KJEMPE FIN BÅLPLASS.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Månedsbrev fra Sjøsprøyt April 2011
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
Vår spennende barnehagehverdag på Rød VI OPPLEVER FIN LEK, KOSER OSS VELDIG, OG DANNER STADIG NYE VENNSKAPSBÅND PÅ RØD AVDELING. HER ER SMÅ GLIMT FRA VÅR.
En multimedia presentasjon
12 Reflekterende lesing.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
I dag snakker vi om psykiske problem:
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
I alle periodene nedenfor mangler det ett ord. Skriv periodene riktig. 1. I kveld skal far steike vafler og sjokolade. 2. Jeg liker best å hoppe på ski.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
Skole/hjem samarbeid.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Uke april -17.april I would like a pizza, please.
Skiftetøy merket med navn
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Uke 8.feb- 12.feb Verdiord: Gavmild Vi bruker de samiske fargene og vever med rundvev.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Velkommen til foreldremøte. Sosialt miljø O Veldig kjekk klasse O Generelt godt miljø i klassen O Elevene er inkluderende og hjelpsomme mot hverandre.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Hva er den beste måten å trene hund på?
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna) 24.2.09

Nå var det på tide med litt informasjon om hva vi driver med på Elefantklubben Det har tatt tid å finne ut hva som var riktig måte å lære på for den gruppa vi har i år, og nå tror vi at vi har fått det til. De trenger mye bevegelse, og korte perioder med stillhet. Begge de voksne som har ansvaret for elefantgruppa har aldri vert borti dette før, og det har vært en utfordring å få til, men nå går det som smurt! Vi starter timen med å lese en ”mattebok”. Det er en serie på 15 bøker, hvor hver bok handler om tall og begrep innenfor matte. Vi sitter sammen i ring og leser disse bøkene, mens barna hjelper til å finne for eksempel ting det er tre av, former eller tall på hver side. Det er veldig lærerike bøker, og barna koser seg med dem. Vi har gjort en avtale, at hver gang vi voksne leser skal alle være stille, men så fort vi er ferdig men en side, kan de få hoppe inn med spørsmål og kommentarer om det vi har lest, og om hva som er på siden. Dermed holder de konsentrasjonen lenger.

Etter boka tar vi ofte fram en kjempe terning med prikker på, og en med kroppsdeler på. Disse slår vi for å se hvor mange ganger vi for eksempel hopper eller rister på hodet. Da får de masse bevegelse, og får tømt seg litt for rastløshet før vi fortsetter med neste aktivitet. Ved neste aktivitet bruker vi små gule og røde brikker. De kan brukes til mye; Telling, pluss, minus, lage former, og lage bokstaver i navnet sitt! De sitter ofte over tiden med disse brikkene, og lager forskjellige figurer. Med disse får de brukt tellekunnskapene sine mye, og utforsket kreativiteten sin!

Når det kommer til norsken og bokstaver, har vi bestemt oss for å fokusere på navnene til de som er i elefantklubben. Noen er veldig flinke til å skrive navnet sitt, mens noen trenger litt mer øvelse. Hvis de blir kjempe flinke til sitt eget navn, får de prøve seg på noen andre sitt navn. Dermed får de prøvd seg på andre bokstaver og bokstavsammensetninger uten at det blir for mye. Å holde orden på. Sist skrev vi navnene til alle sammen på en tavle. Så fikk de telle hvor mange av bokstaven L eller bokstaven M det var osv. Dette synes de er veldig gøy, og de fokuserer veldig på de bokstavene de har i sitt eget navn. Ikke overraskende

Vi har sett mye utvikling hos alle barna. Om det så er det å sitte rolig, eller å kunne skrive sitt eget navn. Vi har forstått at det trenger ikke være avansert læring, men så mye lek som mulig, med læring lurt inn Det viktigste er at barna får en positiv erfaring i forhold til det å lære, så de ikke blir skremt av tanken på skole.