Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 5 6 7 8 9.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 5 6 7 8 9."— Utskrift av presentasjonen:

1 ”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 5 6 7 8 9

2 For å se denne presentasjonen 2i:SEE Conceptual Learning DA Da enkelte av bildene i denne presentasjonen inneholder animasjoner anbefaler vi sterkt å velge funksjonen ”Lysbildefremvisning” eller ”Slide show” på verktøylinjen for å få det riktige utbytte av den !

3 I matematikk er det viktig å lære og forstå telling. Mange lærer tallordene utenat uten å forstå at tallene er symboler for antall. Tallforståelse er nødvendig for å kunne telle og regne. Når barn skal lære å telle, finner de antall ved å telle én og én konkret om gangen. 3i:SEE Conceptual Learning DA

4 G ode verktøy for å lære å telle Veiledning til bruk av Cuisenairestavene Matteboksen med cuisenairestavene Multiplikasjonsbåndet 4i:SEE Conceptual Learning DA

5 Tell 1 og 1 inn i gruppeplaten. 1 1 2 2 3 3 Vi sier ”0 og 1 til, blir 1” Vi sier ”1 og 1 til, blir 2” Vi sier ”2 og 1 til, blir 3”. Fortsett opp til 10 sammen med barnet. De hvite kubene symboliserer 1’ere, og sirkelen en gruppeplate Eksempel på bruk av Matteboksen med cuisenaire-stavene 0 0 5i:SEE Conceptual Learning DA

6 Gjør telling til en lek i begynneropplæringen •Tell først én og én av gangen. •Tell antall mennesker. •Tell antall hoder, øyne, neser, ører, tenner osv. hos hvert menneske. •Tell antall kroppsdeler. •Tell antall fingre og tær osv. •Når det å telle én og én av gangen er lært, kan dere fortsette slik: - tell to og to av gangen, to øyne, to ører, to armer, to ben osv. - tell fem og fem av gangen, fem og fem fingre, fem og fem tær osv. - tell ti og ti av gangen, ti og ti fingre, ti og ti tær, ti tenner i overkjeven osv. •Når telleforståelsen er lært, kan for eksempel prikker symbolisere antallet. Så kan symbolene for antallet (tallene) læres. 6i:SEE Conceptual Learning DA

7 Cuisenairestavene vil hjelpe eleven å gå fra konkreter (stavene) til de abstrakte tallordene ved, i første omgang, å telle én og én stav om gangen. I dette eksempelet lærer eleven å telle til 10. 7i:SEE Conceptual Learning DA TELLING


Laste ned ppt "”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 5 6 7 8 9."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google